• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior MTB Team 27 Issue Matte Brushed Alu/Black/Team Red

Superior MTB Team 27 Issue Matte Brushed Alu/Black/Team Red
Beskrivelse

Konkurransedyktig MTB for juniorer som nekter å la utstyret sette grenser

Det temperamentfulle flaggskipet Superior Team 27 Issue er ideelt for kresne juniorer som ønsker å utvikle seg og nekter å la utstyret sette grenser. En skarp hardtail med grepvennlige 27.5-tommere, kraftfulle skivebremser og en fin dempet luftgaffel som elsker høye hastigheter og aldri viker tilbake for nye utfordringer. En skarp toppmodell med en moderne konstruksjon som passer for ambisiøse juniorer som elsker når det går virkelig fort på stiene... og vi er helt sikre på at du vil måtte jobbe hardt for å finne en bedre sykkel i denne prisklassen!

Nøkkelen til suksess!

  • Helt konkurransedyktig modell for kresne juniorer som alltid sikter mot topp plasseringer
  • Dobbelredusert aluminiumsramme (Alloy 6061 T6) med effektiv kraftoverføring
  • Advanced Race Junior Geometry - Moderne vinkler som gir en overbevisende racerfølelse 
  • Moderne 1x-drivlinje med 12 pålitelige gir fra Shimano (SLX) med bred utveksling (32Tx11-51T)
  • Skarp luftgaffel fra RockShox (Judy Silver TK R) med 100 mm slaglengde og remote lockout
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT410) som gir pålitelig bremseevne under alle forhold
  • Høykvalitets hjulsett med skarpe dekk fra Schwalbe (Racing Ralph/Racing Ray) med 2.25" bredde
  • En lav totalvekt som vil være helt avgjørende når trettheten begynner å melde seg

Dobbelredusert aluminiumsramme og demper for deg som sikter mot pallen

Rammen består av en dobbelredusert aluminiumsramme med konkurransedyktig racegeometri og samme høye kvalitet (Alloy 6061 T6) og lave vekt som på Superior´s finere sykler for voksne. Advanced Race Junior Geometry betyr i praksis moderne vinkler som skaper en overbevisende racerfølelse og sørger for at topp plasseringer alltid er innen rekkevidde. Dempingen håndteres av en fin luftgaffel fra kvalitetssikre RockShox (Judy Silver TK R) med remote lockout (som betjenes via en lett håndterlig spak på styret) og har en slaglengde på 100 mm. En skarp kombinasjon som sørger for at du kan kjøre like fort på glatte underlag som på mer utfordrende strekninger. 

Potent 1x-drivlinje med 12 gir og en imponerende bred utveksling

Svimmelende hastigheter oppnås med hjelp av en kraftfull 12-giret drivlinje fra kvalitetssikre Shimano (SLX). Når klatringene blir litt tøffere, vil sykkelens lave vekt (hele pakken veier inn på lav vekt) sammen med en imponerende bred utveksling (32Tx11-51T) og et lett håndterlig reglage sørge for at sykkelen lever opp til de høye forventningene, selv i virkelig tøffe oppoverbakker.

Kraftfulle hydrauliske skivebremser som er fullt tilpasset etter hastighetsressursene

Når det går unna på stien, øker kravene til bremseevnen og nettopp derfor er Superior Team 27 Issue utstyrt med kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT410) med lettmanøvrerte spaker som er tilpasset for litt mindre hender, noe som sikrer at du alltid kan være helt trygg på at maksimal bremseevne er på plass, uansett underlag, værforhold eller årstid.

Lav totalvekt - helt avgjørende når trettheten til slutt sniker seg på

Når trettheten til slutt begynner å snike seg på og skogsrunden begynner å føles i lengste laget, vil sykkelens lave vekt være en helt avgjørende faktor, noe som sammen med de pålitelige komponentene sikrer at sykkelen lever opp til de skyhøye forventningene. Dette vil trolig merkes mest i de skitneste delene av banen og i de bratteste oppoverbakkene på favorittløypa, men også på litt mer glatte underlag vil vekten være en helt avgjørende faktor. Helheten handler om en kombinasjon av en lett ramme, solide kvalitetskomponenter og et moderne design der syklistens unike forutsetninger ligger i fokus. Som i praksis kan oversettes til økt kontroll, bedre balanse, effektivere kraftoverføring og høyere sikkerhet.

Superior´s sykler er nesten alltid lettere enn konkurrentene i tilsvarende prisklasse, men de er samtidig konstruert for å tåle både slit og sleng over flere sesonger fremover. Et faktum som sørger for at sykkelen, til tross for en lav vekt, uten problemer kan gå i arv til neste generasjon eller oppnå riktig pris på andrehåndsmarkedet... ytterligere en grunn til hvorfor du skal velge akkurat denne modellen.

Raskt flaggskip med både ramme og komponenter av høyeste klasse

Kombinasjonen av en høykvalitets aluminiumsramme, kraftige gir komponenter, en skarp luftgaffel med remote lockout, robuste 27.5-tommere med raske kvalitetsdekk fra Schwalbe (Racing Ralph/Racing Ray) samt kraftfulle hydrauliske skivebremser sikrer høy sikkerhet, fantastisk kontroll, riktig grep og virkelig fin respons. En skarp toppmodell med en moderne konstruksjon som passer for ambisiøse juniorer som elsker når det går virkelig fort på stiene... vi er helt sikre på at du vil måtte jobbe hardt for å finne en bedre sykkel i denne prisklassen!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0052186-E186
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeMatte Brushed Alu/Black/Team Red
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0052186
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

27,5"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieSuperior Team 27
ModellserieSuperior Team serie för juniorer
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Vekt (ifølge produsenten)11,8 kg
Produsentens nettstedsuperiorbikes.eu/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano SLX
ModellserieSuperior Team serie för juniorer
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon57-584
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-14%
Orbea Avant H60 Black
8 740 kr
7 479 kr
Innsparing
-13%
Merida MTB Big Nine 200
10 999 kr
9 619 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY