• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior Hardtail Mtb Team 29 Issue_23 Blank Rød Carbon

Superior Hardtail Mtb Team 29 Issue_23 Blank Rød Carbon
Beskrivelse

Konkurranseklar racemaskin med formidable fartressurser og kvikk styring

Den legendariske Superior Team 29 Issue er en konkurranseklar sykkel designet for de av oss som ønsker å sykle ekstremt fort med total kontroll over utstyret. En ekstremt reaksjonsrask hardtail med formidable fartressurser og kvikk styring som sikrer at hver dråpe av kraften overføres til bakhjulet. Ønsker du å skinne på alt fra glatte grusveier til teknisk skogsterreng... og har du i tillegg et mål om å utkonkurrere stallkameratene på ærestribunen, og å kjøre fra din utstyrsfikserte nabo, da har du funnet den rette sykkelen. Et imponerende lettvektskonstruksjon med eksepsjonell kapasitet laget for oss med ambisjoner om å kutte verdifulle sekunder. Misliker du kjedelige kompromisser like mye som du verdsetter pålitelige konstruksjoner, ja, da er dette sannsynligvis ditt nye våpen.

Nøkkelen til suksess!

  • Dette er sykkelen som Anina Hutter vant verdensmestertittelen med
  • Lettvektskonstruksjon med ramme i toppkvalitets karbonfiber (Race Pro High Modulus) og brutal kraftoverføring
  • Advanced Race Geometry som skaper en helstøpt konkurranseklar kjerne
  • Gaffel fra DT Swiss (F232 ONE) med 100 mm vandring og fjernbetjent låsing
  • Konkurranseklar 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XTR) med fremragende ytelse
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XTR) som er i perfekt harmoni med fartressursene
  • Ekspertutviklet hjulsett fra DT Swiss (XR 1700 SPLINE) tåler de tøffeste utfordringer
  • Ypperlige dekk fra Schwalbe (Racing Ray Evo/Racing Ralph Evo) med 2.25" bredde
  • Block Lock headset reduserer sjansen for skader på rammen ved eventuell velt
  • Sete fra Fizi:k (Terra Argo X5) og setepinne i karbonfiber fra ONE Race (Carbon Ultimate)
  • Ytterligere konkurranseklare komponenter fra ONE, tilpasset for å takle harde belastninger
  • En lav totalvekt som vil være avgjørende når utmattelsen begynner å melde seg

Konkurranseklar karbonfiberkjerne (High Modulus) med World Cup-testet design

Kjernen består av en konkurranseutprøvd ramme i karbonfiber (Carbon MTB Race Pro High Modulus) med høy sidestivhet, noe som sikrer enestående kraftoverføring samtidig som den opprettholder lav vekt. Dette er virkelig en imponerende lettvektskonstruksjon med aggressiv racegeometri og nærmest ubegrenset kapasitet som er perfekt for deg som er målrettet om å kutte verdifulle sekunder og som aspirerer til å bære ledertrøyen.

Den lette rammen har korte kjedestag (432 mm) og perfekte vinkler (74/69 grader), som tilsammen sikrer at du alltid har rask akselerasjon, stabil kurs, kvikk respons og en fornøyelig lekenhet. Dette er kjernen som Anina Hutter triumferte med i VM, og den lever opp til forventningene, enten det er KM, EM, VM eller OL som gjelder. Rammen har en stilig integrert kabelføring og er også tilpasset gjennomgående aksler (BOOST), dvs. ekstra bred front- og bakaksel som gir mulighet for større avstand mellom ekefestene på navet, som igjen resulterer i et stivere hjul med bedre kontroll.

Skarpt dempere som sikrer at du kan kjøre ekstremt fort på alle underlag

Dempingen håndteres av en fremragende luftgaffel fra DT Swiss (F232 ONE) med fjernbetjent låsing (du kan raskt låse den via en kontakt på styret) og den har en vandring på 100 mm. En skarp sammensetning som gjør at du kan sykle nesten like raskt på glatte grusveier som på mer utfordrende terreng. Med andre ord kan du tråkke kraftfullt på flatene og samtidig være smidig i mer tekniske partier.

En lettvekter med en ekstremt pålitelig og fullt konkurranseklar 1x-drivlinje

Svimlende hastigheter oppnås ved hjelp av en ekstremt pålitelig og helkonkurranseklar 12-girs 1x-drivlinje fra Shimano (XTR) med imponerende presisjon og påvist funksjonalitet. Når utfordringene blir hardere, vil redningen være den moderne girutvekslingen (et kranksett med en 34-tanns enkeltdrev fra Race Face (NEXT SL) kombinert med en kassett på 10-51T) som sammen med sykkelens lave vekt sørger for at den møter høye forventninger.

Makterlig hjulsett med stabil kursfølelse og godt grep i svingene

Alt ruller på et par raske mesterverk fra DT Swiss (X 1700 SPLINE), utrustet med kvalitetsdekk fra Schwalbe (Racing Ray Evo/Racing Ralph Evo) med 2.25" bredde som leverer solid kursstabilitet, utmerket grep i svingene og selvfølgelig fantastisk rullegenskaper. Jo fortere du sykler, desto større krav stilles til bremsene, derfor er modellen utstyrt med kraftfulle hydrauliske skivebremser fra pålitelige Shimano (XTR) som passer perfekt til fartressursene og gir kraftig ytelse hele året - uansett vær og underlagsforhold.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106915-O436
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeGLOSS RED CARBON
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0106915
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
KjønnUnisex, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeGLOSS RED CARBON
Årsmodell2023
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se-en
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano XTR
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XTR
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeCarbon MTB Race Pro High Modulus, Advanced Race Geometry, Conical Head Tube, BB92, SH dropout, Thru Axle Boost 12x148mm, Inner cable routing
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelDT Swiss F232 ONE, Tapered, 15x110mm axle, 100mm travel
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
HjulDT Swiss XR 1700 SPLINE®/ CL/ 15x110mm/ Tubeless Ready
Fordekk"Schwalbe Racing Ray Evo/ SuperGround/ TL-Easy/ 29x2.25""/ ADDIX SpeedGrip"
Bakdekk"Schwalbe Racing Ralph Evo/ SuperGround/ TL-Easy/ 29x2.25""/ ADDIX Speed"
Dekkdimensjon57-622
Drivverk
GirspakerSHIMANO XTR SL-M9100-IR/ RAPIDFIRE Plus/ 12-speed
BakgirSHIMANO XTR RD-M9100, Shadow Plus Design
KranklagerRace Face BB92/ PressFit/ shell 41x92mm
KranksettRace Face NEXT SL/ 34T
KjedeSHIMANO XT CN-M8100
KassettSHIMANO XT CS-M8100/ 12-speed/ 10-51T
Komponenter
ForbremseSHIMANO XTR M9100- hydraulic disc brake
Bremseskive foranSHIMANO RT-MT800- 160mm
BakbremseSHIMANO XTR M9100- hydraulic disc brake
Bremseplate bakSHIMANO RT-MT800- 160mm
StyrelagerACROS AZX-220 R4/ ZS44/28.6 - ZS56/40/ BlockLock 150°
StyreONE Race/ Carbon/ 760mm/ 31.8mm
StyrestemONE Race/ Alloy/ 31/8mm/ -7°
SetepinneONE Race/ Carbon Ultimate/ 27.2mm
SeteFizi:k Terra Argo X5/ Alloy
Håndtak/StyretapeONE Race/ Lock-On
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2023
  • 29"

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY