• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

Frappé FRAPPE FSD M800i

FRAPPE FSD M800i
Beskrivelse

Smidig pendler som kjapt, lekent og komfortabelt tar deg dit nesen peker

Leter du etter en sportslig bysykkel med moderne design, er den velbygde Frappe FSD M800i et klart valg. Et kvikt transportmiddel med elegant rene linjer som leverer effektivitet, komfort og full kontroll over alle dine medtrafikanter. En rask, smidig og lettmanøvrert el-sykkel for deg som av og til ønsker litt ekstra hjelp i oppoverbakkene (perfekt når pusten blir kortere, men viljen er sterk) eller for deg som daglig ønsker å tilbakelegge lange distanser uten å bli det minste trett, andpusten eller sliten. At den også gjør at du lett rekker å levere barna i barnehagen og ordne alle viktige ærend før du ankommer jobb (uten å bli svett eller andpusten) er en fin bonus.

Nøkkelen til suksess!

  • Velbygd og elegant sportsykkel for kresne pendlere som verdsetter praktisk funksjonalitet
  • Høykvalitets aluminiumsramme (AL-6061) med svært lavt innsteg og sportslig komfortabel kjørestilling
  • Atletisk elmotor fra Sport Drive (M250S) med rikelig med dreiemoment (60Nm)
  • Midtmotorens sentrale plassering sikrer en utmerket balansert sykling med livlig dynamikk
  • Kraftig batteri (418Wh) som er montert sentralt og gir deg en stor rekkevidde
  • Nesten uknuselig drivlinje med 7 smidige navgir fra Shimano (Nexus)
  • Effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200) som gir pålitelig ytelse under alle forhold
  • Robuste 28-tommers hjul med 50 mm brede dekk fra CST (Scalato Mondano) med punkteringsbeskyttelse
  • Høyt utstyrsnivå med mange pålitelige komponenter som forenkler hverdagen din

Sporty aluminiumsramme som sikrer en komfortabel kjørestilling og god oversikt

Det elegante chassiset er bygget av en sporty ramme i høykvalitets aluminium med intern kabelføring og et ekstremt lavt innsteg som gjør sykkelen ekstra lett å håndtere i travle bymiljøer. Rammen er robust nok til å tåle alt en bypendler eller eventyrlysten hverdagssyklist måtte utsette den for, og er samtidig fleksibel nok til å effektivt absorbere støt og vibrasjoner fra underlaget. Takket være kloke valg av materialer og moderne produksjonsmetoder, har rammen imponerende høy torsjonsstivhet, noe som i praksis betyr at den kraften som musklene dine og elmotoren genererer, effektivt omsettes til den hastigheten du ønsker når du tråkker i pedalene. Hver minste detalj har tjent sin plass på det elegante chassiset og alle komponenter er integrert på en måte som skaper en harmonisk helhet.

Effektiv kjørestilling som gir deg en klar oversikt over omgivelsene

Sykkelen muliggjør en effektiv, men samtidig behagelig kjørestilling, som fokuserer på hurtig manøvreringsevne, god oversikt og lett framkommelighet. Det nesten rette styret er lett vinklet for å sikre en behagelig posisjon for armene, og på endene sitter selvsagt ergonomiske håndtak. Styrestammen er enkelt justerbar i vinkel, slik at du enkelt kan finne den posisjonen du foretrekker. Setet er akkurat passe bredt og er dessuten utstyrt med myk demping, som virkelig bidrar positivt til komforten.

Eldriften gir imponerende bunndrag i samarbeid med en sporty drivlinje

Hjertet i sykkelen er et pålitelig driftssystem med en atletisk midtmotor fra Sport Drive (M250S) som i sin fjerde generasjon leverer en fantastisk dynamisk kjøreopplevelse. Elmotoren er kombinert med et sentralt plassert batteri som er fullstendig integrert i rammen og leverer 418 Wh med miljøvennlig kraft, noe som gir deg timer med ekstra energi i både ben og lunger samt en imponerende rekkevidde. Den kraftige elmotoren styres via tre forskjellige sensorer og gir et dreiemoment på hele 60Nm. Den hjelper deg opp til hastigheter på maksimalt 25 km/t, men du kan selvfølgelig sykle enda raskere ved å bruke god, gammeldags muskelkraft.

Den responsive motoren føles kvikk og samarbeider sømløst med den nesten uknuselige drivlinjen som har 7 innkapslede og stort sett vedlikeholdsfrie navgir fra Shimano (Nexus), noe som i praksis innebærer pålitelig funksjon og minimalt vedlikehold. Et girregister som fungerer like godt i bratte oppoverbakker som på lange strekninger. I kombinasjon med den energiske eldriften sørger den håndterlige drivlinjen for at du har alt du trenger for å nyte mange kilometer med ekstra kraft i pedalene. Hele drivsystemet er sentralt plassert ved rammen og bidrar til et lavt tyngdepunkt, som igjen gir utmerket balanse og smidig manøvrering.

På styret sitter en kompakt display som styres via en enkel kontroll med trykknapper, som viser alt du trenger å vite – som hastighet, distanse og gjenstående batterikapasitet. Sykkelens sentralt plasserte og enkelt avtakbare batteri driver ikke bare motoren men også den kraftfulle belysningen som sikrer at du blir sett også etter solnedgang.

Moderne teknologi som tilbyr en pålitelig følelse av lett håndterlig kraft

Tross sin avanserte teknologi, føles sykkelen overraskende enkel å håndtere. Du velger ganske enkelt ett av de fire assistansenivåene og trår til. Dette takket være en presist kalibrert sensor og avansert programvare som tar seg av resten. Du kan også benytte deg av det såkalte "walk mode"-moduset, som lar deg bruke elmotoren selv når du går ved siden av sykkelen.

Hjulsett med grepssikre dekk og skivebremser med pålitelig ytelse

Hele oppsettet er montert på et solid hjulsett med grepssikre dekk som er 50 mm brede. Dette gir enestående rulling og høy komfort på varierte underlag. Takket være eldriften glir du friksjonsfritt av gårde i stor hastighet uten den minste anstrengelse, og det fungerer like godt i bratte bakker som når du raskt trenger å akselerere etter å ha stanset ved et rødt lys. Når det er på tide å bremse, har du tilgang til kraftfulle hydrauliske skivebremser som står i stil med sykkelens fartspotensial, noe som gir jevn og sikker bremseevne uansett værforhold, underlag eller sesong.

Utrustet med komponenter og utstyr som gjør hverdagen enklere

Sykkelen kommer rikelig utstyrt og er forberedt med både en solid bagasjebærer, kraftige skjermer, et roterende kjedeskydd, en justerbar styrestamme, et stabilt støtteben og en godkjent lås som forhåpentligvis lar deg beholde din nye elsykkel for deg selv. Dette er en morsom sykkel som vil endre din oppfatning av sykling og pendling for alltid, og som lar deg etterlate bilen hjemme med god samvittighet og legge ut på nye eventyr! 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0068961
EAN-kode-
VaremerkeFrappé
FargeGloss Dark Blue
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
ModellserieElsykler från Frappé
KjønnDame
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Produsentens fargeGLOSS DARK BLUE
Årsmodell2022
Produsentens nettstedfrappebikes.com/en-en
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemSport Drive
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

7-giret (1 x 7)
GirskifterserieShimano Nexus
ModellserieElsykler från Frappé
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeL: Wave i
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffelrigid, alloy
FramgaffelmaterialeAluminium
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
ForhjulsnavHB-TX505
BaknavSG-C3001-7D
EikerSS
FelgerStars J19DC 622x19
FordekkCST Scalato Mondano 50-622
BakdekkCST Scalato Mondano 50-622
Dekkdimensjon50-622
Drivverk
GirspakerSL-C3000-7
KassettShimano 18T
Komponenter
ForbremseShimano BR-MT200
BakbremseShimano BR-MT200
StyreHL NR-AL-124 BT FOV 620x31.8 black matt
SetepinneSP-C255 30.2x300
PedalerMarwi SP-823
Håndtak/StyretapeHerrmans Line DD36
Motor
MotorSPORT DRIVE middle motor MD250S
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
90 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
BatteriPhylion BN18 418Wh
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)418
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerSPORT DRIVE-lader, 36V/2A, ladetid på opptil 7,5 timer
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningSPORT DRIVE Grip pro display
Assistansenivåer1,2,3
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
BelysningFram: AXA Compactline 20 E, Bak: Spanninga Pling XE + reflector
SkjermerCC973, W62 with hole for Pling
StøtteAtran Edge HV
LåsAXA Defender with battery lock (new)
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY