• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ACTIVE Active Gravel Bike Wanted Max 11 Black Metallic

Active Gravel Bike Wanted Max 11 Black Metallic
Beskrivelse

Mangesidig gravel med imponerende fremkommelighet på alle typer underlag

Den mangesidige ACTIVE Wanted Gravel Max 11 er en finsk gravel-sykkel med den spenstig lette følelsen i syklingen og en imponerende fremkommelighet som du kan bruke for alle former for trening og transport hele året! Dette er en lett håndterlig og underholdende sykkel med eventyrlige gener som alltid tar deg dit du vil, og dessuten i høye hastigheter hvis dine benmuskler er i riktig humør. Er du på jakt etter en slitesterk pendlersykkel med smidig bukkestyre og pålitelige skivebremser, som også er lett håndterlig og leverer høy komfort på de fleste underlag, da har du funnet det riktige! Dette er en multifunksjonell sykkel som er utstyrt med en slagkraftig 11-girs drivlinje med et tydelig sporty repertoar som gjør din hverdag litt mer praktisk og mye mer underholdende. Det spiller ingen rolle om du foretrekker å sykle på glatt asfalt, ruglete brostein eller svingete skogsstier – den fungerer utmerket på nesten alle typer underlag. Og selvfølgelig er den forberedt for montering av både bagasjebrett, skjermer, lys, lås og støtte hvis det ønskes.

Nøkkelen til suksess!

  • Sporty gravel som passer til alt fra rask daglig pendling til avslappende turer med resten av familien
  • Helsingfors-bygd finne som inviterer til å ha massevis av moro uten å gå på kompromiss med sikkerheten
  • Robust ramme med aluminiumsramme (Alloy 6069) med høy torsjonsstivhet og lav vekt
  • Dempegaffel i karbonfiber med en herlig balansert styringsfølelse selv i høye hastigheter
  • Pålitelig og sporty 1x-drivlinje med 11 gir fra Shimano (Deore) med bredt girutvalg (42Tx11-46T)
  • Hydrauliske skivebremser med lavt vedlikeholdsbehov som leverer pålitelig bremsing i all slags vær
  • Robuste hjulsett som kommer med 40 mm brede kvalitetsdekk fra WTB (Nano TCS Light Fast Rolling)
  • Kan naturligvis utstyres med tilbehør som øker lastekapasiteten for problemløs sykling i all slags vær
  • Utstyrt med tilbehør som gjør livet i salen litt enklere, robuste skjermer, lys og et stabilt støtte

Kvalitetsaluminiumsramme med effektiv kraftoverføring og høy torsjonsstivhet

Rammen består av en aluminiumsramme (Alloy 6069) med lav vekt og høy torsjonsstivhet, som gir høy holdbarhet og en imponerende effektiv kraftoverføring. Dempegaffelen er laget av karbonfiber og holder samme høye kvalitet, noe som er hemmeligheten bak dens lave vekt og responsive styringsfølelse. Selvfølgelig er kablene ført inne i rammen, noe som ikke bare ser pent ut, men også tilbyr effektiv beskyttelse mot smuss, fuktighet og veisalt – noe som vi ofte møter på i vårt langstrakte land.

Slagkraftig 1x-drivlinje med pålitelige fartressurser og hydrauliske skivebremser

Under motordekselet finner du en slagkraftig 1x-drivlinje med 11 velsmurte gir fra kvalitetssikre Shimano (Deore) som, med sitt brede utvekslingsområde (42Tx11-46T), tilbyr pålitelige fartressurser på strekningene og samtidig sikrer at du greit tar deg opp bratte bakker. I tillegg er sykkelen utstyrt med hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT-200) som garanterer konsekvent ytelse gjennom hele året, i både vått og tørt. Her i Norden er ikke lange nedoverbakker så vanlige, men dårlig vær og krevende underlag er det, og her leverer skivebremsene langt mer pålitelig bremsekraft enn tradisjonelle felgbremser.

Hjulsett med imponerende fremkommelighet og utmerket grep i svingene

Alt ruller på et robust hjulsett med aluminiumsfelger utstyrt med grepssikre dekk fra CST (Tirent C1870N), som leverer både fantastisk fart og utmerket grep i svingene. De litt større hjulene, som er 40 mm brede, gir høy komfort, god rullemotstand og rask akselerasjon, noe som er spesielt merkbart når du spurter fra rødt lys eller suser fram på svingete sykkelstier. En finsk zenbuddhist ville kanskje kalle størrelsen for "den gyldne middelvei"... kjører du med litt lavere lufttrykk, øker du komforten og får bedre beskyttelse mot skarpe gjenstander og grus, noe som gir deg så problemfri sykling som mulig, spesielt på løsere underlag. Med hardt opppumpede dekk tåler de det meste, og du får en sykkel som ruller eksepsjonelt lett, spesielt på hardere underlag, noe som gjør deg glad hver gang du tråkker i vei fra rødt lys. Du kan også utstyre den med piggdekk om vinteren, eller kanskje legge på et par smalere dekk hvis du hovedsakelig skal sykle på glatt asfalt... men valget er selvfølgelig helt opp til deg!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0115124-P685
EAN-kode-
VaremerkeACTIVE
FargeBLACK METALLIC
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0115124
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringGrus
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Hjul-
Forhjulsnav-
Baknav-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranksett-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bremseskive foran-
Bakbremse-
Bremseplate bak-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Sete-
Sykkelutstyr
Lås-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2022
  • 28"

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY