• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ROCK MACHINE Rock Machine MTB Blizzard Trl 70-29

CYBER WEEK DEAL
Rock Machine MTB Blizzard Trl 70-29
Beskrivelse

Rask og kvikk MTB for oss som setter lek og kjøreglede høyt

Ønsker du å føle den fantastiske flyten som kun en fullstendig dempet sykkel kan gi? Tenker du på å oppgradere til en kvikk trail-sykkel som trives like godt i krevende skogsløyper som på raske, flate stier, bør du se nærmere på Rock Machine Blizzard TRL 70-29. Dette er en utrolig morsom skogssykkel som du kan skaffe uten at hele feriebudsjettet til familien går med, og som garantert vil få deg til å smile bredt! En moderne trail-beist som kombinerer snerten respons med den stabiliteten som trengs for å følge stramme linjer i terrenget og samtidig takle teknisk vanskelige utfordringer... hele dagen lang.

Nøkkelen til suksess!

  • Tilpasser seg alt fra ruglete skogsløyper til rask flat stisykling
  • Høykvalitets full demping i kraftig aluminium (AL-6061 T6) med avansert trailgeometri 
  • Original Floating Pivot Suspension kinematikk 
  • Dempegaffel fra DVO (Diamond D3) med 150mm vandring og lockout
  • Bakdemper fra DVO (Topaz T3 Air) med 140mm vandring og lockout
  • Kraftig 1x-drivlinje med 12 gir og pålitelig ytelse fra Shimano (Deore) 
  • Kraftige hydrauliske skivebremser med 4-pots calipere som matcher sykkelens fartspotensial
  • Solide hjulsett med førsteklasses dekk fra WTB (Trail Boss TCS Light/Fast Rolling 29 x 2.4") 
  • Justérbar dropper post (MT171) og komponenter fra ONE1

Full dempet aluminiumsramme for utfordrende sykling

Rammen består av en solid konstruksjon som gir ekstrem pålitelighet sammen med lav vekt og torsjonsstivhet som bare hydroformat aluminium kan gi, kombinert med et velfundert lenkesystem som gir effektiv pedalkraft og øyeblikkelig respons. Moderne Boost-teknologi i både krankpartiet og navet gir imponerende torsjonsstivhet, som effektivt overfører muskelkraften direkte til bakhjulet. En velbalansert trailgeometri med optimale vinkler sørger for at du kan kjøre raskt og lenge med eksepsjonell kontroll, enten det er flatt, nedover eller oppover!

Høykvalitets demperoppsett for deg som vil ha det moro

Med 150/140 mm vandring fra kvalitetssikrede DVO, er du godt dekket med toppdempere både foran (Diamond D3) og bak (Topaz T3 Air). Den romslige vandringen gjør at du ikke trenger å bekymre deg for grep, og med alle justeringsmulighetene kan du fullt ut fokusere på å kjøre ekstremt raskt på nesten alle underlag. Når det blir virkelig ujevnt, er en justerbar setepinne nesten en nødvendighet, så selvfølgelig er også Rock Machine Blizzard TRL 70-29 utstyrt med en dropper post fra ONE fra starten av. 

Funksjonell 1x-drivlinje og bremsesett som virkelig holder tritt med hastigheten

Når det kommer til komponenter, snakker vi om en driftssikker drivlinje med 12 problemfrie gir fra Shimano (Deore) med en 32-tanns enkelkrans og et kassett med 10-51T som tilbyr et imponerende bredt utvalg. For å stoppe de raskt rullende 29-tommerne med 2.4" bredde, har du tilgang til et sett med kraftige hydrauliske skivebremser med 4-pots calipere og 180 mm skiver, noe som gir kraftfull bremsekapasitet og en imponerende kort stoppavstand uansett underlag, værforhold og sesong. 

En balansert miks av pålitelige deler til en overkommelig pris 

Det er kanskje ikke topp profesjonell klasse over delene, men det er en svært velkomponert miks av pålitelige komponenter av høy kvalitet som står godt over gjennomsnittet. Vi hevder at disse er deler fra de øverste hyllene hos både Shimano, DVO, RaceFace, WTB og ONE. Resultatet i praksis? Takket være effektiv kraftoverføring, romslig vandring og eksepsjonell manøvrerbarhet, skinner den virkelig når den tar seg frem i terrenget. Den er imponerende klatrevillig og takler nedoverbakker raskere enn de fleste på to hjul... og alt dette til en pris også vi hobby-syklister kan akseptere!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0053386
EAN-kode-
VaremerkeROCK MACHINE
FargeGloss Metallic Orange/Silver
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieRock Machine MTB Fully Enduro
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten)14.7kg
Produsentens nettstedrockmachine.us/se/2021/mountain-fully/blizzard-trl-70-29/gloss-metallic-orange-silver
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeGLOSS METALLIC ORANGE/SILVER
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlloy Al-6061 T6 Custom Tubing, Bf1605, Floating Pivot Suspension, 130-140 Mm Travel, Trail Advanced Geometry, Shark Spine Evo 29Er&27.5+, Boost 148X12, Bb92 Press Fit, Inner Cable Routing, Adjust. Seatpost Ready
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelDVO Diamond D3, LSC, Rebound, Tapered, 15x110mm axle, 150mm travel
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

150 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperDVO Topaz T3Air, external rebound, 3 position compression (Open/Pedal/Lock), size 210x55mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Vandring bak 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

140 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2022
Hjul
ForhjulsnavShimano SLX HB-M7110-B, 32H, CENTER LOCK, 15x110mm THRU Type AXLE
BaknavShimano SLX FH-M7110-B, 32H, CENTER LOCK, 12x148mm THRU Type AXLE
FordekkWTB Trail Boss TCS Light/Fast Rolling TAN WALL, 29x2.40"
BakdekkWTB Trail Boss TCS Light/Fast Rolling TAN WALL, 29x2.40"
Dekkdimensjon64-622
FelgerWTB ST i29, 32H
Drivverk
GirspakerShimano Deore SL-M6100-IR RapidFire Plus, 12-speed
BakgirShimano Deore RD-M6100 Shadow Plus
KranklagerShimano BB-MT500 PressFit, shell 41/92mm
KassettShimano Deore CS-M6100-12, 10-51T
Komponenter
ForbremseShimano Deore BL-M6100/BR-M6120, 180/180 rotor, hydraulic disc brake, metallic pads
BakbremseShimano Deore BL-M6100/BR-M6120, 180/180 rotor, hydraulic disc brake, metallic pads
StyrelagerFSA Orbit 1.5 No.57E, Zero Stack, 1-1/8“x1.5“
StyreRace Face Aeffect R 35, 20mm rise, 780mm, 35mm
StyrestemRace Face Aeffect R Alloy, 35xE40mm, 0°
SetepinneONE1 Alloy, MT171, dropper post 150&170mm travel, 30.9x440mm&480mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Sykkelutstyr
BelysningSHIMANO DEORE FC-M6100, 32T SHIMANO DEORE RD-M6100 Shadow Plus
Håndtak/StyretapeONE1 VL-G1661D2N, Lock-On
KUNDENES MENINGER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY