• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ACTIVE Active Gravel Bike Wanted 311 Apex Rød Metallic

Active Gravel Bike Wanted 311 Apex Rød Metallic
Beskrivelse

Allsidig gravel med imponerende fremkommelighet på alle typer underlag

Den allsidige ACTIVE Wanted Gravel 311 Apex er en finsk gravelsykkel med den der spenstig lette følelsen i syklingen og en imponerende fremkommelighet som du kan bruke for alle slags trenings- og transportbehov gjennom hele året! Dette er en lett å håndtere og underholdende sykkel med eventyrlige gener som alltid tar deg dit du vil, og i tillegg i høy hastighet om beinmusklene dine er i det rette humøret. Er du på utkikk etter en slitesterk pendlesykkel med smidig bukkestyre og pålitelige skivebremser, som også er lett å håndtere og gir høy komfort på de fleste underlag, ja da har du funnet riktig! Dette er en multifunksjonell sykkel som er utstyrt med en slagkraftig 11-girs drivlinje med et tydelig sporty repertoar som gjør hverdagen din litt mer praktisk og mye mer underholdende. Og det spiller ingen større rolle om du foretrekker å sykle på glatt asfalt, humpete brostein eller svingete skogsstier; den fungerer godt på nesten alle typer underlag. Og den er selvfølgelig forberedt for montering av både bagasjebrett, skjermer, belysning, lås og støtte om ønskelig.

Nøkkelen til suksess!

  • Sporty gravel som passer til alt fra rask daglig pendling til avslappende turer med resten av familien
  • Helsingforsbygget finne som inviterer til masse moro uten å gå på akkord med sikkerheten
  • Robust ramme med aluminiumsramme (Alloy 6069) med høy vridningsstivhet og lav vekt
  • Framgaffel i aluminium (Alloy 6069) med en herlig velbalansert styrkefølelse, selv i høy hastighet
  • Pålitelig og sportslig 1x-drivlinje med 11 gir fra kvalitetssikre SRAM (APEX 1), med et bredt girutvalg (42Tx11-42T)
  • Mekaniske skivebremser med lavt vedlikeholdsbehov som leverer pålitelig bremsekapasitet i all slags vær
  • Robuste hjulsett som er utstyrt med 40 mm brede kvalitetsdekk fra WTB (Nano Comp) 
  • Kan selvfølgelig utstyres med tilbehør som øker lastekapasiteten, slik at du kan sykle problemfritt i all slags vær
  • Utstyrt med tilbehør som gjør livet i sadelen litt enklere, robuste skjermer, lys og et stabilt støtte

Kvalitativ aluminiumsramme med effektiv kraftoverføring og høy vridningsstivhet

Rammen består av en solid aluminiumsramme (Alloy 6069) med lav vekt og høy vridningsstivhet, som skaper en imponerende effektiv kraftoverføring. Også framgaffelen er konstruert av aluminium og har samme fine kvalitet, noe som er hemmeligheten bak dens lave vekt og responsive styrefølelse. Selvfølgelig er kablene trukket inne i rammen, noe som ikke bare ser veldig flott ut, men også gir effektiv beskyttelse mot både smuss, fukt og veisalt... noe vi jo ofte opplever i vårt langstrakte land. 

Sportslig 1x-drivlinje med pålitelige hastighetsressurser samt mekaniske skivebremser

Under panseret finner du en velprøvd amerikansk 1x-drivlinje med 11 godt smurte gir fra kvalitetssikre SRAM (APEX 1), som takket være et bredt utvekslingsforhold (42Tx11-42T) leverer pålitelige hastighetsressurser på de rette strekningene, og samtidig sørger for at du også kan ta deg oppover bratte bakker uten større problemer. I tillegg er den utstyrt med mekaniske skivebremser fra Tektro (MD-C310), som sørger for at du har tilgang til konsekvent ytelse, året rundt og i all slags vær. Her oppe i Norden er ikke lange nedoverbakker direkte vanlig, men dårlig vær og utfordrende underlag er mer vanlig, og der leverer skivebremsen langt mer pålitelig bremsekraft enn klassiske felgbremser.

Hjulsett med imponerende fremkommelighet og virkelig godt grep i svingene

Alt ruller på et robust hjulsett med aluminiumsfelger som er utstyrt med grepssikre dekk fra WTB (Nano Comp), som leverer både herlig fart og dessuten virkelig godt grep i svingene. De litt større hjulene, som er 40 mm brede, gir høy komfort, god rulling og rask akselerasjon, noe som blir spesielt tydelig når du skyter fart fra røde lys eller flyr bekymringsløst på svingete sykkelstier. En finsk zenbuddhist ville kanskje kalle hjulstørrelsen for "den gyldne middelvei"... Ved å kjøre med litt lavere lufttrykk øker du komforten og får bedre beskyttelse mot skarpe gjenstander og grus, noe som gir en så bekymringsfri sykling som mulig, spesielt på løsere underlag. Ved å holde dekkene hardt pumpet, tåler de det meste, og du får en fantastisk lettrullende sykkel, spesielt på hardere underlag, som gjør deg lykkelig hver gang du tråkker i vei fra rødt lys. Du kan også utstyre den med piggdekk om vinteren, eller hvorfor ikke legge på et par smalere slicks hvis du planlegger å rase av gårde på glatt asfalt... men valget er selvfølgelig helt ditt! 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0097490-A165
EAN-kode-
VaremerkeACTIVE
FargeRed Metallic
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0097490
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringGrus
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Mekanisk skivebremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieSRAM APEX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM APEX
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Hjul-
Forhjulsnav-
Baknav-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranksett-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bremseskive foran-
Bakbremse-
Bremseplate bak-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Sete-
Sykkelutstyr
Lås-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2023
  • 28"

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY