• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

Frappé FRAPPE FBC 800i

FRAPPE FBC 800i
Beskrivelse

Praktisk, mangfoldig og smidig el-sykkel med herlig kraft i pedalene

Er du på utkikk etter en el-sykkel hvor både helheten og de minste detaljene gir deg en trygg følelse av topp kvalitet, da er den kraftige, smidige og stille Frappé FBC 800i et smart valg. En praktisk allsidig sykkel med klare urbane vibrasjoner og en potent drivlinje som leverer massevis av kraft samt ekte kjøreglede, uavhengig av hvor mange watt du har igjen i beina. Den perfekte sykkelen for deg som ønsker en underholdende el-sykkel med det lille ekstra trøkket i pedalene, og som effektivt tar deg dit du vil uten at du trenger å bekymre deg for å ankomme svett eller andpusten! Med robuste hjul som har god volum og en dempet gaffel, tar den seg frem uten problemer over både stubber og fortauskanter – den trives faktisk like godt i betongjungelen som på de kronglete grusveiene... en drøm av en sykkel for oss kresne hverdagspendlere!

Nøkkelen til suksess!

  • Skulpturell aluminiumsramme med ekstremt lavt innsteg og elegant integrerte komponenter 
  • Justerbar styrestamme sikrer at du finner den optimale posisjonen på det komfortable setet
  • Dempet gaffel fra RST (Volante) med 50 mm vandring som gir økt komfort på dårlige underlag
  • High-end elmotor fra Bosch (Active Line Plus) med 50 Nm dreiemoment og dynamisk kjøreopplevelse
  • Kraftig batteri på 500Wh integrert i rammen sørger for god rekkevidde
  • Motor og batteri sentralt plassert for utmerket balanse og sikker sykling
  • Bakkesikker drivlinje med 11 innkapslede gir fra Shimano (Alfine) sikrer ekstrem pålitelighet
  • Nesten vedlikeholdsfrie beltedrift gir en lydløs kjøreopplevelse
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200) som matcher sykkelens fartsressurser 
  • Robuste 28-tommere med 50 mm brede kvalitetsdekk fra CST (Scalato Mondano)
  • Stabilt og smidig bagasjebrett gjør sykkelen til en fleksibel pakkesel
  • Utstyrt med skjermer, kjedeskydd, støtte, lås og høykvalitets belysning fra starten

Skulpturelt chassis i høykvalitetsaluminium med forbilledlig lavt innsteg

Det skulpturelle chassiset består av en robust aluminiumsramme med rene linjer, elegant integrert batteri og praktisk intern kabelføring. Dens balanserte geometri sørger for at du finner en behagelig posisjon og gir deg full oversikt over trafikken rundt deg. Rammeformen, med sitt forbilledlig lave innsteg, er ikke bare funksjonell men også tiltalende og vekker en umiddelbar lyst. Rammen er robust bygget med høy lateral stivhet for sikker stabilitet, men er samtidig fleksibel nok til å tilby en komfortabel tur også på dårlige veier. 

Pålitelig 11-girs drivlinje, beltedrift og kraftig eldrift med generøs rekkevidde

Hjertet i sykkelen er en av markedets aller beste drivlinjer (Bosch Active Line Plus), som består av en elmotor med 50 Nm dreiemoment og et batteri som leverer 500 Wh med miljøvennlig energi. En kombinasjon som gir en herlig dynamisk kraftoverføring, som totalt sett gir deg en rekkevidde på opptil 100 km (avhengig av ytre faktorer) med massevis av ekstra kraft i både bein og lunger. Batteriet driver ikke bare motoren, men også den elegant integrerte belysningen, som sikrer at du er synlig i mørket.

Den smidige motoren arbeider sammen med den nesten bakkesikre drivlinjen som har 11 innkapslede og nesten vedlikeholdsfrie gir fra kvalitetssikre Shimano (Alfine). Dette betyr pålitelig funksjon, minimalt med vedlikehold og gir som håndterer både bratte bakker og lange strekninger like bra. Plasseringen av hele drivpakken nederst i rammen gir også en ekstremt lavt tyngdepunkt for feilfri manøvrerbarhet i vanskelig terreng.

De innkapslede girene kombinert med en nesten bakkesikker beltedrift fra Gates (CDX), krever minimalt med vedholt og tilbyr en imponerende glatt kjøreopplevelse over hele registeret. Dette systemet unngår skitne kjeder, gir en svært robust drivlinje med enestående levetid og et girsortiment som takler både bratte og lange strekninger i motvind. Hele systemet skaper også et imponerende lavt støynivå og leverer en dynamisk kraftoverføring, og det beste av alt, det skjer med nesten sømløs harmoni og effektivitet. 

Moderne teknologi for en trygg følelse av pålitelig assistanse

Til tross for avansert teknologi, er sykkelen enkel å håndtere, takket være den klare Intuvia-displayen som lar deg velge mellom fem forskjellige kjøremodi (Off, Eco, Tour, Sport og Turbo). Deretter er det bare å tråkke i vei, mens motorens avanserte sensorer og programvare tar seg av resten. Du kan også benytte "gå-modus"-funksjonen, som lar deg bruke elmotoren selv når du går ved sykkelen din.

Komfortabel demping og kraftfulle hydrauliske skivebremser

Med en kombinasjon av en dempet gaffel fra RST (Volante) med 50 mm vandring, et sporty komfortsete og kvalitetsdekk fra CST (Scalato Mondano) med bred profil (50mm), vil sykkelturer på dårlige veier føles overraskende komfortable. Og siden sykkelen er laget for fart, er den utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200) som reduserer vedlikeholdsbehovet og sikrer kraftig bremseevne gjennom hele året, uansett værforhold.

Sykkelen som for alltid vil endre måten du ser på sykling

En pålitelig elassistert sykkel som føler seg hjemme i alle miljøer, og som raskt og effektivt tar deg gjennom byjungelen eller langs naturskjønne stier. At sykkelen også er utstyrt med alt du måtte trenge rett fra starten, regner vi som en ekstra bonus – hva sier du til skjermer, støtte, bagasjebærer, kjedeskydd, lås og belysning foran og bak. En enkel og smidig el-sykkel med imponerende fremkommelighet som gjør at du med god samvittighet kan la bilen stå, og som gjerne blir med på nye eventyr! Dette er fremkomstmiddelet som for alltid vil endre din måte å se på sykling og pendling, og som tar deg dit du ønsker både raskere og langt mer behagelig. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0068954
EAN-kode-
VaremerkeFrappé
Farge-
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Personalisering-
Kjønn-
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Produsentens farge-
Årsmodell-
Produsentens nettstedfrappebikes.com/en-en
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk system-
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

-
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

-
Girskifterserie-
Modellserie-
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

-
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæring-
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

-
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon-
Drivverk
Girspaker-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
-
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
-
Motorlydnivå-
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
-
Sensorer-
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
-
Batteri
Batteri-
Batteritype-
Batteriplassering-
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)-
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
Batterilader-
Kan lades på sykkelenJa
Visning
Visning-
Assistansenivåer-
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Belysning-
Skjermer-
Støtte-
Lås-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY