• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior El Mtb Exp 8089 B_23 Blank Krom Matt Svart

Superior El Mtb Exp 8089 B_23 Blank Krom Matt Svart
Beskrivelse

Kraftig hardtail med spenstige egenskaper og høy kapasitet

Er du på jakt etter en kraftig eMTB med dynamisk drivlinje som leverer riktig hastighet uansett hvor mange watt du tilfeldigvis har igjen i pedalene, er den snabbe Superior eXP 8089 B et virkelig smart valg. Dette er en spenstig hardtail med imponerende trøkk i pedalene som uten problemer takler både stubber og steiner. Riktignok, den trives best ute blant spenaten, men den fungerer absolutt overalt, en helt perfekt sykkel for oss som ønsker en utholdende fornøyelsesmaskin med imponerende fremkommelighet på alle typer underlag. En rask fornøyelsesmaskin som gir den deilige følelsen av smidig funksjon og overbevisende kapasitet, også på et imponerende høyt nivå.

Nøkkelen til suksess!

  • Tre-ganger redusert aluminiumsramme (Alu X6 Ultralite) med Advanced eMTB-geometri
  • Luftgaffel fra RockShox (Judy Silver TK) med 120 mm slaglengde og lockout
  • Kraftig elmotor fra Bosch (Performance Line CX) med 85 Nm og imponerende dynamikk
  • Elegant integrert batteri fra Bosch PowerTube (500Wh) som gir en imponerende rekkevidde
  • Effektiv 1x-drivlinje med 12-gir fra Shimano (Deore) med ekstremt pålitelig funksjon
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT420) som matcher fartressursene
  • Ruller på robuste 29-tommere med 2,6" brede dekk fra Schwalbe (Nobby Nic Performance)
  • Block Lock-styrelager som effektivt reduserer risikoen for skader på rammen hvis du skulle krasje

Skulpturelt aluminiumschassis med mildt sagt imponerende kapasitet 

Det skulpturelle chassiset består av en ramme i tre-ganger redusert aluminium (Alu X6 Ultralite) med rene linjer og et elegant integrert batteri som vekker en vanskelig håndterlig følelse av grådig begjær. En imponerende lett og vridningsstiv konstruksjon med en skarp stigeometri som fokuserer på eventyrlig stisykling og som gir en imponerende følgevennlig følelse i sporene. Dens tydelig utmeislede rammefasong er ikke bare vakker men har også en robust konstruksjon med høy lateral stivhet som skaper et trygt fundament, og takket være dens moderne konstruksjon kan du skinne selv på virkelig krevende underlag. Den har selvsagt pent integrert kabelføring og er tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST) dvs. en ekstra bred for- og bakaksel som tillater en større avstand mellom ekerfestene ved navet, noe som gir et stivere hjul med bedre kontroll. 

Skarp demper som effektivt svelger underlagets alle ujevnheter

Dempering håndteres av en luftgaffel fra RockShox (Judy Silver TK) som takket være generøs slaglengde (120 mm) effektivt svelger underlagets ujevnheter og sikrer at du alltid kan kjøre med full kontroll i utfordrende terreng. Denne beviste forgaffelen er dessuten låsbar, noe som utvider bruksområdet og sikrer at du kan kjøre fort på alt fra glatt asfalt til mer utfordrende skogsterreng. 

Kraftig elektrisk drift med enormt dreiemoment og herlig dynamisk følelse

Hjertet består av markedets kanskje beste driftssystem, Bosch (Performance Line CX), som inkluderer en meget potent elmotor (85Nm) med imponerende dynamisk kjørefølelse kombinert med et kraftfullt og fullstendig integrert batteri som leverer 500 Wh av miljøvennlig kraft, noe som samlet gir deg en rekkevidde på opp til 120 km med massevis av ekstra kraft i både ben og lunger.

Den imponerende dynamiske elmotoren samarbeider med 12 pålitelige gir fra Shimano (Deore) og alt skjer effektivt, stille og med direkte driv på veivakselen (det eneste alternativet om du spør oss). Takket være at hele drivpakken er plassert i rammenes nedre del, oppnås dessuten et eksemplarisk lavt tyngdepunkt, som gir deg feilfri manøvrerbarhet selv i virkelig tøft terreng. Legg til dette 5 forskjellige driftsmodus (Off, Eco, Tour, eMTB og Turbo) og en tydelig display (Kiox 300) som gir deg full kontroll og viser i praksis alt du trenger å vite. 

Skarpe skivebremser og robuste 29-tommere med grepvennlig gummi 

Hele oppbygningen ruller på et par robuste 29-tommere som er utstyrt med 2,6" brede dekk fra Schwalbe (Nobby Nic Performance) som gir imponerende komfort og virkelig godt grep i svingene, noe som er perfekt for deg som prioriterer riktig hastighet, pålitelig grep og høy fremkommelighet. Og siden den liker når det går unna, har den effektive hydrauliske skivebremser med 4-kolvsok fra Shimano (MT420) som gir kraftig og konsekvent ytelse året rundt - uansett om det regner, snør eller er støvete ute i sporene.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106973-O454
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeGloss Chrome Matte Black
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se-en
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeGloss Chrome Matte Black
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlu X6 Ultralite- Advanced eMTB Geometry- Integrated battery- SR dropout- Boost 12x148 mm- Inner cable routing- Dropped seat post ready
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRockShox Judy Silver TK- Tapered- SoloAir- 15x110mm axle- 120mm travel
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2023
Hjul
ForhjulsnavSHIMANO HB-MT410-B/ 32H/ CL/ 15x110mm/ THRU Type AXLE
BaknavSHIMANO FH-MT410-B/ 32H/ CL/ 12x148mm/ THRU Type AXLE
FordekkSchwalbe Nobby Nic Performance/ 29x2.60
BakdekkSchwalbe Nobby Nic Performance/ 29x2.60
Dekkdimensjon65-622
FelgerSTARS J30D/ Disc/ 32H
Drivverk
GirspakerSHIMANO DEORE SL-M6100-IR/ RAPIDFIRE Plus/ 12speed
BakgirSHIMANO DEORE RD-M6100, Shadow Plus Design
KranksettONE Race/ Alloy
KjedeSHIMANO DEORE CN-M6100
KassettSHIMANO DEORE CS-M6100/ 12-speed/ 10-51T
Komponenter
ForbremseSHIMANO MT420- 4 piston- hydraulic disc brake
Bremseskive foranSHIMANO SM-RT54- 180mm
BakbremseSHIMANO MT420- 4 piston- hydraulic disc brake
Bremseplate bakSHIMANO SM-RT54- 180mm
StyrelagerACROS AZX-1051/ ICR/ ZS56/28.6 - ZS56/40/ BlockLock 120°
StyreONE Alloy/ 12mm rise/ 760mm/ 35mm
StyrestemONE ICR/ Alloy/ 35mm/ 0°
SetepinneONE Race/ Alloy/ 30/9mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

120 km
Elektrisk systemBosch
Batteri
BatteriBOSCH PowerTube- 500Wh
BatteriplasseringOverrøret
Avtagbart batteriNei
Batterikapasitet (Wh)500
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerBOSCH 4A
Kan lades på sykkelenJa
Lader inkludert?-
Visning
VisningBosch Kiox 300
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringHansken
LadestasjonNei
AssistansenivåerEco, eMTB, Off, Tour, Turbo
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeONE Race/ Lock-On
SeteSelle Royal Vivo
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2023
  • 29"

 

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY