• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Racer Orca M30Iteam Pwr Tanzanite Carbon View-Carbon Raw

Orbea Racer Orca M30Iteam Pwr Tanzanite Carbon View-Carbon Raw
Beskrivelse

Mesterlig fartvidunder med ubestridelig stamtavle for deg som alltid går for seier

Heldempede Orbea Oiz M-PRO har alt som trengs for at du skal kunne nå toppen av premiepallen. Vi skipper alle kjedelige floskler siden doble verdensmesterskap taler sitt tydelige språk - Oiz er simpelthen ubestridelig når det handler om stamtavle. Vi avskyr alle former for våpen, men sikter du mot toppen, er det et slikt kullfiber spyd du vil ha i garasjen. Dette tempo-sterke fartvidunderet har mektige fartressurser og leverer en herlig følgesvenn følelse i alle hastigheter. Et temperamentsfullt spansk fullblods med 120/120 mm slaglengde, og i tillegg en konkurranseklar 1x-drivlinje som sikrer at du ubesværet kan fly forbi ute i villmarken, perfekt for kresne fartfantomer som forakter alle former for kompromisser. Dette er en aggressiv XC/XM/DM/Trail-missil med en høykvalitets spesifikasjon som sikrer at du kan kjøre fort samtidig som du har full kontroll på utstyret, og du behøver ikke engang pantsette svigermors franske sommervilla for å finansiere det.

Nøkkelen til suksess!

  • Sykkelen med doble verdensmesterskap og samme aggressive geometri som benyttes av Orbea Factory Team
  • Heldempet ramme i karbonfiber (Oiz Carbon OMX) med FiberLink og overbevisende kinematikk
  • Korte kjedestag (432 mm) og en avansert konkurransegeometri med 67 graders vinkel på styrehodet
  • Høykvalitets dempere fra FOX med slaglengder på 120/120 mm tilpasset for XC/XM/DM/Trail
  • Konkurranseklar 1x-drivlinje med 12 kraftfulle gir fra Shimano (XTR/XT) som sjelden svikter
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT M8100) som matcher fartressursene
  • Høykvalitets hjulsett fra OQUO (Mountain Performance MP28PRO) med asymetriske felger i aluminium
  • Tempo-sterke kvalitetsdekk fra Maxxis (Rekon Race) med godt grep takket være 2.4" bredde
  • Oversiktlig og ren cockpit med styrestamme i aluminium og et ekstremt lett styre i karbonfiber
  • Sete fra Fizik (Taiga S-alloy Rail) samt en heve-/senkebar setepinne fra OC (Mountain Control MC20)

Heldempet karbonramme med skarp geometri og et høykvalitets koblingssystem

Hele skapelsen bygger på en skarp, heldempet ramme med fortriangel i karbonfiber (Oiz Carbon OMX) og en svingarm i karbonfiber (AlloyLink) med progressiv kinematikk som imponerer på alle plan. Dette potente bygget har en aggressiv geometri og vridningsstivhet som sikrer imponerende kraftoverføring, kombinert med et lavt tyngdepunkt som skaper økt stabilitet i alle hastigheter. Den tilbyr en finjustert balanse mellom stivhet og styrke som gjør at den oppleves som både smidig, effektiv og aggressiv.

Det unike koblingssystemet gir en fantastisk markkontakt med en herlig følgesvenn følelse kombinert med effektiv kraftoverføring. Sykkelen responderer villig når du ønsker å øke tempoet og sikrer samtidig at du kan håndtere krevende sporvalg på en imponerende enkel måte. Og kombinasjonen med velbalanserte slaglengder på 120 mm skaper smidig manøvrerbarhet og gjør deg ekstremt effektiv på alle typer underlag. Rammen er dessuten tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), hvilket medfører en ekstra bred fram- og bakaksel som muliggjør større avstand mellom ekefeste ved navet, som igjen gir et stivere hjul for maksimal kontroll.

Høykvalitetsdempere som sikrer at du kan kjøre fort på alle typer underlag

I fronten sitter en skarp dempet forgaffel fra kvalitetssikre FOX (34 Float SC Factory) og også bak håndteres dempingen av FOX (i-line DPS Factory), begge demperne har 120 mm slaglengde og mangfoldige innstillingsmuligheter, slik at du enkelt kan tilpasse sykkelen etter dine behov. Dempere er selvfølgelig låsbare (lockout), noe som styres via lett tilgjengelige kontroller som gir deg et bredere bruksområde og muligheten til å kjøre like fort på ujevne underlag som på hardpakket grusveier. En forbilledlig enkelt håndterlig utrustning som gjør sykkelen lett tilpassbar etter de forholdene underlaget byr på.

Moderne stier (og det gjelder både for XC, XM, DM og Trail) er ofte teknisk utfordrende, og det er derfor fordelaktig å kjøre med en høy/senkbar setepinne. Selvfølgelig er denne modellen fra start utstyrt med en høy/senkbar setepinne fra OC (Mountain Control MC20), noe som i praksis gir deg ekstra manøvreringsrom ved at du kan holde setet ute av veien når du kontrollert farer nedoverbakker.

Fullt konkurranseklar 1x-drivlinje som i prinsippet aldri svikter

Under "panseret" sitter en fullt konkurranseklar 1x-drivlinje fra Shimano (XTR/XT), som kort sagt består av 12 kraftfulle gir som i prinsippet aldri svikter og som stiller opp på alt fra ditt lokale klubbmesterskap til verdensmesterskap. Spansk design på høyt nivå ekskluderer selvfølgelig middelmådige masseprodukter, og hjertet i skapelsen er et kranksett med en 32-tannet singelkrans kombinert med en 12-delt kassett (10-51T) som tilbyr en girutveksling med imponerende bredde, hvor fokuset ligger på høy effektivitet og pålitelig funksjon.

Mesterlig hjulsett med tempo-sterke kvalitetsdekk og kraftfulle skivebremser

Det mesterlige hjulsettet fra OQUO (Mountain Performance MP30TEAM Carbon) har holdbare felger i karbonfiber og ruller på tempo-sterke kvalitetsdekk fra Maxxis (Rekon Race), disse raske 29-tommerne med 2.4" bredde kjennetegnes av enorm fartsglede kombinert med imponerende fremkommelighet. Når hastigheten øker, øker også kravene til bremsekapasiteten og derfor har sykkelen blitt utstyrt med kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT M8100) som virkelig matcher fartressursene og sikrer høykvalitets bremseevne året rundt, og dessuten uavhengig av om det er gjørmete, regnfullt eller slaps i sporene for dagen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101589-M484
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeTANZANITE CARBON VIEW-CARBON RAW
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101589
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Oiz
ModellserieOrbea Oiz
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano XT
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XTR
ModellserieOrbea Oiz
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med styrekontroller
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

120 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon62-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Orbea Oiz

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY