• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Racer Orca M31Eteam Metallic Mulberry-Black

Orbea Racer Orca M31Eteam Metallic Mulberry-Black
Beskrivelse

Øker motet i utforkjøringer og gir deg mer kraft i klatringene

Den underholdende gledesmaskinen Orbea Occam M10 bygger opp motet ditt for utforkjøringer og gir deg ekstra kraft i klatringene, enten du er ute på episke langturer eller intense kveldsturer med stallkameratene. Kjernen er en ramme helt i karbonfiber med moderne trailgeometri, topp spesifikasjoner og velbalansert demping med progressiv kinematikk. Dette er en rask, kvikk og utholdende sykkel med imponerende balanse og en robust følelse under syklingen, som lett håndterer alle typer underlag og nær sagt alle slags stigninger. En allsidig stisykkel med nok vandring (150/140 mm) til at du trygt kan utfordre deg selv på de mest spennende løypene. Den har komponenter av høy kvalitet som lar deg opprettholde farten ute i det fri... og det uten at du må tømme svigermors nypolerte kredittkort.

Nøkkelen til suksess!

  • Rask, leken og utholdende gledesmaskin med imponerende balanse oppover og solid følelse nedover
  • Fulldempet ramme helt i karbonfiber (Occam OMR) utstyrt med en førsteklasses linkasje
  • Framgaffel fra FOX (34 Float Factory 140 3-Position) med 140 mm vandring
  • Bakdemper fra FOX (Float DPS Factory 3-Position Evol Kashima) med 150 mm vandring
  • Ekstremt kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XT M8100) med imponerende bred utveksling
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT M8120) som virkelig matcher sykkelens fartspotensiale
  • Førsteklasses hjulsett med karbonfelger fra OQUO (Mountain Control MC32LTD Carbon)
  • Grepsterke kvalitetsdekk fra Maxxis (Dissector/Rekon) med 2,4" bredde
  • En lettforståelig cockpit med styre i karbonfiber og en styrestamme av høykvalitets aluminium
  • Sadel fra Fizik (Taiga S-alloy rail) og høyde-/senkbar setepinne fra OC (Mountain Control MC20)

Karbonchassis med full kapasitet for intens stisykling på høyeste nivå

Det skulpturelle chassiset består av en høykvalitets ramme i karbonfiber (Occam OMR) med en aggressiv trailgeometri som også takler rene endurorunder og vekker umiddelbare lystfølelser. En imponerende torsjonsstiv konstruksjon med avansert linkasje som gir smidig demping fokusert på eventyrlig stisykling. Den elegant utformede rammen er ikke bare estetisk tiltalende, men også robust konstruert med høy lateral stivhet for et pålitelig fundament. Moderne linkasje med opptil 150 mm vandring gir deg fleksibiliteten som trengs for raske turer over utfordrende terreng.

Resultatet er en sykkel som gir utmerket kontakt med underlaget og en behagelig følsomhet kombinert med effektiv kraftoverføring. Sykkelen reagerer umiddelbart når du ønsker å øke tempoet, og gjør håndtering av utfordrende sporvalg overraskende enkelt. Rammen har selvsagt pent integrert kabelføring og er tilpasset gjennomgående aksler (BOOST) - en ekstra bred fram- og bakaksel som øker avstanden mellom eikefestene ved navet, for et stivere hjul og bedre kontroll i sporet.

Kraftig demperkonfigurasjon som gir deg forbedret kontroll ute i terrenget

Foran sitter en FOX 34 Float Factory 140 FIT4 3-Position og bak en FOX DPS Factory 3-Position Evol Kashima Custom Tune. Takket være en kombinasjon av mange innstillinger og generøse vandringer (140/150mm) absorberer sykkelen effektivt ujevnheter og sikrer at du kan sykle med full kontroll i alle typer terreng. Begge dempere kan også låses, noe som utvider bruksområdet og gjør at du kan sykle raskt på alt fra jevn asfalt til mye mer krevende underlag. En dropper post er nærmest en nødvendighet i krevende løyper, så selvfølgelig kommer den allerede utstyrt med en høyde-/senkbar setepinne fra OC (Mountain Control MC20) som standard.

Særdeles kompetent 1x-drivlinje med fokus på effektivitet og høy hastighet

Under panseret finner du en ekstremt pålitelig 1x-drivlinje fra kvalitetsbevisste Shimano (XT M8100), som kort fortalt er en 12-girs drivlinje som så godt som aldri gir problemer og som leverer topp ytelse og sømløs funksjon. Med spansk design som ikke kompromisser med kvalitet, utgjør hjertet av denne sykkelen et kranksett med en 32-tenners enkelkrans og en 12-delt kassett (10-51T), som sammen tilbyr et bredt spekter av gir som fokuserer på pålitelig effektivitet og høy hastighet.

Førsteklasses hjulsett med sikkert grepdekk og hydrauliske skivebremser

Hele sykkelen ruller på et par robuste 29-tommere med felger fra OQUO (Mountain Control MC32LTD Carbon) og 2,4" brede dekk fra Maxxis (Dissector/Rekon) som gir god komfort og utmerket grep i svingene - perfekt for deg som verdsetter riktig hastighet, godt feste og høy fremkommelighet i terrenget. Og ettersom denne sykkelen elsker høy fart i sporene, kommer den med hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT M8120) som leverer kraftfull og konsekvent ytelse gjennom hele året, uansett om det er regn, snø eller støvete ute på stien.

Jepp, dette er en kvikk skogsmaskin som uten problemer farer over både stubber og steiner. Denne sykkelen passer perfekt hjemme hos noen som liker å ta seg an utfordrende stier eller teknisk krevende Enduro. En ideell sykkel for de som ønsker en solid gledesfremkaller med tonnevis av moropotentiale, og som samtidig er i stand til å løfte syklingopplevelsen din til nye høyder.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101598-M490
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeMETALLIC MULBERRY-BLACK
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101598
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Occam
ModellserieOrbea Occam
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
ModellserieOrbea Occam
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

150 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon61-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY