• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH Bh El Mtb Core 29 Sort-Blå-Sort

Bh El Mtb Core 29 Sort-Blå-Sort
Beskrivelse

Underholdende eMTB med atletisk elektrisk drift og en tydelig sporty kjøreopplevelse

Underholdende BH Core 29 er en kvikk eMTB med en atletisk drivlinje som leverer ablegøyer med kraft og ekte kjøreglede, uavhengig av hvor mange watt du har igjen i beina. Det ideelle transportmiddelet for deg som ser etter en elsykkel med topp fremkommelighet og rikelig med trøkk i pedalene. Denne modellen er ikke bare for de jevne sykkelstiene; dens allsidighet er en av dens beste egenskaper. Med robuste dekk designet for fart og et solid volum, sammen med en dempet forgafl, blir det enkelt å navigere gjennom gater, smug, torg og skogsløyper. Jepp, den trives like godt i urbane jungler som på kupert grusvei. Med et modernt design i frontlinjen, tilbyr den en kraftig 12-girs drivlinje, en potent elektrisk motor, og effektive hydrauliske skivebremser som håndterer alle værforhold. En el-assistert eMTB som gjør at du enkelt kan ordne alle nødvendige ærend før arbeidsdagen starter – og det uten å ankomme svett eller andpusten.

Nøkkelen til suksess!

  • Underholdende eMTB-balansen mellom hastighet, manøvrerbarhet, stabilitet og fremkommelighet er perfekt
  • En aluminiumsramme med moderne design som lett håndterer tøffe utfordringer
  • En dempegaffel fra Rock Shox (Judy Silver) med lockout og hele 100 mm vandring
  • En kraftig og lett elmotor fra BH (2EXMAG Gen 2) med et dreiemoment på 65 Nm og opp til 300 % assistanse
  • Et fullstendig integrert batteri i diagonalrøret på 540 Wh, som gir en rekkevidde på opptil 155 km
  • En kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra pålitelige Shimano (Deore) som sjelden gir problemer
  • Hjulsett med solide aluminiumsfelger som ruller på 55 mm brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Ikon)
  • Effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT201) som fungerer under alle værforhold
  • Mulighet for å utstyre med alle de tilbehørene som gjør hverdagen litt enklere, hvis ønskelig

Et skulpturelt aluminiumschassi med en moderne urban geometri

Det skulpturelle chassiset består av en førsteklasses aluminiumsramme med rette linjer og et batteri som er fullstendig integrert i diagonalrøret, sammen med praktisk intern kabeltrekking og en veldesignet geometri som tilbyr komfort og samtidig full oversikt. Den tydelig utformede rammen er ikke bare funksjonell; den vekker definitivt en sterk lyst. Rammen er ikke bare elegant – den har en robust konstruksjon med høy lateral stivhet, som sikrer stabil kjøring, og har likevel nok fleksibilitet til å tilby en behagelig tur selv på de mest utfordrende underlag. I front finner du en kraftfull dempegaffel fra Rock Shox (Judy Silver) med 100 mm vandring og hydraulisk lockout som styres via en enkel kontrollmekanisme, noe som utvider bruksområdet og lar deg kjøre raskt både på ujevn terreng og glatte sykkelveier.

En atletisk elmotor med en dynamisk kjøreopplevelse og kraftig dreiemoment

Drivkraften kommer fra en atletisk elmotor fra BH (2EXMAG - Gen.2) som yter et dreiemoment på 65 Nm og har en maks kadens på 110 rpm. Motoren drives av et kraftig (540 Wh) og fullstendig integrert batteri som er godt beskyttet i diagonalrøret, og leverer en imponerende mengde miljøvennlig kraft som gir deg mye ekstra skyv i hastigheter på opptil 25 km/t. Selvsagt kan du sykle mye raskere enn dette, men da må du bruke tyngdekraften eller god gammeldags muskelkraft. Hele drivpakken (motor og batteri) er strategisk plassert sentralt i rammen nederst. Dette gir et lavt tyngdepunkt som igjen gir en fantastisk balanse, stabilitet og smidig manøvrering.

Det kraftige elsystemet er ikke bare utrolig lett (2.2 kg) men har også en imponerende respons. Like imponerende er elmotorens smidige oppførsel, som skaper en dynamisk følelse ved hvert tråkk. Dette skyldes hovedsakelig de tre topp kvalitetssensorene, og betyr i praksis at når du tråkker forsiktig og rolig, får du en myk og rolig assistanse. Men hvis du tråkker raskere, og spesielt hardere, mottar du mye kraftigere assistanse. Hele systemet har en imponerende lav støynivå og gir en solid følelse i kraftoverføringen, og det beste av alt er at dette skjer med sømløs harmoni og høy effektivitet.

Legg til den elegante X-skjermen, som med klare indikatorer viser hvilken av de ulike driftsmodusene du har valgt for øyeblikket, enten Off, Eco, Eco+, Sport eller Boost. Alt styres via en brukervennlig kontrollenhet med lett tilgjengelig plassering og et design som beskytter ved uhell.

En effektiv 1x-drivlinje som sjelden byr på problemer, styrt via en enkel cockpit

Under "hetta" finner du en kraftfull 1x-drivlinje fra Shimano (Deore) som kort sagt omhandler 12 mekaniske gir som sjelden gir utfordringer. Spansk design på sitt beste utelukker middelmådighet, og kjernen i systemet er et 36-tanns enkeltdrev kombinert med en 12-delers kassett (10-51T) som gir en gearing med imponerende spenn, hvor fokus ligger på høy effektivitet og pålitelig ytelse. Girskift håndteres også via et lettmanøvrert kontrollsystem som lar deg veksle mellom gir uten at det kjennes det minste anstrengt. Du styrer hele drivlinjen fra en cockpit som gir deg en klar oversikt, og som også er utrolig enkel å håndtere uten unødvendige distraksjoner.

Et solid hjulsett med hurtige kvalitetsdekk og kraftige skivebremser

Det solide hjulsettet består av aluminiumsfelger og ruller på et par hurtige kvalitetsdekk fra Maxxis (Ikon). Disse gripevennlige 29-tommerne med en bredde på 2,2 tommer kombinerer kjøreglede med pålitelig grep i svingene. Når farten øker, øker også kravene til bremsekapasiteten. Derfor er sykkelen utrustet med kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT201) som matcher sykkelens hastighetsressurser og gir førsteklasses bremseevne hele året, uavhengig av om det er gjørmete, regnvått eller slapseføre.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106547-O356
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeBLACK-BLUE-BLACK
Knutenummer0106547
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieBH Core
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeBLACK-BLUE-BLACK
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)18,9
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/en_GB
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemBH
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
ModellserieBH Core
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeMTB Alloy 29" Internal Cable Routing
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRock Shox Judy Silver Rem 100mm
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
ForhjulsnavShimano
BaknavShimano
EikerStainless Steel
FordekkMaxxis Ikon TPI60 Wire 29X2,2
BakdekkMaxxis Ikon TPI60 Wire 29X2,2
Dekkdimensjon57-622
Drivverk
GirspakerShimano Deore
BakgirShimano Deore 12sp
KassettShimano CSM6100 12sp (10-51T)
Komponenter
ForbremseShimano MT201 180mm
BakbremseShimano MT201 180mm
StyrelagerAcros AIF-544 ICR IPS
StyreBH MTB Lite Alloy Flat 780 mm
StyrestemBH Lite Ahead
SetepinneBH MTB Lite Alloy 31,6
Håndtak/StyretapeErgon GE10
Motor
MotorBH 2EXMAG
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
65 Nm
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

130 km
Batteri
BatteriNR System
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Batterikapasitet (Wh)540
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Batteriladerja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBH X Display
AssistansenivåerBoost, Eco, Eco+, Sport
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

0104960-N943
19 259 kr

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY