• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH Bh Gravel Bike Gravelx 4.5 Rød-Rød-Rød

Bh Gravel Bike Gravelx 4.5 Rød-Rød-Rød
Beskrivelse

Førsteklasses gravel for de av oss som hater enhver form for triste kompromisser

Er du en eventyrlysten fartdemon som ønsker å kunne pendle, trene og krysse kontinenter på én og samme sykkel, da er flaggskipet BH GravelX 4.5 et virkelig toppvalg. Om du er på utkikk etter et ekstremt allsidig karbonbygg hvor fokuset ligger på lav vekt, maksimal fremkommelighet og lange dager i salen med fantastisk stabilitet og komfort selv på de mest utfordrende underlag, da er du på rett spor. Med materialer av høy kvalitet, en skarp dempet forgafl og en moderne gravelgeometri med lang akselavstand og et litt høyere styrrør, blir denne kompromissløse sykkelen imponerende utholdende... du kan i praksis krysse kontinenter uten å tømme din dyrebare energi.

Nøkkelen til suksess!

  • Toppklasse ramme i karbon (Gravel X Carbon Monocoque) med Hollow Core Carbon Technology
  • Moderne gravelgeometri med lang akselavstand og høyt styrrør som tilbyr komfort og stabilitet
  • Dempet luftgaffel fra FOX (AX 40 Gravel) med lockout og 40 mm slaglengde
  • Ekstremt kraftfull 1x-drivlinje med 11 smidige og trådløst styrte gir fra Shimano (GRX Di2)
  • Kraftige hydrauliske skivebremser (GRX) med flatmount gir konsekvent bremseevne under alle forhold
  • Høykvalitets hjulsett med 40 mm brede dekk fra Hutchinson (Touareg), selv om sykkelen håndterer opp til 42 mm dekkbredde
  • Flust av praktiske festepunkter for vesker, flaskeholdere og annet tilbehør

Ultralight ramme med de rette vinklene og gjennomtenkte detaljer

Vi kunne ha fylt spaltemeter med detaljer om rammen, men nøyer oss med å understreke at et grundig utviklingsarbeid sikrer at den lettvektige karbonrammen er designet for at du skal kunne tilbringe utallige timer i salen, hvor komfort og kjørestabilitet er i høysetet. Dette oppnås gjennom en kombinasjon av et kompakt, skrånende overrør, lang akselavstand og et litt høyere styrrør. Hver minste lille detalj på rammen er nøye tenkt ut og den kommer med dedikerte festepunkter for både pakkvesker, flaskeholdere og annet nødvendig tilbehør. I tillegg har den et allsidig dropstyre samt nav med gjennomgående aksler, en kombinasjon som gir grunnlag for smidig manøvrering og en robust følelse.

Ekstremt kraftfull drivlinje som leverer imponerende hastighetsressurser

Under "panseret" finner du en ekstremt kraftfull 1x-drivlinje, og for å si det kort, det er 11 trådløst styrte gir som betjenes via et lett håndterlig spak. En toppklasse drivlinje som stort sett aldri skaper trøbbel og som alltid blir rost for sin klare og smidige girskifte. En smart detalj er at det integrerte Di2-batteriet er pent gjemt inni selve setepinnen, en diskret løsning som beskytter godt mot fukt og samtidig gjør installasjonen enkel.

Toppkvalitets design utelukker alle typer middelmådige masseprodukter, og den anerkjente japanske drivlinjen er kombinert med et robust kranksett fra FSA (Omega Mono) med enkeltklinge (40T) og en 11-delt kassett (11-42T), som sammen tilbyr en girutveksling med imponerende bredde samtidig som det opprettholder fokus på pålitelig driftssikkerhet. Kassetten er dessuten trinnvis utformet på en eksemplarisk måte, noe som sikrer at du kan holde høyt tempo på varierte underlag og i ulike stigninger.

Førsteklasses hydrauliske skivebremser og en skarp dempet luftgaffel

Foran sitter en skarp dempet luftgaffel fra FOX (AX 40 Gravel) som garanterer økt fremkommelighet, mer grep og bedre kontroll på utfordrende underlag. Fremgaffelen er spesialutviklet for gravel og kommer med en slaglengde på 40 mm, noe som både øker komforten og gir en mer stabil styringsfølelse. Den kan også låses, noe som i praksis betyr at du kan sykle nesten like raskt på ujevne som på jevne underlag. Når hastigheten øker, så gjør også kravene til bremseevnen, og det er derfor sykkelen kommer med førsteklasses hydrauliske skivebremser som sikrer minimalt vedlikeholdsbehov og gir deg tilgang til imponerende kraftig bremseevne året rundt, og under alle slags forhold.

Hjulsett med dekk som håndterer alt fra glatt til virkelig utfordrende underlag

Hele oppsettet ruller på et skarpt hjulsett fra FSA (AGX Disc) utstyrt med et par 40 mm brede kvalitetsdekk fra Hutchinson (Touareg), raske og med ekstra godt grep som gjør at du ubekymret kan sykle både på glatt asfalt og utfordrende underlag uten å måtte tenke på punkteringer. Sykkelen tillater bruk av dekk opp til 42 mm i bredde og du kan selvsagt utstyre den med piggdekk om vinteren, eller hvorfor ikke legge på et par smalere slicks for hovedsakelig asfaltkjøring... valget er helt opp til deg!

Imponerende gravel-sykkel for sta vinnertyper som stiller høye krav

Dette er nærmest selvsagt en kombinasjon for sta vinnertyper som er ute etter den optimale balansen mellom lav vekt, høy hastighet og maksimal fremkommelighet samt stabilitet. En ekstremt velbygd spansk gravel-sykkel med bredt spekter og helt riktig utseende som leverer overbevisende kontroll og høy driftssikkerhet... uavhengig av årstid, underlag eller værforhold. Kort sagt - Kan dette være den ultimate sykkelen for vårt skiftende nordiske klima?

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106609-O366
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeRED
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0106609
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringGrus
ProduktserieBH Gravelx
ModellserieBH Gravelx
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeRED-RED-RED
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano GRX Di2
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX DI2
ModellserieBH Gravelx
Rammesett
Rammestørrelse-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelFox AX 40 Gravel
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
FordekkHutchinson Touareg Tan 700x40
BakdekkHutchinson Touareg Tan 700x40
Dekkdimensjon622-40
Drivverk
GirspakerShimano GRX DI2
BakgirShimano GRX DI2 11sp
Komponenter
ForbremseShimano GRX hydra
BakbremseShimano GRX hydra
StyrelagerBH SL integrated sealed bearing
StyreBH Lite Gravel
StyrestemBH SL
SetepinneBH Lite Gravel
Sykkelutstyr
LåsIngår Ej
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY