• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

MERIDA Merida Gravel Bike Silex 300 Silk Burgundy/Black

Merida Gravel Bike Silex 300 Silk Burgundy/Black
Beskrivelse

Testvinnere som sikrer at du kommer deg frem over alle typer terreng

Om du er en ustyrlig eventyrer som alltid presser grenser, kan bestselgeren Merida Silex 300 bli din nye bestevenn. Det er tross alt en fantastisk følelse å bare kunne tråkke videre, uten å måtte sjekke klokken, og la sykkelen føre deg dit den vil! For akkurat den type eventyr er testvinneren og den flerfoldig prisvinnende Silex den ideelle modellen. En utrolig komfortabel og fleksibel grussykkel med MTB-inspirert geometri som gir imponerende fremkommelighet på nesten hvilket som helst underlag. Det ideelle utstyret for både pendlere, eventyrere, landevei- og terrengsyklister som ikke overlater noe til tilfeldighetene. Og selv om den primært er designet for bikepacking og eventyr, er den høyt verdsatt av pendlere og de som setter pris på komfort. Det er ikke rart, siden dette er den mest komfortable rammen Merida har laget, som hjelper til med å jevne ut veien når underlaget er som verst. Det finnes også et hav av festepunkter på rammen og gaffelen som er spesielt designet for oppbevaringsløsninger, slik at du kan ta med deg alt du trenger for dagens lange eller korte eventyr. 

Nøkkelen til suksess!

  • Spennende ramme i hydroformet og trippeltemperert aluminium (6066) med førsteklasses kraftoverføring
  • Moderne grusgeometri med noe lengre over- og styrrør kombinert med en litt kortere styrestem
  • Frontgaffel i karbon (Silex CF2) gir stabile kjøreegenskaper og en fremragende styrkefølelse
  • Ekstremt pålitelig 1x-drivlinje med 11 gir fra pålitelige SRAM (Apex 1)
  • Mekaniske skivebremser fra Tektro (Spyre) med pålitelig bremseeffekt i alle situasjoner
  • Slitesterke 28-tommere fra Maxxis med 38 mm bredde og lav rotasjonsmasse (støtter dekkbredde opp til 45mm på 27,5")
  • Rikelig med plass for både oppakning og annet praktisk tilbehør
  • Gjentatte ganger prisvinnende - "Enestående kjøreegenskaper" (Cycling Plus) og "den beste sykkelen i sin klasse" (Offroad CC)

Aluminiumsramme med topp kraftoverføring og karbonfrontgaffel

Mellom de slitesterke hjulene sitter en hydroformet ramme i trippeltemperert aluminium (6066) med topp kraftoverføring og praktisk intern kabelledning. En oppreist grusgeometri med noe lengre over- og styrrør, i kombinasjon med en litt kortere styrestem og et klassisk bukkestyre, sikrer at sykkelen føles kvikk samtidig som den gir mulighet for avlastning og gjør at du kan tråkke over kontinenter uten å få vondt i nakken. Kort sagt - en kjørestilling som gir deg utmerket oversikt over dine medtrafikanter samtidig som den er komfortabel, stabil og enkel å håndtere. Legg så til en spennende karbonfrontgaffel, og du har nøkkelen til stabile kjøreegenskaper og førsteklasses styring.

Nær perfekt 1x-drivlinje og pålitelige mekaniske skivebremser

Passende hastigheter nås takket være en nesten fullkomment pålitelig 1x-drivlinje med veivparti fra FSA (Gossamer) og 11 velprøvde gir fra SRAM (Apex 1). Drivlinjen, med sitt enkeltsystem, er ypperlig tilpasset grussykling og har en utveksling (44Tx11-42T) som tilbyr et bredt register samt høyklassige hastighetsressurser. Når det blir nødvendig å bremse, tar de effektive mekaniske skivebremsene fra Tektro (Spyre) seg av jobben, noe som sikrer pålitelig bremseevne uavhengig av underlag, vær, eller sesong.

Slitesterke 28-tommere som effektivt navigerer alle typer underlag

De holdbare 28-tommerne med lav rotasjonsmasse sørger for god fart og grep, hovedsakelig på grunn av et par kvalitetsdekk fra Maxxis (Rambler) med 38 mm bredde. Du kan uten problemer bruke dekkbredder opp til 45 mm, som gir stor margin for gjørme og skitt, dette lar deg selv bestemme om du vil minimere rullemotstanden eller kanskje prioritere komforten (med enda litt bredere dekk). Videre gir muligheten for å montere et par fleksible 27,5-tommere med opptil 2,2" bredde den perfekte løsningen for deg som ønsker å sykle i ekstra røft terreng takket være et lavere tyngdepunkt... Fleksibilitet er virkelig nøkkelordet her!

Testvinner med rikelig plass for både oppakning og tilbehør

Kombiner dette med flere festealternativer for flaskeholdere, et romslig fronttriangel (ideelt for rammeveskene dine) og praktiske fester for skjermer samt bagasjebærere, så ender du opp med både praktisk funksjonalitet og likevel den slanke racerfølelsen. Sykkelpressen fortsetter å hylle Silex: Road CC utnevner den til "Gravel and Adventure Bike of the Year" og Cyclingweekly.com gir den 9 av 10 poeng... vi sier BINGO!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101520-M454
EAN-kode-
VaremerkeMERIDA
FargeSILK BURGUNDY/BLACK
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101520
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieMerida Silex
ModellserieMerida Silex
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.merida-bikes.com/en
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Mekanisk skivebremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieSRAM APEX
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
SRAM Apex
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeSILEX LITE aluminium
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelMERIDA SILEX CF2 carbon
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon38-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranksett-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Sete-
Sykkelutstyr
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY