• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea MTB Oiz M11 AXS Anthracite/Black

Orbea MTB Oiz M11 AXS Anthracite/Black
Beskrivelse

Mesterlig fartvidunder med ubestridelig stamtavle for deg som sikter på pallplass 

Fullstendig dempet fartvidunder Orbea Oiz M10 har alt som kreves for at du skal kunne nå toppen av premiepallen. Vi hopper over alle kjedelige floskler siden doble verdensmesterskap taler sitt tydelige språk - Oiz er rett og slett ubestridelig når det gjelder stamtavle. Vi avskyr alle former for våpen, men sikter du mot toppen, så er det et slikt kullfiber spyd du vil ha nede i garasjen. Dette tempo-sterke fartvidunderet har mektige fartressurser og en vidunderlig følsom følelse i alle hastigheter. Et temperamentsfullt spanskt fullblod med 120/120 mm i slaglengde, og dessuten en elektronisk styrt 1x-drivlinje som sørger for at du uhindret kan fly fremme i sporet, perfekt for kresne fartfantomer som hater kjedelige kompromisser. Dette er en aggressiv XC/XM/DM/Trail-missil med en konkurranseklar spesifikasjon som sikrer at du kan kjøre fort og samtidig ha full kontroll på utstyret, og du trenger ikke engang å pantsette svigermors sommerhytte for å ordne finansieringen. 

Nøkkelen til suksess!

  • Sykkel med doble verdensmesterskap og samme aggressive geometri som brukes av KMC Orbea
  • Fullstendig dempet ramme i karbonfiber (Oiz Carbon OMR) med AlloyLink og overbevisende kinematikk 
  • Korte kjedestag (435mm) og en avansert racegeometri med en 68/69 vinkel på styrerøret
  • Høykvalitets dempere fra FOX med slaglengder på 120/120 mm som er tilpasset for XC/XM/DM/Trail
  • Ekstremt slagkraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra SRAM (GX Eagle AXS) som praktisk talt aldri krangler
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT M8100) som matcher fartressursene
  • Mesterlig hjulsett fra DT Swiss (X-1900 Spline 25c TLR) med felger i Aluminium som tåler lavt lufttrykk
  • Tempo-sterke kvalitetsdekk fra Maxxis (Rekon Race) med godt grep takket være 2.35" bredde
  • Oversiktlig og ren cockpit med både styre og styrestamme i kvalitetskarbon
  • Sete fra Fizik (Taiga S-alloy) samt høyde-/senkbar setepinne fra OC (MC20 Mountain Control)

Fullstendig dempet karbonfiberstamme med skarp geometri og et høykvalitets lenkesystem 

Hele skapelsen er basert på en fullstendig dempet ramme med fronttriangel i karbonfiber (Oiz Carbon OMR) og et svingarm i aluminium (AlloyLink) med progressiv kinematikk som imponerer på alle nivåer. Dette potente bygget har en aggressiv geometri og en vridningsstivhet som sikrer imponerende kraftoverføring, som kombineres med et lavt tyngdepunkt som skaper økt imponerende stabilitet i alle hastigheter. Det leverer en fint justert balanse mellom stivhet og styrke som gjør at den oppleves som både smidig, effektiv og aggressiv.

Det unike lenkesystemet har en opphenging som skaper en fantastisk markkontakt med en vidunderlig følsom følelse kombinert med effektiv kraftoverføring. Sykkelen responderer virkelig villig når du vil øke tempoet og den sikrer samtidig at du kan håndtere krevende sporvalg på en forbløffende enkel måte. Og kombinasjonen med velbalanserte slaglengder på 120 mm skaper smidig manøvrerbarhet og gjør deg ekstremt tråeffektiv på glatte underlag. Rammen er dessuten tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), dvs. ekstra bred front- og bakaksel som muliggjør større avstand mellom eikefestene ved navet som igjen gir et stivere hjul for maksimal kontroll. 

Høykvalitets dempere som sikrer at du kan kjøre fort på alle typer underlag

I fronten sitter en dempet forgaffel fra kvalitetssikre FOX (34 Float SC Performance 100 FIT4 3POS Remote Push-Unlock) og også på baksiden håndteres dempingen av FOX (i-line DPS Factory 120mm Remote Push-Unlock Evol Kashima), begge demperne har 120 mm slaglengde og masse innstillingsmuligheter, slik at du enkelt kan tilpasse sykkelen basert på de ønskemålene du har for øyeblikket. Dempere er selvfølgelig låsbare (lockout) som styres via letthåndterlige betjeningsenheter som er lett tilgjengelige, som enkelt sagt gir deg et bredere bruksområde samt muligheten til å kunne kjøre like fort på ujevne underlag som på hardt pakket grusveier. En forbilledlig letthåndterlig utrustning som gjør sykkelen enkelt tilpasningsbar etter de forutsetningene som underlaget presenterer for øyeblikket. 

Moderne stier (og det gjelder både for XC, XM, DM og Trail) er ofte så teknisk utfordrende at det ofte er fordelaktig å kjøre med en høyde/senkbare setepinne. Og selvfølgelig er sykkelen tilpasset for å kunne kjøres med en høyde/senkbare setepinne, som i praksis gir deg ekstra manøvreringsrom ved å holde setet ut av veien når du kontrollert flyr frem i utforkjøringer. 

Slagkraftig 1x-drivlinje med imponerende bredde som i prinsippet aldri krangler

Under motorhetten sitter en ekstremt slagkraftig 1x-drivlinje fra SRAM (GX Eagle AXS), det handler kort sagt om 12 elektronisk styrede gir som i prinsippet aldri krangler og som stiller opp på alt fra ditt lokale klubbmesterskap til verdensmesterskap. Spansk design på høyt nivå utelukker selvfølgelig middelmådige masseprodukter, og hjertet i skapelsen er et kranksett med en 32-tannet enkelkrans som kombineres med en 12-delt kassett (10-52T) som gir en utveksling med imponerende bredde men der fokus ligger på høy effektivitet og pålitelig funksjon. 

Mesterlig hjulsett i karbonfiber med temposterke dekk og kraftfulle skivebremser 

Det mesterlige hjulsettet er hentet fra DT Swiss (X-1900 Spline 25c TLR) har holdbare felger i aluminium og ruller på temposterke kvalitetsdekk fra Maxxis (Rekon Race), disse raske 29-tommerne med 2.35" bredde kjennetegnes av en enorm fartsglede i kombinasjon med imponerende fremkommelighet. Når det går unna øker kravene til bremseevnen og derfor har sykkelen blitt begavet med kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT M8100) som virkelig matcher fartressursene og sikrer at du har førsteklasses bremseevne året rundt, og dessuten uavhengig av om det er gjørmete, regntungt eller slapsfylt i sporene for dagen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072285-2372
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeGrå/Svart
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0072285
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Oiz
KjønnHerre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM GX Eagle
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX1
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Bakdemper-
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med styrekontroller
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

120 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon60-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Sykkelutstyr
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2022
  • 29"

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Orbea Oiz

LIKNENDE PRODUKTER

-9%
Merida Big Trail 600
21 999 kr
20 072 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY