• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior El Mtb Exp 9019 B_23 Gloss Copper Matte Black

Superior El Mtb Exp 9019 B_23 Gloss Copper Matte Black
Beskrivelse

Kraftig hardtail med spenstige egenskaper og høy kapasitet

Er du på utkikk etter en kraftig eMTB med dynamisk 1x-drivlinje som leverer høy hastighet uansett hvor mange watt du har igjen, er den raske Superior eXP 9019 B et utmerket valg. Dette er en spenstig hardtail med imponerende tråkk i pedalene som lett håndterer både tømmer og stein. Selvsagt er den på sitt beste i det fri, men den fungerer faktisk overalt. En ideell sykkel for de av oss som ønsker en ekstra utholdende fornøyelsesmaskin med fremragende fremkommelighet på alle underlag. En rask og vedvarende hardtail med solid elektrisk drivkraft som gir en nydelig følelse av smidighet og overbevisende kapasitet, på et bemerkelsesverdig høyt nivå.

Nøkkelen til suksess!

  • Trippelredusert aluminiumsramme (Alu X6 Ultralite) med avansert eMTB-geometri
  • Luftgaffel fra RockShox (35 Silver TK) med 120 mm slaglengde og fjernstyring for låsing
  • Kraftig elmotor fra Bosch (Performance Line CX) med 85 Nm og fantastisk dynamikk
  • Elegant integrert batteri fra Bosch PowerTube (625Wh) som leverer en imponerende rekkevidde
  • Kraftfull 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (Deore) med ekstremt pålitelig ytelse
  • Sterke hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT420) som håndterer høy fart
  • Utstyrt med robuste 29-tommers hjul med 2,6" brede dekk fra Schwalbe (Nobby Nic Performance)
  • Block Lock headset som reduserer risikoen for rammeskader ved velt effektivt

Skulpturelt aluminiumschassis med enestående kapasitet 

Rammen, et kunstverk av trippelredusert aluminium (Alu X6 Ultralite), preges av rene linjer og et elegant integrert batteri som vekker begjær. Konstruksjonen er lett og stiv, med en skarp geometri designet for eventyrlige stier, og tilbyr en følelse av respons og smidighet. Dens definerte form ikke bare ser bra ut, men gir også stivhet og et solid fundament. Takket være moderne design håndterer den utfordrende terreng med bravur. Med pent integrerte kabler og BOOST gjennomgående aksler, for et bredere avstand mellom eikefeste ved navet, oppnås stivere hjul for bedre kontroll.

Effektiv demping som håndterer alle typer underlag

Demperens arbeid utføres av en luftgaffel fra RockShox (35 Silver TK), som med sin generøse slaglengde (120 mm) absorberer ujevnheter og holder deg i kontroll i krevende terreng. Gaffelen, som kan låses, utvider anvendelighetsområdet og sikrer rask fremføring på alt fra glatt asfalt til utfordrende skogsterreng. 

Kraftig elektrisk drift med enormt dreiemoment og herlig dynamisk følelse

Hjertet i sykkelen er markedets muligens beste drivsystem, Bosch (Performance Line CX), med en kraftig elmotor (85Nm) og en dynamisk kjøreopplevelse, kombinert med et sterkt integrert batteri som leverer 625 Wh av miljøvennlig energi. Dette gir deg en rekkevidde på opp til imponerende 150 km. Den kraftige motoren jobber sammen med 12 pålitelige gir fra Shimano (Deore) for en effektiv, stille og direkte drivlinje.

Med drivpakken plassert lavt i rammen oppnår sykkelen et lavt tyngdepunkt for feilfri manøvrering, selv i det tøffeste terrenget. I tillegg kommer 5 forskjellige kjøremodi (Off, Eco, Tour, eMTB, og Turbo) og en oversiktlig display (Kiox 300) som holder deg informert om alt du trenger å vite. 

Skarpe skivebremser og robuste 29-tommers hjul med grepvennlig gummi 

Oppsettet kjører på robuste 29-tommers hjul utstyrt med 2,6" brede dekk fra Schwalbe (Nobby Nic Performance), noe som sikrer komfort og solid grep i svingene – essensielt for den som prioriterer fart, pålitelig feste og fremkommelighet. Og ettersom den trives med høy fart, kommer den med effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT420) som leverer konsekvent ytelse hele året, uansett værforhold.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106972-O451
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeGLOSS COPPER MATTE BLACK
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0106972
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeGloss Copper Matte Black
Årsmodell2023
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se-en
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemBosch
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlu X6 Ultralite- Advanced eMTB Geometry- Integrated battery- SR dropout- Boost 12x148 mm- Inner cable routing- Dropped seat post ready
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRockShox 35 Silver TK- Tapered- SoloAir- 15x110mm axle- 120mm travel
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Hjul
ForhjulsnavSHIMANO HB-MT410-B/ 32H/ CL/ 15x110mm/ THRU Type AXLE
BaknavSHIMANO FH-MT410-B/ 32H/ CL/ 12x148mm/ THRU Type AXLE
EikerSAPIM Leader/ Stainless Black
FelgerSTARS J30D/ Disc/ 32H
Fordekk"""""""Schwalbe Nobby Nic Performance/ 29x2.60""""""""/ ADDIX"""""""
Bakdekk"""""""Schwalbe Nobby Nic Performance/ 29x2.60""""""""/ ADDIX"""""""
Dekkdimensjon65-622
Drivverk
GirspakerSHIMANO DEORE SL-M6100-IR/ RAPIDFIRE Plus/ 12speed
BakgirSHIMANO DEORE RD-M6100, Shadow Plus Design
KranksettONE Race/ Alloy
KjedeSHIMANO DEORE CN-M6100
KassettSHIMANO DEORE CS-M6100/ 12-speed/ 10-51T
Komponenter
ForbremseSHIMANO MT420- 4 piston- hydraulic disc brake
Bremseskive foranSHIMANO SM-RT64- 180mm
BakbremseSHIMANO MT420- 4 piston- hydraulic disc brake
Bremseplate bakSHIMANO SM-RT64- 180mm
StyrelagerACROS AZX-1051S/ ICR/ ZS56/28.6 - ZS56/40/ BlockLock 120°/ Stainless Bearings
StyreONE Alloy/ 12mm rise/ 760mm/ 35mm
StyrestemONE ICR/ Alloy/ 35mm/ 0°
SetepinneONE Race/ Alloy/ 30/9mm
SeteFizi:k Aidon X5/ Alloy
Håndtak/StyretapeONE Race/ Lock-On
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
130 km
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

150 km
Batteri
BatteriBOSCH PowerTube- 625Wh
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Avtagbart batteriNei
Batterikapasitet (Wh)625
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerBOSCH 4A
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBosch Kiox 300
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringSenter
LadestasjonNo
AssistansenivåerEco, eMTB, Off, Tour, Turbo
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2023
  • 29"

LIKNENDE PRODUKTER

0104960-N943
19 259 kr

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY