• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR SUPERIOR XP 909 Blank Lilla/Hologram Krom

SUPERIOR XP 909 Blank Lilla/Hologram Krom
Beskrivelse

Skarp hardtail med solid racerkjenskap som aldri trekker seg for eventyrlige utfordringer

Om du søker en ukomplisert hardtail med en solid racerkjenskap, er bestselgeren Superior XP 909 et åpenbart valg. En ekstremt prisgunstig MTB med raske 29-tommere og en dyktig demper som trives med høye hastigheter og som aldri skygger unna en utfordring. Det er irrelevant om du foretrekker å zipe langs flate XC-løyper, manøvrere gjennom komplekse skogsløyper eller utføre drops i bratte avgrunner i en bikepark; den leverer pålitelig hastighet overalt! Ja, dette er en virkelig rask hardtail som gjør at du kan navigere komplekse situasjoner på en overraskende enkel måte og der hver minste detalj er nøye overveid.

Nøkkelen til suksess!

  • Trippelredusert aluminiumsramme med lav vekt og imponerende effektiv kraftoverføring
  • Skarp luftgaffel fra RockShox (Judy Silver TK R) med 100 mm slaglengde og lockout
  • Potent 11-girs drivlinje med pålitelig enkelklinge fra Shimano (Deore)
  • Kraftige hydrauliske skivebremser som møter hastighetsressursene uansett terreng
  • Raske 29-tommere med tyske kvalitetsdekk fra Schwalbe (Rapid Rob)
  • Komponenter fra ONE1 som er tilpasset for å takle selv de tøffeste utfordringene
  • Utstyrt med all tenkelig tilbehør som gjør livet på sykkelsetet litt enklere

Letthåndterlig aluminiumsramme med imponerende kraftoverføring og topp kapasitet

En lett og vridningsstabil aluminiumsramme med imponerende kraftoverføring som gir en fantastisk følelse av høy kapasitet, og som har lånt mange av sine egenskaper direkte fra de legendariske karbonfiberrammene. Produsert i høykvalitets Alu X6 Ultralite, et av de mest testete, lette, og robuste materialene tilgjengelig. En førsteklasses, trippelredusert konstruksjon med vinkler som sikrer rask styrerespons, imponerende kursstabilitet, rask respons, behagelig lekenhet og som bare venter på at du skal ta den med på ditt neste eventyr. Både overrøret, setepost-røret, og kjedestagene er noe tynnere i materialene, noe som gir mer fleksibilitet, alt for å øke komforten og sørge for at du kan takle lange turer uten problemer.

Rammen har selvfølgelig pent integrert kabeltrekking og er også tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), med andre ord, en ekstra bred front- og bakaksel som tillater et større mellomrom mellom eikefestene ved navet, hvilket i sin tur resulterer i et stivere hjul og forbedret kontroll. Dersom rammen flexer ved krankpartiet har det ingen betydning hvor godt resten av sykkelen er konstruert; du vil rett og slett ikke kunne overføre all kraften effektivt. For å minimere uønsket flex bruker Superior en bred kranklagerstandard med PressFit, som tillater overdimensjonering av alle rør som møtes ved krankpartiet, og dermed garantere effektiv kraftoverføring.

Skarpt luftgaffeloppsett som takler alt fra glatte grusveier til utfordrende skogsterreng

Forfjæringen styres av en kvalitetssikret luftgaffel fra RockShox (Judy Silver TK R) med remote lockout (du kan låse gaffelen via en spak på styret), og den har en slaglengde på 100 mm. En slik utrustning sørger for at du kan håndtere nesten like høy fart på glatte grusveier som på mer utfordrende terreng. Med andre ord kan du gi full gass på flatene, mens du fortsatt er lynrask i teknisk krevende seksjoner.

Effektiv 1x-drivlinje med topp presisjon og pålitelig ytelse

Med den slagkraftige 11-girs drivlinjen fra Shimano (Deore), oppnår du svimlende hastigheter med høy presisjon og pålitelighet. Når utfordringene blir tøffere, vil den moderne utvekslingen (en 34-tannet enkelklinge kombinert med et kassett på 11-51T) sammen med sykkelens lave vekt, sørge for at den innfrir de høye forventningene.

Hjulsett med solid kursstabilitet og skivebremser som møter hastighetsutfordringene

Alt ruller på et par raske 29-tommere med kvalitetsdekk fra Schwalbe (Rapid Rob) med 2.1" bredde som gir solid kursstabilitet, riktig grep i svingene, og selvsagt, god rulleeffekt. Jo raskere du sykler, desto større krav stilles til bremsene, derfor er modellen utrustet med hydrauliske skivebremser fra kvalitetssikrede Shimano (MT410), som matcher hastighetsressursene og leverer kraftig ytelse hele året - uansett om det regner, snør, eller er støvete i løypene. Så hvis du ønsker å takle alt fra glatte grusveier til utfordrende skogsterreng og har som mål å sykle fra både naboen og lagkameratene uten å måtte pantsette svigermors sommerhus, da har du funnet den perfekte sykkelen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0068987-H897
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeGloss Violet/Hologram Chrome
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0068987
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieSuperior XP 909
ModellserieSuperior XP serie
KjønnUnisex, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
ModellserieSuperior XP serie
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon53-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Superior XP 909

-31%
SUPERIOR XP 909 Gloss White/Hologram Black/Red
-31%
SUPERIOR XP 909 Matt Svart/Kromsølv
15 390 kr
10 689 kr
Innsparing
Ikke på lager

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY