• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

PRINCIPIA Principia Gravel Bike Gravel Hybrid 700c Acera 2x9sp Mattgrå

Principia Gravel Bike Gravel Hybrid 700c Acera 2x9sp Mattgrå
Beskrivelse

Mangesidig hybrid med fantastisk fremkommelighet og førsteklasses komfort

Allkunstneren Principia Gravel Hybrid H10 er en sjelden vellykket kombinasjon av en gravel-sykkel og en racersykkelhybrid. Dette mangfoldige kreasjonen fra Danmark innehar imponerende fremkommelighet og er egnet for alle typer transport, året rundt! Dette er en lettmanøvrert hybrid med eventyrlige egenskaper som vil ta deg dit du ønsker, og dessuten i passende hastigheter hvis dine beinmuskler er i god form. Hvis du søker etter en sykkel med karakter, rask styrerespons, et rett styre og kraftige skivebremser som også er underholdende å sykle på og leverer topp komfort på alle typer underlag, så har du kommet til rett sted! Vi tør påstå at denne talentfulle skandinaven utmerker seg på alle typer underlag og er faktisk perfekt for det meste; enten det er til daglig bruk, trening eller pendling... og den er selvsagt klargjort for montering av både bagasjebrett, skjermer, lås og støtte om ønskelig.

Nøkkelen til suksess!

  • Temperamentsfull aluminiumsramme med sportslige egenskaper og en elegant kabeldragning 
  • En aluminiumsforhjulsgaffel som gir god kursstabilitet og en responsiv styring 
  • En pålitelig 2x-drivlinje med 18 pålitelige gir og bredt girutvalg fra Shimano (Acera)
  • Hydrauliske skivebremser som gir kraftig bremsekraft under alle værforhold
  • Robust hjulsett med 38 mm brede kvalitetsdekk fra Panaracer (GravelKing SK)
  • Kan utstyres med tilbehør som øker lastekapasiteten og sikrer problemfri sykling i all slags vær

Kvalitetsramme av aluminium med høy torsjonsstivhet og lav vekt 

Rammen er laget av førsteklasses aluminium som har lav vekt og imponerende høy torsjonsstivhet, noe som definitivt er nøkkelen til dens effektive kraftoverføring. Forhjulsgaffelen er også av aluminium og har samme høye kvalitet, noe som er hemmeligheten bak sykkelens fantastiske responsive følelse i styringen. Selvsagt er alle sykkelens kabler elegant ført, noe som ikke bare ser bra ut, men også beskytter effektivt mot smuss, fuktighet og veisalt... noe som vi ofte møter på i vårt langstrakte land. 

Pålitelig 2x-drivlinje med 18 gir og effektive hydrauliske skivebremser 

Takket være en godt utprøvd 2x-drivlinje med 18 veloljede gir og et imponerende bredt utvalg (46/30Tx11-32T) fra kvalitetssikrede Shimano (Acera), klarer du enhver bakke samtidig som du kan holde høy hastighet på de lange strekningene, noe som gir deg friheten til å velge mellom forskjellige sykkelstiler. I tillegg er den utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Tektro (HD-M275) som sørger for at du alltid har tilgang til pålitelig og konsekvent bremseytelse, uansett vær og årstid. Her oppe i nord er kanskje lange nedoverbakker et sjeldent syn, men dårlig vær og ujevne underlag er det mer av, og der leverer skivebremsen langt mer pålitelig ytelse enn tradisjonelle felgbremser.

Hjulsett med robuste felger og brede dekk som håndterer det meste

De robuste hjulene er utstyrt med kvalitative aluminiumsfelger som gjør hjulene sterke, og på disse sitter et par pålitelige kvalitetsdekk fra Panaracer (GravelKing SK) med 38 mm bredde, noe som sikrer at sykkelen håndterer ujevne underlag uten problemer. Kjører du med noe lavere lufttrykk øker du komforten og får bedre beskyttelse mot skarpe gjenstander og grus, alt for at du skal oppleve så problemfri sykling som mulig på løst underlag. Med hardpumpede dekk tåler de nesten alt og du får en utrolig lettrullende sykkel som gjør hver tur fra rødt lys til en glede. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101850-E519
EAN-kode-
VaremerkePRINCIPIA
FargeMatte Grey
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101850
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringGrus
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Elektrisk sykkelNei
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

18-giret (2 x 9)
GirskifterserieShimano Acera
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Acera
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Acera
Rammesett
Rammestørrelse-
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeAluminium
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon38-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Pedaler-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2023
  • 28"

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY