• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

MERIDA Merida El MTB Ebig.Nine 475 EQ Grå/Svart

Merida El MTB Ebig.Nine 475 EQ Grå/Svart
Beskrivelse

Kraftig, smidig og robust sykkel med godt balansert mellom nytte og nytelse

Den allsidige Merida eBIG.NINE 475 EQ er en velutrustet, smidig og underholdende elektrisk sykkel med bredt bruksområde som passer like bra til daglig pendling som til utfordrende terrengsykling. I bunn og grunn er dette en allsidig MTB utrustet med medvind i form av Shimanos EP6-motor, men den har også mottatt mange egenskaper direkte fra de litt mer robuste Trekking-syklene. Modellen leverer en velbalansert blanding av nytte og nytelse, og kommer med ett av de absolutt beste elektriske systemene på markedet som gir nærmest ubegrenset kraft og fantastisk rekkevidde. Til tross for sitt sporty design fungerer den utmerket som et praktisk transportmiddel i hverdagen. Ønsker du å ta med deg alle tingene dine? Ønsker du å kunne sykle også på kvelden? Ingen problem, denne velutstyrte el-sykkelen leveres med lys, bagasjebærer, skjermer, lås og støtte allerede fra starten.

Nøkkelen til suksess!

  • Tre-ganger-redusert aluminiumsramme (Prolite 66) med en sporty og komfortabel kjørestilling
  • Dempet forgaffel fra SR Suntour (XCM34-Boost LOR DS) som effektivt demper ujevnheter
  • Shimanos kraftige EP6-motor med 85Nm og overbevisende dynamikk
  • Elegant integrert og ekstra kraftig batteri (750Wh) som gir imponerende rekkevidde
  • Slagkraftig 1x-drivlinje med 10 pålitelige gir fra Shimano (CUES U6000) 
  • Kraftfulle skivebremser med pålitelig funksjon fra Shimano (MT200) for alle slags værforhold og gjennom hele året
  • Robuste 29-tommers hjul med 55 mm brede kvalitetsdekk fra Kenda (Booster)
  • Utrustet med justerbar styrstamme, skjermer, bagasjebærer, kjedebeskytter, lås, støtte og belysning

Skulpturelt aluminiumschassis med velbalansert geometri 

Modellen er designet rundt en høykvalitets aluminiumsramme med rene linjer og et elegant integrert batteri, praktisk intern kabeldragning, og en geometri som kombinerer sporty effektivitet med full oversiktlighet i trafikken. Rammen er ikke bare estetisk tiltalende, den tilbyr også sikker stabilitet samtidig som den er fleksibel nok til å garantere komfortabel kjøring, selv på dårligere underlag. 

Kraftfull elektrisk drift med dynamisk kjøreopplevelse og en slagkraftig 1x-drivlinje

Hjertet i systemet er et kraftfullt og fullstendig integrert elektrisk system som består av en effektiv midtmotor med lavt støynivå og imponerende kraftoverføring. Den kraftige elmotoren drives av et elegant integrert og kraftig batteri som sikrer klassens beste rekkevidde og en dynamisk kjøreopplevelse ulikt noe annet. Batteriet strømforsyner ikke bare motoren, men også den pent integrerte belysningen, som sørger for at du blir sett etter at mørket har falt på.

En tydelig skjerm viser ikke bare hvilket av de forskjellige assistansenivåene du benytter, men også hastighet, rekkevidde og batteriets gjenværende kapasitet. I tillegg til den ledende elmotoren, får du en robust 1x-drivlinje med 10 gir som yter pålitelig, takket være en brukervennlig utveksling og en svært smidig funksjon. 

Dempet forgaffel og robust hjulsett med grepssikre kvalitetsdekk

Kombinasjonen av en dempet forgaffel med 100 mm slaglengde og brede dekk sikrer du alltid har tilgang på høy komfort. Modellen er utrustet med stabile 29-tommers hjul som er dekket med grepssikre kvalitetsdekk som lar deg navigere trygt over både stubber og stein. Gitt dens fortrinn med høye hastigheter, kommer den med hydrauliske skivebremser som reduserer vedlikeholdsbehov og sikrer kraftig bremseevne hele året, og under alle forhold, enten det er regn, støv eller slapsete.

Imponerende fremkommelighet for kresne elsyklister med en aktiv livsstil

Denne modellen tilbyr imponerende fremkommelighet og er potensielt det ideelle kjøretøyet for de av oss med en aktiv livsstil som ønsker å kunne kombinere daglig pendling med en eventyrlig omvei gjennom skogen på vei hjem fra jobben. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0113997-0381
EAN-kode-
VaremerkeMERIDA
FargeGrå/Svart
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0113997
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieMerida eBIG.NINE
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeCool Grey/Black
Årsmodell2024
Produsentens nettstedwww.merida-bikes.com/sv-se/bike/4041-5438/ebignine-400-eq
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemShimano
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano Cues
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Cues
ModellserieMerida eBIG.NINE
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeeBIG.NINE LITE III
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelSuntour XCM34-Boost LOR DS
Forstilling, type fjæringStålfjær
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Ikke låsbar
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
ForhjulsnavShimano TC500-B, 110x15 mm, 32H, Centerlock
BaknavShimano TC500-HM-B, 148x12 mm, 36H, Centerlock
Eiker32F/36R
FelgerMERIDA COMP CC II, 25 IWR,aluminium
FordekkKENDA Booster, 29x2.2"
BakdekkKENDA Booster, 29x2.2"
Dekkdimensjon55-622
Drivverk
GirspakerShimano CUES U6000
FramgirNo
BakgirShimano CUES U6000
Kranklagerincluded
KranksettShimano CRE70-B, 34T
KjedeShimano LG500
KassettShimano LG300, 11-48T, 10-speed
Komponenter
ForbremseSuntour XCM34-Boost LOR DS, 100 mm travel
Bremseskive foranShimano RT30, 180 mm
BakbremseShimano MT-200
Bremseplate bakShimano RTEM300, 180 mm
StyrelagerMERIDA-8155 (for the steerer 1-1/8"~1.5")
StyreMERIDA EXPERT CC,aluminium, 720 mm width, 10 mm rise
StyrestemMERIDA EXPERT CT, aluminium, 31.8 mm, adjustable
SetepinneMERIDA EXPERT CC,aluminium, 34.9 mm, 0 mm setback
PedalerVP VPE-537
SeteMERIDA EXPERT TK, V-mount
Håndtak/StyretapeMERIDA EXPERT TK
Motor
MotorShimano EP600
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
165 km
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

330 km
Batteri
BatteriTrendpower Internal Gen. 2
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Ladetid7 h 30 m
Batterikapasitet (Wh)750
Batterikapasitet (Ah)20.8
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerTrendpower EU-lader 4A
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningShimano SC-EN500
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringVenstre
LadestasjonNo
AssistansenivåerBoost, Eco, Trail
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
BelysningFront: LEZYNE E-BIKE HECTO STVZO E65 / Rear: Spanninga Commuter GLOW XE
SkjermerYes
StøtteYes
BagasjebrettYes
LåsAbus 4650 L
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Ja
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2024
  • 29"

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Merida eBIG.NINE

LIKNENDE PRODUKTER

0104960-N943
19 259 kr

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY