• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ACTIVE Active Gravel Bike Wanted C2 Carbon Blå Metallic

Active Gravel Bike Wanted C2 Carbon Blå Metallic
Beskrivelse

Rask grussykkel med imponerende fremkommelighet på alle typer underlag

Den allsidige og lette Active Wanted C2 Carbon er en nordisk grussykkel med eventyrlige gener som giver en spretten og lett følelse på sykkelen, og som du kan bruke til all slags trening og transport. Dette er en lettstyrt og underholdende sykkel med imponerende fremkommelighet som alltid bringer deg dit du ønsker, og det til og med i høy fart om benmusklene dine er i det rette humøret. Om du er på utkikk etter en rask pendler med smidig bukkestyr og pålitelige hydrauliske skivebremser, som dessuten er lett å håndtere, så har du funnet den rette! Dette er en multifunksjonell karbonsykkel, utrustet med en pålitelig 20-girs drivlinje med bredt utvalg som gjør hverdagen din litt mer praktisk og mye mer underholdende. Og det spiller ingen større rolle om du foretrekker glatt asfalt, knudrete brostein eller svingete skogsstier, for den fungerer utmerket på nesten alle typer underlag.

Nøkkelen til suksess!

  • Sporty grussykkel som passer til alt fra rask daglig pendling til avslappende turer med resten av familien
  • Høykvalitets karbonramme med imponerende torsjonsstivhet, effektiv kraftoverføring og lav vekt
  • Karbonfor med en fantastisk velbalansert styrefølelse, selv i høye hastigheter
  • Rikelig med dedikerte feste punkter for alle typer tilbehør som gjør livet i salen litt enklere
  • Pålitelig 2x-drivlinje med 20 gir fra Shimano (GRX RX400) som tilbyr et ekstra bredt utvalg
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (GRX RX400) som konsekvent leverer kraftfull bremsing
  • Robust hjulsett med aluminiumsfelger fra WTB (ST i23) utstyrt med 12 mm gjennomgående aksler
  • Rull trygt på 40 mm brede kvalitetsdekk fra WTB (Nano TCS Light Fast Rolling) 
  • Nordisk designet skjønnhet som hovedsakelig er satt sammen i Helsingfors

Ramme helt i karbon for effektiv kraftoverføring og høy torsjonsstivhet

Rammen består av en lett og torsjonsstiv konstruksjon i høykvalitets karbon med en tydelig sporty kjørestilling som gir smidig manøvrering mens den fortsatt sikrer at du har god oversikt over alt som skjer rundt deg. Denne lette og agile sykkelen er designet for å kunne brukes flittig, ofte og på en rekke forskjellige måter - Om du sykler på asfalt, skogsstier, pendler til jobben, eller bare ruller ned til sentrum, er dette akkurat hva den er laget for. Kablene er ført internt i rammen, noe som ikke bare ser bra ut men også gir effektiv beskyttelse mot skitt, fukt og veisalt... noe som vi ofte møter på i vårt langstrakte land. Den lette gaffelen i karbon demper vibrasjoner effektivt, noe som er hemmeligheten bak dens lave vekt og responsive styringsfølelse.

Sporty 2x-drivlinje med pålitelige fartsressurser og kraftfulle skivebremser

Under "motorkåpen" finner du en 2x-drivlinje med 20 veloljede gir som er spesialtilpasset for grus og som, takket være et bredt utvekslingsområde, leverer pålitelige fartsressurser på strake strekninger og samtidig sørger for at du også kan ta deg opp bratte bakker uten problemer. I tillegg er den utstyrt med kraftfulle hydrauliske skivebremser som sikrer konsekvent ytelse, året rundt og i all slags vær.

Hjulsett med imponerende fremkommelighet og godt grep i svingene

Alt ruller på et robust hjulsett med aluminiumsfelger som er utstyrt med grepssikre dekk som leverer fantastisk fart og dessuten svært godt grep i svingene. Dekkene er 40 mm brede, som gir høy komfort, god rullemotstand og rask akselerasjon, noe som blir spesielt merkbart når du spurter fra stopplys, eller suser fram på svingete sykkelstier. Dette er en smart investering som vil gi full avkastning i form av daglig sykkelglede, og når du ser nærmere på spesifikasjonene, vil du raskt innse at dette er et regelrett kupp fylt med sisu. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0115125-4957
EAN-kode-
VaremerkeACTIVE
FargeBlue Metallic
Knutenummer0115125
Spesifikasjon
PersonaliseringGrus
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Vekt (ifølge produsenten)10,40 kg
Produsentens nettstedactivebikes.com/
Produsentens artikkelnummer-
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens artikkelnummer-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
ForhjulsnavFormula 12x100/12x142mm, 6-bult, 32H, kassettlager
BaknavFormula 12x100/12x142mm, 6-bult, 32H, kassettlager
FordekkWTB Nano TCS Light Fast Rolling, 40-622, 700C/28", tanvägg, tubeless-klara
BakdekkWTB Nano TCS Light Fast Rolling, 40-622, 700C/28", tanvägg, tubeless-klara
Dekkdimensjon40-622
FelgerWTB ST i23, 23-622, 32H, 700C/28", tubeless-klara
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kranksett-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bremseskive foran-
Bakbremse-
Bremseplate bak-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano GRX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
Sykkelutstyr
Pedaler-
Sete-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 28"

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY