Artikkelnummer | 0106975-O439 |
EAN-kode | - |
Varemerke | SUPERIOR |
Farge | Gloss Black Rainbow |
Produsentens artikkelnummer | - |
Spesifikasjon |
Personalisering | Terrengsykling |
Kjønn | Unisex, Dame, Herre |
Damespesifikk
Damespesifikk
Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
| Nei |
Produsentens nettsted | superiorbikes.com/se-en |
Elektrisk sykkel | Ja |
Din høyde
Din høyde
Anbefalt lengde ifølge leverandøren
| - |
Passer Høyde (cm) | - |
Produsentens farge | GLOSS BLACK RAINBOW |
Rammesett |
Rammestørrelse | - |
Ramme | Alu 6061 T6- Sport eMTB Geometry- Smooth Welding- Bosch system Powertube 625Wh battery ready- Inner Cable Routing |
Rammemateriale
Rammemateriale
Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler. Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel! Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).
| Aluminium |
Forhjulsgaffel | SR Suntour XCR32- Tapered- 15x110mm axle- 100mm travel |
Forhjulsgaffeltype
Forhjulsgaffeltype
En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg! Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!
| Dempet |
Forstilling, type fjæring | Luftfjær |
Vandring foran
Vandring foran
Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng. En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning. En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan. Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.
| 100 mm |
Låsbar framgaffel?
Låsbar framgaffel?
Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng. Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.
| Med styrejusteringer |
Hjulstørrelse
Hjulstørrelse
Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype. Barne sykler Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel. Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling. Mountainbikes I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng. Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.
| 29" |
Årsmodell | 2023 |
Hjul |
Forhjulsnav | SHIMANO HB-MT410-B/ 32H/ CL/ 15x110mm/ THRU Type AXLE |
Baknav | SHIMANO FH-MT400-B/ 32H/ CL/ 12x148mm/ THRU Type AXLE |
Fordekk | Schwalbe Hurricane Performance/ 29x2.25/ ADDIX |
Bakdekk | Schwalbe Hurricane Performance/ 29x2.25/ ADDIX |
Dekkdimensjon | 57-622 |
Felger | STARS J30D/ Disc/ 32H |
Drivverk |
Girspaker | SHIMANO DEORE SL-M5100-R/ RAPIDFIRE Plus/ 11-speed |
Bakgir | SHIMANO DEORE RD-M4120, Shadow Design |
Kranksett | ONE Sport/ Alloy |
Kjede | KMC e11T |
Kassett | SHIMANO DEORE CS-M5100/ 11-speed/ 11-42T |
Komponenter |
Forbremse | SHIMANO MT200- hydraulic disc brake |
Bremseskive foran | SHIMANO SM-RT10- 180mm |
Bakbremse | SHIMANO MT200- hydraulic disc brake |
Bremseplate bak | SHIMANO SM-RT10- 180mm |
Styrelager | ACROS AZF-604/ ZS56/28.6 - ZS56/40/ BlockLock 120° |
Styre | ONE Alloy/ 25mm rise/ 660mm/ 31.8mm |
Styrestem | ONE ICR/ Alloy/ 31.8mm/ Adjustable |
Setepinne | ONE Sport/ Alloy/ 30/9mm |
Bremsetype
Bremsetype
Felgbremser De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt. Rullebremser Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser. Fotbremse Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften. Skivebremser De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).
| Hydraulisk skivebrems |
Girskifterserie | Shimano Deore |
Bakgirserie
Bakgirserie
Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX. Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt. Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene. Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst. Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne. Shimano terrengsykkel | Shimano landevei | SRAM terrengsykkel | SRAM landevei | Shimano navgir |
---|
XTR Di2 | Dura-Ace Di2 | XX1 Eagle | RED E-tap | Alfine 11 | XTR | Dura-Ace | XX1 | Red 22 | Alfine 8 | XT Di2 | Ultegra Di2 | XX | Force 22 | Nexus 8 | XT | Ultegra | X01 Eagle | Rival 22 | Nexus 7 | SLX | 105 | X01 | Apex | Nexus 3 | Deore | Tiagra | X0 | | | Alivio | Sora | EX1 | | | Acera | Claris | X1 | | | Altus | | GX Eagle | | | Tourney | | GX | | | | | NX Eagle | | | | | NX | | | | | X9 | | | | | X7 | | | | | X5 | | |
| Shimano Deore |
Motor |
Motor | Bosch Performance Line |
Motorplassering
Motorplassering
Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere). En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre. Mer om krankmontert motor Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler: - Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
- Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
- Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
- Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
| Kranksett |
Motoreffekt
Motoreffekt
Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
| 250 W |
Motorlydnivå | Lav |
Dreiemoment
Dreiemoment
Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
| 75 Nm |
Sensorer | Fart, Kadens, Dreiemoment |
Maksimal assistansehastighet
Maksimal assistansehastighet
Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
| 25 km/h |
Maksimal rekkevidde
Maksimal rekkevidde
Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)
| 150 km |
Elektrisk system | Bosch |
Batteri |
Batteri | BOSCH PowerTube- 625Wh |
Batteriplassering | Overrøret |
Avtagbart batteri | Nei |
Batterikapasitet (Wh) | 625 |
Spenning | - |
Batteri inkludert? | Ja |
Batterilader | BOSCH 4A |
Kan lades på sykkelen | Ja |
Lader inkludert? | - |
Visning |
Visning | BOSCH Intuiva 100 |
Avtagbar skjerm | Ja |
Displayplassering | Hansken |
Ladestasjon | Nei |
Sykkelassistanse | Ja |
Sykkelutstyr |
Håndtak/Styretape | ONE Sport Ergo/ Lock-On |
Pedaler | Marwi SP-610 |
Sete | Selle Royal Vivo |