• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH Bh Gravel Bike Gravelx 3.0 Rød-Oransje-Oransje

Bh Gravel Bike Gravelx 3.0 Rød-Oransje-Oransje
Beskrivelse

Høyklasse gravel for oss som ikke liker alle former for kjedelige kompromisser

Er du en eventyrlysten fartssøker som vil kunne pendle, trene samt krysse kontinenter på en og samme sykkel, så er BH GravelX 3.0 et smart alternativ. Ser du etter en ekstremt allsidig karbonramme der fokus ligger på lav vekt, maksimal fremkommelighet og lange dager i sadelen med god stabilitet og høy komfort selv på virkelig røffe underlag, så er du inne på helt rett spor. Takket være kvalitetsmaterialer og en moderne gravel-geometri med lang hjulbase og et litt høyere styrehode er denne underholdende sykkelen imponerende utholdende... du kan i prinsippet krysse verdensdeler uten å bruke opp din verdifulle energi.

Nøkkelen til suksess!

  • Høyklasse ramme i karbon (Gravel X Carbon Monocoque) med Hollow Core Carbon Technology
  • Moderne geometri for gravel med lang hjulbase og høyere styrehode som gir komfort og en stabil følelse
  • Kraftfull 1x-drivlinje med 12 velsmurte gir fra Shimano (GRX) med bredt register
  • Kraftige hydrauliske skivebremser (GRX) som gir konsekvent bremseevne uansett forhold
  • Høyklasse hjulsett med 40 mm brede dekk fra Hutchinson (Touareg), men sykkelen takler opptil 42 mm
  • Masser av praktiske festepunkter for vesker, flaskeholdere og annet smått og godt

Ultralett ramme med riktige vinkler og vel gjennomtenkte detaljer

Vi kunne skrevet metervis om rammen, men nøyer oss med å nevne at et minutiøst utviklingsarbeid garanterer at den ekstremt lette karbonrammen er utformet for at du skal kunne tilbringe mange timer i sadelen, der både komfort og kjørestabilitet er hardt prioritert. Egenskaper som oppnås via en kombinasjon av et kompakt skrånende overrør, en lang hjulbase og et litt høyere styrehode. Hver eneste detalj på rammen er vel gjennomtenkt, og den er forsynt med dedikerte festepunkter for både pakkvesker, flaskeholdere og litt annet smått og godt. Legg til et allsidig bukkestyre samt aksler med gjennomgående aksler, en kombinasjon som utgjør grunnlaget for dens smidige manøvreringsevne og den robuste følelsen.

Kraftfull drivlinje med 12 gir som i prinsippet aldri skaper problemer

Under panseret finner du en kraftfull 1x-drivlinje, og det dreier seg veldig kort om 12 gir som styres via en brukervennlig girspak. En ekstremt pålitelig drivlinje som i prinsippet aldri skaper problemer, og som enstemmig har blitt hyllet for sin distinkte og smidige følelse i girskiftene. Den velrenommerte drivlinjen består av et robust kranksystem med enkelkrank samt en 12-delt kassett, noe som samlet gir en utveksling med imponerende bredde, men som fortsatt setter stor fokus på pålitelig driftssikkerhet. Kassetten er dessuten forbilledlig steget, noe som sørger for at du kan holde et høyt tempo på varierende underlag og i forskjellige stigninger.

Høyklasse hydrauliske skivebremser med kraftfull bremseevne året rundt

Når det går fort, øker kravene til bremseevnen, og det er akkurat derfor sykkelen er forsynt med høyklasse hydrauliske skivebremser, noe som dels garanterer et minimalt vedlikeholdsbehov og dels sørger for at du har tilgang til imponerende kraftfull bremseevne året rundt, og dessuten uansett om det er tørr, våt eller slaps asfalt som gjelder i øyeblikket.

Hjulsett med dekk som fikser alt fra glatte til virkelig røffe underlag

Hele byggverket ruller på et robust hjulsett som er forsynt med et par 40 mm brede kvalitetsdekk, disse raske og grep-sikre dekkene som sørger for at du kan flyte over alt fra glatt asfalt til virkelig røffe underlag uten å måtte bekymre deg for kjedelige punkteringer. Men sykkelen tillater at du kjører med dekk opp til 42 mm i bredden, og du kan så klart utstyre sykkelen med piggdekk om vinteren, eller hvorfor ikke legge på et par smalere slicks om du primært tenker å kjøre på glatt asfalt... du velger selvfølgelig helt selv!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106606-O409
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeRed-Orange-Orange
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringGrus
ModellserieBH Gravelx
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeRED-ORANGE-ORANGE
Rammesett
Rammestørrelse-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelGravel X Evo Carbon 1.5
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell2023
Hjul
HjulShimano RS171 Disc
FordekkHutchinson Touareg Tan 700x40
BakdekkHutchinson Touareg Tan 700x40
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
GirspakerShimano GRX hydra
BakgirShimano GRX 12sp
KranksettShimano GRX Mono 40T
KjedeShimano 105
Komponenter
ForbremseShimano GRX hydra
BakbremseShimano GRX hydra
StyrelagerBH SL integrated sealed bearing
StyreBH Lite Gravel
StyrestemBH SL
SetepinneBH Lite Gravel
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano GRX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
Sykkelutstyr
LåsIngår Ej
SeteBH Ergo G
Sykkellås
FG-godkjent 

FG-godkjent

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en FG-godkjentt lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

 

LIKNENDE PRODUKTER

-14%
Lapierre Gravelbike Crosshill 6.0 Rust/Glossy
-9%
Ghost Gravelbike Asket CF Pro Green/Black
36 490 kr
33 056 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY