• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH Bh Mtb Lynx Race 7.0 Blå-Rød-Blå

Bh Mtb Lynx Race 7.0 Blå-Rød-Blå
Beskrivelse

High-end fartvidunder med potensiale til å ta syklingen din til nye høyder

Fullstendig dempet BH Lynx Race 7.0 er et kjapt fartvidunder med 100 mm slaglengde og en utmerket responsiv følelse, laget for de av oss som elsker å sykle raskt. Et lidenskapelig spansk fullblod med rask racingfølelse som vil sørge for at du farer gjennom løypene, ideell for ambisiøse syklister som stiller høye krav til utstyret sitt og ikke aksepterer kompromisser. Dette er en aggressiv XC/XM-missil med ramme av førsteklasses karbonfiber og en ekstremt pålitelig spesifikasjon som har potensialet til fundamentalt å forbedre din sykling.

Nøkkelen til suksess!

  • Letthåndterlig fartvidunder med den samme seirende racegeometrien som profesjonelle bruker i verdenscupen
  • Fulldempet ramme av toppkvalitets karbonfiber med imponerende kinematikk
  • Korte kjedestag (430 mm) og en sofistikert racer-geometri med 68 grader vinkel på styrehode
  • Toppkvalitets dempere fra FOX med 100mm slaglengder tilpasset for XC/XM
  • Kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XT) som sjelden feiler
  • Effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT) som passer til sykkelens fartspotensial
  • Robust hjulsett fra BH (Evo Alloy Tubeless) med 25 mm brede aluminiumsfelger
  • Raske, førsteklasses dekk fra Maxxis (Ardent EXO/ Ikon EXO) med 2.25" bredde
  • Styrelager med BlockLock minimerer risikoen for skader på både ramme og gaffel
  • Kontroll over hele oppsettet gjennom en stilren cockpit fra BH med ryddig integrert kabelføring
  • Kompatibel med FIT-systemet – smart oppbevaring av viktige verktøy skjult i styrestammen 

Fulldempet ramme med rask racer-geometri og split pivot-linkasje 

Konstruksjonen er basert på en fulldempet karbonramme, som hos alle BH's konkurranseklare rammer, benyttes HCIM (Hollow Core Internal Moulding) teknologi for å oppnå en toppendekonstruksjon med minimal vekt. Dette imponerende bygget har en aggressiv geometri (se alle vinkler og målinger i bildene) og torsjonsstivhet som sikrer enestående kraftoverføring, noe som sammen med et optimalt lavt tyngdepunkt gir utmerket stabilitet selv ved svært høye hastigheter.

Det unike linkasjesystemet, Split Pivot System, tilbyr en dæmpningsmekanisme som gir progressiv kinematikk og imponerer på alle nivåer. Resultatet er eksepsjonell kontakt med underlaget med en ekstremt responsiv opplevelse kombinert med effektiv kraftoverføring, noe som gjør at sykkelen raskt responderer når du ønsker å øke tempoet. Dette sikrer at du med full kontroll kan navigere utfordrende sporvalg på en overraskende enkel måte. Og kombinasjonen med velbalanserte slaglengder (enten 100 eller 120 mm) gir smidig manøvrering og effektiv tråkking selv i mindre utfordrende terreng. Den fullt dempede rammen er utvilsomt funksjonell og tilbyr en perfekt balanse mellom stivhet og styrke, som gjør at den føles både smidig, effektiv og aggressiv.

Rammen har elegant integrert kabelføring og er naturligvis designet for gjennomgående aksler (BOOST), dvs. ekstra brede aksler både foran og bak som muliggjør større avstand mellom ekerfester på navet, noe som igjen resulterer i stivere hjul for maksimal kontroll. Den har selvsagt de ideelle vinklene. 

Førsteklasses dempere som garanterer høy fart

I front finner du en luftgaffel fra Fox (34SC Performance), mens bakdempingen håndteres av Fox (DPS Evol Performance) – begge med 100 mm slaglengde og mange innstillingsmuligheter, slik at du enkelt kan tilpasse sykkelen etter dine behov i øyeblikket. Begge har selvfølgelig lockout som kan justeres via lett tilgjengelige kontroller, noe som gir et bredere bruksområde og muligheten til å sykle raskt både på ujevne skogstier og på hardpakkede grusveier. En fleksibel og håndterbar oppsett gjør sykkelen fullt justerbar etter de rådende forholdene.

Med dagens teknisk utfordrende løyper, både for XC- og Maraton-disiplinene, kan det ofte være en fordel å ha en høy/senkbar setepinne. Selvfølgelig kan denne sykkelen utstyres med en Dropper Post, som i praksis gir deg stor bevegelsesfrihet ved at du raskt kan justere setehøyden mens du sykler, noe som er essensielt når du navigerer tekniske nedkjøringer.

Slank cockpit og en konkurransedyktig 1x-drivlinje som sjelden svikter

Under "hetten" finner du en potent 1x-drivlinje nøye utvalgt fra Shimanos beste utvalg, bestående av 12 mekaniske gir som stort sett er feilfrie og vil være med deg gjennom alt fra lokale mesterskap til VM og OL. Spansk design av høy kvalitet inkluderer naturligvis ikke gjennomsnittlige komponenter, og kjernen i denne skapelsen er et kranksett med en 34-tanns singelklinge kombinert med en 12-delers kassett som gir en imponerende rekkevidde med fokus på høy effektivitet og maksimal fart. Kontrollen skjer gjennom en slank cockpit, som også har integrert kabelføring og er kompatibel med det smarte FIT systemet – ved å utnytte plassen i styrestammen kan du oppbevare viktige verktøy, noe som kan utgjøre forskjellen for om du krysser mållinjen eller ikke.

Robust hjulsett med raske dekk og kraftige bremser

Det solide hjulsettet med aluminiumsfelger er utstyrt med raske høykvalitetsdekk, og disse kvikke 29-tommerne kjennetegnes ved deres kjøreglede og imponerende grep i svingene. Når farten øker, stilles det større krav til bremseevnen, og derfor er sykkelen utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser som matcher fartsressursene og sørger for at du har førsteklasses bremsekraft hele året, uansett om det er gjørmete, regntungt eller slapsfylt på stiene.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106492-O369
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeBLUE-RED-BLUE
Knutenummer0106492
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieBH LYNX RACE
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeBLUE-RED-BLUE
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)12,4
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/en_GB
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano XT
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
ModellserieBH LYNX RACE
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeLYNX RACE CARBON, PC LAYUP, ACROS ICR, PF92, 148X12, UDH
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelFox 34SC Performance Push to Lock kabolt 100mm
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
BakdemperFox DPS Evol Performance , 190x40mm ,DCM,DRM,CMF
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

100 mm
Hjul
FordekkMaxxis Ardent EXO 2.25
BakdekkMaxxis Ikon EXO 2.25
Dekkdimensjon56-622
Drivverk
GirspakerShimano XT 8100 12sp
BakgirShimano XT 8100 12sp
KranklagerShimano
KassettSHIMANO XT 8100 10/51
Komponenter
ForbremseShimano XT 180mm
BakbremseShimano XT 180mm
StyrelagerAcros ICR FIT 36/45, Block Lock 160
StyreBH SL Top Flat 780mm, 10mm Rise
StyrestemBH FIT 60mm, 31,8mm, -6
SetepinneBH SL 31,6mm 420mm
Håndtak/StyretapeBH SL Lock On
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY