• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

CENTURION Centurion Elsykkel Zero E Dame Matt Orange M. Svart/Orange

Centurion Elsykkel Zero E Dame Matt Orange M. Svart/Orange
Beskrivelse

Rask dansk elsykkel som kjapt, smidig og effektivt tar deg dit du vil

Den sporty, smidige og kraftfulle Centurion Zero E er en underholdende dansk elsykkel for kresne syklister som verdsetter pålitelig funksjonalitet og førsteklasses skandinavisk design. En elegant, kvikk og behjelpelig elsykkel som gjør at du hver dag kan tilbakelegge lange distanser uten å bli det minste trøtt, andpusten eller sliten. Laster utgjør ingen utfordring, siden du bak finner en robust bagasjebærer som sikrer at din sykkel kan håndtere de daglige transportbehovene med pålitelig effektivitet. Den trives uten tvil best på glatte sykkelstier, men denne allsidige elsykkelen gir deg samtidig alle muligheter til å kunne suse fram på ujevne grusveier med full kontroll. Så hvis du ønsker å tilfredsstille et sterkt behov med en velutstyrt skandinavisk elsykkel med sporty følelse, da bør denne flotte sykkelen absolutt falle i din smak.

Nøkkelen til suksess!

  • Kraftig eldrevet pendler for kresne syklister som setter pris på både høy fart og smidig funksjon
  • Spennende aluminiumsramme med elegante linjer som er fullt tilpasset en hektisk hverdag
  • Kjørestilling som gir deg sporty effektivitet og en klar utsikt over omgivelsene
  • Pålitelig bakhjulsmotor fra danske Promovec (250W) som gir deg deilig driv selv i bratte oppoverbakker
  • Batteri ikke inkludert - Men du kan velge mellom to modeller som passer (tilgjengelig i 374Wh og 460Wh) 
  • Sporty 1x-drivlinje med 9 eksterne gir fra kvalitetssikre Shimano (Alivio)
  • Drivlinjens sentrale plassering gir en eksemplarisk velbalansert sykkelopplevelse
  • Kraftige skivebremser som krever minimalt med vedlikehold gir pålitelig ytelse i all slags vær
  • Stabilt hjulsett med 38 mm brede dekk fra Panaracer (TourGuard Plus) som trives på harde underlag
  • Høyt utstyrsnivå med pålitelige kvalitetskomponenter som gjør livet litt enklere og mye tryggere

Spennende aluminiumsramme med moderne linjer og torsjonsstivhet på de rette stedene

Under den elegante oransje lakken skjuler det seg en høykvalitets aluminiumsramme med moderne linjer som sikrer at sykkelen oppleves som både spennende stabil, effektiv og smidig. Rammen er lett, men samtidig torsjonsstiv på de rette stedene, noe som sikrer at all kraften du legger på pedalene når ned til bakhjulet og der omvandles til ønsket hastighet. Stammen er mer enn robust nok til å takle alt en ambisiøs pendler eller eventyrlysten hverdagssyklist kunne tenke seg å utsette den for, og den er samtidig fleksibel nok til å effektivt dempe støt og vibrasjoner fra underlaget.

Effektiv kjørestilling som også gir deg en klar utsikt over omgivelsene

Kjørestillingen minner litt om en racersykkel med en lett fremoverlent sitteposisjon, men den er betydelig mindre utstrakt, og du kan også justere styrets vinkel for å finne den posisjonen som passer deg best akkurat nå. Med andre ord, kan du gjøre sykkelen mer sporty eller mer komfortabel, og samtidig beholde en god oversikt over omgivelsene. Den gode oversikten sammen med smidig fremkommelighet og rask manøvrerbarhet kan faktisk være avgjørende for å unngå ulykker, spesielt i hektisk bytrafikk. Setet er dessuten akkurat passe smalt og utstyrt med viss demping, noe som øker komforten på de litt lengre turene betydelig.

Smidig dansk elektrisk drift i samarbeid med en sporty japansk drivlinje

Kraften leveres av danske Promovec og består av en bevist navmontert bakhjulsmotor (250W) samt et elegant integrert batteripakke (batteri ikke inkludert fra start, men du velger selv hvilket av de to forskjellige alternativene du ønsker å kjøpe til) som er sentralt plassert på sykkelens diagonalrør. Uavhengig av hvilket av de to batteriene (374W eller 460Wh) du velger, vil de levere masser av ekstra kraft og sikre god trekkraft i hastigheter på opptil maksimalt 25 km/t. Med et fulladet batteri kan du smertefritt gli fram mellom gater, smug og torg uten å bekymre deg for å ankomme med svett panne eller andpusten.

Med elmotoren i navet oppnår du kanskje ikke helt samme dynamiske følelse som med en midtmotor, men funksjonen er likevel pålitelig, og kjeden trenger bare å håndtere kraften fra syklisten, noe som minsker slitasjen. Den miljøvennlige navmotoren er responsiv og reagerer raskt uten å føles rykkete eller ujevn. Motoren samarbeider utmerket med de 9 eksterne girene fra kvalitetssikre Shimano (Alivio), og partnerskapet fungerer virkelig smidig. Den totale kjøreavstanden avhenger av hvilket batteri du velger (men også på faktorer som f.eks veiforhold, assistansenivå, passasjervekt, lufttrykk osv.), men en rekkevidde på opptil 80/100 km er fullt mulig, noe som nok er mer enn nok for de fleste.

Letthåndterlig skandinavisk teknologi som gir en pålitelig trygg følelse

Tross all den moderne teknologien, så er sykkelen eksemplarisk letthåndterlig. Du velger enkelt ett av assistansenivåene, og så er det bare å tråkke på... det intelligente systemet tar seg av resten automatisk. På styret sitter en minimalistisk, men meget tydelig display som viser akkurat det du trenger å vite (inkludert hastighet, distanse og batterinivå). Du kan også koble systemet til din smarttelefon (via Bluetooth) og få tilgang til betydelig mer innhold og funksjoner gjennom appen CONNECT+, tilgjengelig for både Android og iOS. 

Stabilt hjulsett med grepssikre kvalitetsdekk og pålitelig bremsekapasitet

Hele oppbyggingen ruller på et stabilt hjulsett med kvalitative og grepvennlige dekk fra Panaracer (TourGuard Plus), som gir utmerket rulleevne og høy komfort på de fleste underlag. Med den effektive elektriske driften kommer du deg fram i høye hastigheter uten anstrengelser, både i oppoverbakkene på landet og blant de hektiske røde lysene i byen. Når det blir tid for å senke farten, har du tilgang til letthåndterlige hydrauliske skivebremser som krever minimalt med vedlikehold og gir solid bremseevne uavhengig av værforhold, hele året. 

Rikelig tilleggsutstyr med komponenter som øker din sikkerhet

Tilleggsutstyret er både robust og omfattende, og sykkelen kommer med en stabil bagasjebærer med AVS-funksjon, solide skjermer, et dekkende kjedebeskyttelse, et robust støtteben og en godkjent lås som forhåpentligvis sikrer at du får beholde din nye sykkel i fred. Den effektive belysningen (som både bak og foran drives av samme batteri som elmotoren) sikrer god synlighet, slik at du kan fortsette å sykle også etter at solen har gått ned, og takket være dekkens refleksstriper synes du også bedre fra sidene. 

Mer om Centurion elektriske sykler

En elassistert sykkel fra Centurion er et av de smarteste transportmidlene du kan eie, spesielt hvis du pendler til jobb eller har varierte kjørestrekninger og smidig vil kunne bevege deg overalt. Du tilbakelegger lett en mil på under 30 minutter, og du betaler langt mindre enn hvis du skulle kjøre bil. Du unngår bomavgifter, du kan parkere nesten hvor som helst (og gratis!), og du slipper regninger fra bilverkstedet samtidig som du tar vare på miljøet. Men det aller beste er selve opplevelsen; du får med alle sansene oppleve verden rundt deg mens du nesten uten anstrengelse glir fram, og i tillegg "flyter det alltid på" når du raskt må navigere gjennom rushtrafikken. Dette er virkelig det ideelle kjøretøyet for deg som ønsker litt ekstra hjelp i bakker (perfekt når kreftene begynner å dabbe av, men viljen er sterk) eller for deg som ønsker å komme raskt og effektivt til jobb uten å måtte pakke med skiftetøy. Et miljøvennlig, letthåndterlig, raskt, komfortabelt og solid transportmiddel som, takket være moderne teknologi, transporterer deg dit du ønsker på en effektiv måte. Når du klikker hjem en slik sykkel, er vi overbevist om at du enkelt kan endre etablerte reisevaner og la bilen stå igjen i garasjen, noe som vil gjøre livet ditt morsommere i salen på en Centurion, hver eneste dag.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0055766-F213
EAN-kode-
VaremerkeCENTURION
FargeMatt Orange M. Svart/Orange
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0055766
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
KjønnDame
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemPromovec
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

9-delt (1 x 9)
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Alivio
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon38-622
Drivverk
Bakgir-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Bakhjul
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
SensorerAkselerasjon, Fart
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

100 km
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)250
Batterikapasitet (Ah)10.4, 12.8
Spenning36 V
Batteri inkludert?Nei
Visning
VisningPromovec M100 m. Connect + (Bluetooth)
Sykkelutstyr
Belysning-
Skjermer-
Støtte-
Lås-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2022
  • 28"

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY