• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH Bh Mtb Lynx Race 9.5 Blå-Kobber-Kobber

Bh Mtb Lynx Race 9.5 Blå-Kobber-Kobber
Beskrivelse

High-end flaggskip med potensial til å ta syklingen din til neste nivå

Det fullstendig dempede flaggskipet BH Lynx Race 9.5 er en lynrask fartsdjevel med 100 mm vandring og en fantastisk følelse av respons som er skapt for oss som elsker å sykle i høy fart. Et temperamentsfullt spansk fullblod med en kvikk racerefølelse som vil sørge for at du suser gjennom løypene, perfekt for ambisiøse syklister som stiller høye krav til utstyret og ikke aksepterer kompromisser. Dette er en aggressiv XC/XM-missil laget av premium karbon og spekket med en ekstremt pålitelig spesifikasjon som har potensial til å løfte syklingen din til helt nye høyder.

Nøkkelen til suksess!

  • Raske fartsvidundere med den samme seirende racegeometrien som benyttes av proffene i verdenscupen
  • Fullstendig dempet ramme av premium karbon med mer enn overbevisende kinematikk
  • Korte kjedestag (430mm) og en avansert racegeometri med 68 graders vinkel
  • Premium dempere fra FOX med 100mm vandring tilpasset for XC/XM
  • Konkurransedyktig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XTR) som sjelden feiler
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XTR) som matcher de høye fartene
  • Et førsteklasses hjulsett fra BH (Evo Carbon Tubeless) med 30mm brede karbonfelger
  • Raske kvalitetsdekk fra Pirelli (Scorpion XC M) med 2.4" bredde
  • Styrelager med BlockLock for å minimere risikoen for skader på både rammen og gaffelen
  • Full kontroll med en elegant cockpit fra BH med integrert kabelføring
  • Kompatibel med FIT-systemet - Verktøyene kan skjules i styrestammen

Fullstendig dempet ramme med kvikk racegeometri og split pivot lenke

Hele sykkelen er bygget på en fullstendig dempet karbonramme og benytter HCIM (Hollow Core Internal Moulding) teknologi for en toppmoderne konstruksjon hvor vekten er holdt til et minimum. Dette kraftige oppsettet har en aggressiv geometri (alle vinkler og mål kan du se blant bildene) og torsjonsstivhet som sikrer imponerende kraftoverføring. Kombinert med et eksepsjonelt lavt tyngdepunkt, gir det stabilitet selv i svært høye hastigheter.

Det nærmest magiske lenkesystemet, Split Pivot, gir en demping som tilbyr progressiv kinematikk og imponerer på alle plan. Resultatet er enestående markkontakt med en eksepsjonelt responsiv følelse,samt effektiv kraftoverføring. Sykkelen reagerer raskt når du ønsker å øke farten og sikrer at du kan håndtere krevende sporvalg på en bemerkelsesverdig enkel måte. Kombinasjonen av godt balanserte vandringer (du kan bruke enten 100 eller 120 mm) tilbyr smidig manøvrerbarhet og gjør deg tråeffektiv selv på mindre utfordrende terreng. Den fullstendig dempede rammen er utvilsomt funksjonell og leverer en perfekt balanse mellom stivhet og styrke, noe som gjør at den føles både smidig, effektiv og aggressiv.

Rammen har elegant integrert kabelføring og er selvsagt tilpasset gjennomgående aksler (BOOST), det vil si ekstra brede for- og bakaksler som muliggjør større avstand mellom eikefester ved navet, noe som gir et stivere hjul for maksimal kontroll. Den har selvsagt også de rette vinklene.

Premium dempere som sikrer at du kan kjøre raskt

Foran finner du en luftgaffel fra FOX (34SC Factory) og også bak håndteres dempingen av FOX (DPS Evol Factory), demperne har 100 mm vandring og begge har et høyt nivå av justeringsmuligheter, slik at du enkelt kan tilpasse sykkelen etter dine behov akkurat da. De tilbyr selvsagt lockout som styres med enkelt håndterbare kontroller, noe som gir deg et bredt spekter av bruksområder og muligheten til å kjøre like raskt på utfordrende skogstier som på hardpakkede grusveier. En lett håndterlig og fleksibel oppsett gjør sykkelen fullt justerbar etter gjeldende forhold.

Med dagens teknisk utfordrende løyper (både XC og Marathon) kan det noen ganger være gunstig å bruke en høy/senkbar setepinne. Selvsagt kan denne sykkelen utstyres med en Dropper Post, noe som i praksis gir deg mye ekstra manøvreringsrom ved at du kan senke setet mens du kjører og holde det ute av veien når du styrer nedover bakker kontrollert.

Slank cockpit og konkurransedyktig 1x-drivlinje som sjelden feiler

Under "hetten" sitter en ekstremt kraftfull 1x-drivlinje hentet direkte fra Shimanos øverste hylle. Kort sagt består den av 12 mekanisk styrte gir som sjelden skaper problemer og står klar for alt fra ditt lokale klubbmesterskap til VM og OL. Spansk design på høyt nivå unngår selvfølgelig middelmådigheten, og hjertet i skapelsen er en kranksett med en 34-tanns singelring som kombineres med en 12-delt kassett for et girutvalg med imponerende rekkevidde, der fokus naturligvis er på høy effektivitet og maksimal hastighet. Du styrer hele settet gjennom en slank cockpit med integrert kabelføring og kompatibilitet med det smarte FIT-systemet - gjemt i styrestammen kan du oppbevare de mest essensielle verktøyene, noe som kan gjøre forskjellen på om du krysser mållinjen først eller ikke.

Robust hjulsett med raske dekk og kraftige skivebremser

Det høykvalitets hjulsettet har karbonfelger og er utstyrt med raske kvalitetsdekk, disse kvikke 29-tommerne er kjent for sin fartsglede kombinert med imponerende kurvegrep. Når farten øker, øker også kravene til bremsene, og derfor er sykkelen utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser som virkelig står i stil med farten og sikrer førsteklasses bremseeffekt året rundt, uavhengig av om stiene er gjørmete, regntunge eller slapsefylte den dagen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106498-O372
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeBLUE-COPPER-COPPER
Knutenummer0106498
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieBH LYNX RACE
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)10,8
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/en_GB
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano XTR
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XTR
ModellserieBH LYNX RACE
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

100 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon60-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY