• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH Bh El Mtb Xtep Lynx Pro 0.9 Blå-Sølv-Sølv

Bh El Mtb Xtep Lynx Pro 0.9 Blå-Sølv-Sølv
Beskrivelse

Skarpe endurosykler med aggressiv design og kraftig elektrisk drift

Den kompromissløse endurosykkelen BH Xtep Lynx Pro 0.9 har en aggressiv design som sikrer optimal vektfordeling, noe som gir deg ledende balanse og maksimal kontroll over sykkelen. Den støtter seg trygt mot et heldekkende karbonramme av høy kvalitet som sikrer at du kan utfordre alt og alle i ekstremt krevende terreng. Slaglengder på hele 170/160 mm leveres av FOX, komplementert av et unikt dempingssystem som skaper en nesten magisk følelse av demping. All elektrisk kraft hentes fra Shimano, som med en elmotor på hele 85Nm dreiemoment, kan firedoble din pedalassist. Denne temperamentsfulle eMTB-en setter standarden i sin klasse og gjør at du kan dra nytte av all den erfaringen det spanske merket BH har opparbeidet gjennom sine mer enn 110 år.

Nøkkelen til suksess!

  • Elektrisk drevet spansk drømmesykkel som utfordrer alt og alle innen eMTB Enduro
  • Ballistisk Carbon Layup-teknologi - Konkurranseklar ramme i toppmoderne High Modulus karbon
  • Vridningsstiv konstruksjon med HCIM (Hollow Core Internal Moulding) og lav vekt (2.200 gram)
  • Magisk - Split Pivot System utgjør den unike dempingen
  • Demper av høy kvalitet fra anerkjente FOX med 170/160 mm slaglengder
  • Bakre kjedestag på 465mm og en styringsvinkel på 65° gir ledende ytelse i utfordrende terreng
  • Kraftig elektrisk motor fra Shimano (EP801) med et dreiemoment på 85Nm og opp til 400% assistanse
  • Kraftig batteri (720Wh) som er fullstendig integrert i diagonalrøret og gir opp til 155km rekkevidde
  • Du styrer hele systemet via en enkel kontroll og en tydelig skjerm som er lett tilgjengelig på styret
  • Konkurranseklar 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XT) som sjelden krever vedlikehold
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser med 4 stempler fra Shimano (XT) og 203mm bremseskiver
  • Eksepsjonelt hjulsett fra DT Swiss (H1700 TR) med premium dekk fra Maxxis (Minion)
  • Justerbar setepinne fra RaceFace (DP Aeffect) sikrer en sikker nedfart
  • Kontroll over hele systemet via en strømlinjeformet cockpit med elegant integrert kabeltrekking
  • Kompatibel med FIT-systemet - Skjult i styrstammen kan du oppbevare viktige verktøy
  • Effektiv tyverisikring gjennom smart iLock + Security Smart Key Bracelet

Et høykvalitets karbonchassis med imponerende mekanikk

Den klart definerte rammen av karbon er udiskutabelt funksjonell og gir en optimal balanse mellom stivhet og styrke, noe som gjør sykkelen fleksibel, effektiv og utrolig aggressiv. Det handler om progressiv geometri og innovativt design som gir deg rikelig med bevegelsesfrihet og plass til å manøvrere. De bakre kjedestagene måler 465 mm og kombinert med en styringsvinkel på 65 grader optimaliserer dette førerens posisjon, noe som praktisk talt øker ytelsen i nedoverbakker samtidig som det sikrer stabilitet i teknisk utfordrende terreng.

Hele drivsystemet (både motor og batteri) er plassert sentralt i rammen nedre del, noe som skaper et ideelt lavt tyngdepunkt som igjen gir en fantastisk balanse, stabilitet og i tillegg smidig manøvrering. Formen på det robuste diagonalrøret tilbyr mer enn nok plass til forhjulet, noe som sikrer at du kan utnytte hele slaglengden på forgaflen effektivt.

Det magiske Split Pivot System gir en demping som leverer progressiv mekanikk og virkelig imponerer på alle nivåer. Resultatet er enestående markkontakt med ekstremt responsiv følelse kombinert med effektiv kraftoverføring, sykkelen responderer dermed lynraskt når du ønsker å øke farten og sikrer samtidig at du enkelt kan navigere gjennom krevende sporvalg med full kontroll.

Demper av høy kvalitet som effektivt absorberer alle ujevnheter i terrenget

De høykvalitets demperne fra FOX (foran finner du en 38 FLOAT Factory og bak en FLOAT DHX2 Factory) sikrer at du er godt ivaretatt, og med rause slaglengder på 160/160 mm absorberer de effektivt alle ujevnheter i terrenget og sikrer at du kan kjøre med full kontroll uansett hellning eller underlag. Dempere gir også mange muligheter for justering, slik at du raskt og enkelt kan tilpasse sykkelen til dine nåværende ønsker. I utfordrende nedkjøringer er en justerbar setepinne praktisk talt obligatorisk, og naturlig nok kommer den allerede utstyrt med en dropper post fra RaceFace (DP Aeffect) som sikrer at du kommer trygt ned.

Kraftig tysk elmotor med dynamisk kjørefølelse og solid dreiemoment

Motorkraften kommer fra en høytytende kvalitetsmotor med et dreiemoment på hele 85Nm og en maksimal kadens på 130 rpm. Motoren drives av et kraftig (720Wh) og fullstendig integrert batteri med en velbeskyttet plassering i diagonalrøret, og leverer store mengder miljøvennlig energi, som gir deg betydelig ekstra kraft opp til maksimalt 25 km/t. Du kan naturligvis sykle raskere enn dette, men da må resten av jobben gjøres med hjelp av gravitasjonen eller egen muskelkraft.

Det kraftige elsykkelsystemet har en imponerende spenst, men minst like imponerende er den følsomme følelsen fra elmotoren som skaper en dynamisk kjørefølelse ved hvert tråkk. Dette er i stor grad takket være høykvalitetskraftsensorene og betyr i praksis at når du tråkker rolig og forsiktig, får du myk og rolig assistanse. Tråkker du derimot raskere, og spesielt hardere, får du en mer markant kraftfull assistanse. Hele systemet har imponerende lavt lydnivå og leverer en fantastisk følelse av kraftoverføring, og det beste av alt er at dette skjer med nesten sømløs harmoni og imponerende effektivitet.

Du har full kontroll på systemet gjennom en tydelig skjerm og styrer alt via en smidig og lett håndterlig kontroll som er lett tilgjengelig på styret, designet for å beskytte mot skader hvis uhellet skulle være ute.

Konkurranseklar 1x-drivlinje med pålitelig ytelse og skarp presisjon

Den kraftige elmotoren samarbeider med en ekstremt effektiv 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XT) som leverer pålitelig ytelse, et bredt utvalg av gir samt selvsagt toppfart. Dette partnerskapet gir en solid følelse av kraftoverføring og skjer dessuten både effektivt og uten problemer. Du har dessuten bare et enkelt girskifte å forholde deg til, som også er pent integrert i styret, slik at du aldri behøver å slippe taket på den klare cockpit.

Høykvalitets hjulsett og skivebremser klar for tøff bruk

Dette kraftige oppsettet ruller på et sett med høykvalitets hjul som er spesielt designet for å tåle ekstrem sykling. Disse raskerullende 29-tommerne kommer med konkurranseklare dekk som både gir skarpt grep i svingene og sørger for at du kan holde en stram linje på sporene. Siden sykkelen er designet for høye hastigheter, er den utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser med 4 stempler som virkelig matcher dens fartspotensial og sikrer kraftig bremsekraft uansett om forholdene er gjørmete, regntunge eller slapsefylte.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106528-O384
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeBLUE-SILVER-SILVER
Knutenummer0106528
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieBH XTEP LYNX
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Vekt (ifølge produsenten)23,6
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/en_GB
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemShimano
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano XT
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
ModellserieBH XTEP LYNX
Rammesett
Rammestørrelse-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

170 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

170mm
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Eiker-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon61-622, 63-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

155 km
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Batterikapasitet (Wh)720
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Batteriladerja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningRemoto EN600L
AssistansenivåerBoost, Eco, Trail
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY