• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

MERIDA Merida Big Trail 600

Merida Big Trail 600
Beskrivelse

Kjøreglad hardtail som elsker utfordrende terreng og bratte utforkjøringer

Er du på utkikk etter en skarp hardtail med moderne stigeometri som kombinerer en dempet forgaffel med et par robuste 29-tommere som tilbyr høy komfort og fantastisk grep i svingene, bør du se nærmere på den svært kapable Merida BIG.TRAIL 600. Dette er en eventyrfylt hardtail som sikrer at du flyr ned utforkjøringene og som tilbyr masse kjøreglede samt problemfri drift til en pris langt under hva du kanskje forventer. En leken hardtail med stabile komponenter og passende stiv ramme, en geometri som leverer under alle forhold uansett hvor krevende terrenget er, og en dempet gaffel med 140 mm vandring. En virkelig underholdende sykkel som elsker fart og vind, perfekt for de av oss som trives best på bratte utforkjøringer og på teknisk utfordrende strekninger, men den er også utmerket for daglig bruk takket være dedikerte fester for både støtteben, skjermer og bagasjebrett. Det er ikke bare vi som elsker BIG.TRAIL, men også sykkelpressen. Bikeboard.cc mente vi "naila den" når det kommer til geometri og utstyr, mens MBR, IMB og mange andre er enige i at dette er blant det ypperste du kan skaffe på markedet for hardtails!

Nøkkelen til suksess!

  • Moderne stisykkel som fokuserer på maksimal manøvrerbarhet og solide utførsegenskaper
  • Stigeometri med lav styrevinkel, lang rekkevidde og bratt setevinkel som leverer i alle terreng
  • Intern kabelføring som både forbedrer beskyttelsesnivået og gir en langt mer estetisk design
  • Dempet luftgaffel fra Marzocchi (Z2) med hele 140 mm vandring som øker selvtilliten
  • Kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (Deore) og Race Face (Ride)
  • Effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (M4100) som gir solid bremseytelse i all slags vær
  • Dekk fra Maxxis (Dissector) med 2,4" bredde som sikrer godt grep i svinger, nedoverbakker og under klatring
  • Boost-teknologi som gir sterkere og mer stabile hjul (spesielt viktig for 29-tommere)
  • Trail Mount - Monteringspunkt for eksempelvis pumpe eller multiverktøy plassert under det øvre rør på rammen
  • Utstyrt med dropper post fra start (175/150/125mm avhengig av ramme størrelse)
  • Dedikerte monteringspunkter for skjermer, bagasjebrett og støtte samt plass for to flaskeholdere

Sprø aluminiumsramme med de riktige vinklene og ytelse i toppklasse

Rammen er av høykvalitets dobbeltbutted aluminium (Racelite 61) med en lang og noe utstrakt geometri kombinert med en lav gaffelvinkel (65,5°, vanlig også på rene endurosykler) og en aggressiv seterørsvinkel (75,5°), som sammen sørger for at BIG.TRAIL 600 dominerer på teknisk krevende utforkjøringer. Et relativt kort seterør sammen med en kraftig skrånende øvre rør gir masse plass for å finne en velbalansert posisjon, alt for at du skal kunne manøvrere effektivt også i de mest krevende terrengene. Samtidig sørger syklistens sentrale plassering over kranklageret for at sykkelens klatreegenskaper fortsatt er i toppklasse. Legg til et lavt overliggerør, korte kjedestag og en kort styrestem, noe som samlet gir deg muligheten til å velge rammestørrelse basert på ønskede kjøreegenskaper fremfor bare kroppshøyde... foretrekker du maksimal smidighet velger du en mindre rammestørrelse, og er stabilitet i høy hastighet viktig velger du en større rammestørrelse.

Dempet luftgaffel som lar deg utmerke deg i all slags terreng

Dempingen ivaretas av en luftgaffel fra Marzocchi (Z2) med 140 mm vandring, rikelig med innstillingsmuligheter og lockout (låsbar via et regel på gaffelen), noe som gir deg alle muligheter til å kjøre raskt i terrenget uansett hvilken type underlag du står overfor. Den bygger selvtillit og sikrer at du kan holde høy fart også når terrenget endrer seg raskt. Når det blir teknisk i utforkjøringer er en dropper post nesten et must, og selvfølgelig kommer også denne sykkelen med en justerbar setepinne fra starten av.

Slagkraftig 1x-drivlinje med nesten uforgjengelig funksjon

For å håndtere alt fra raske utforkjøringer til bratte klatrepartier er sykkelen utstyrt med en slagkraftig 12-girs drivlinje fra Shimano (Deore) med høy presisjon og pålitelig funksjon. Når utfordringene blir tøffere får du hjelp av drivlinjens brede utveksling, foran finner du et kranksett fra Race Face (Ride) med en 32-tannet enkelkrans som kombineres med en kassett på 10-51T, noe som samlet gir en utveksling som sørger for at du enkelt kan møte og overstige de høye forventningene og sikre en plass på pallen ved dagens slutt.

Effektive skivebremser og stabile 29-tommere for alle typer underlag

Sykkelen ruller på et par stabile 29-tommere med 2,4" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Dissector TR EXO Dual) som sikrer at du komfortabelt kan manøvrere både over hindringer og på glatt underlag, samtidig som du får godt grep i svinger, på utforkjøringer og under klatring. Siden sykkelen er laget for høy fart, kommer den med kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (M4100), som gir eksemplarisk kontroll og sørger for at du alltid har solid bremsekraft uansett forhold.

Hva sier så verdens sykkelpresse om BIG.TRAIL?

  • MBUK Magazine - ”BIG.TRAIL 600 topper i ‘Trail Hardtails’ gruppetest i MBUK Magazine"
  • bike - "Hvis du søker stiglede for en best mulig pris, treffer du blink med MERIDA.
  • mbr magazine - "mbr magazine gir BIG.TRAIL 600 en score på 9/10”
  • BIKEBOARD.CC"Med sitt reviderte Big.Trail har Merida virkelig truffet spikeren på hodet..."
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072642
EAN-kode-
VaremerkeMERIDA
FargeGreen/Red
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieMerida BIG.TRAIL 600
ModellserieMerida BIG.TRAIL
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)13.64 kg
Produsentens nettstedwww.merida-bikes.com/sv-se/bike/3047/bigtrail-600
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
ModellserieMerida BIG.TRAIL
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon61-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-11%
Merida Big Trail 200
11 999 kr
10 689 kr
Innsparing
-9%
Merida Big Trail 600
21 999 kr
20 072 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY