• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH Bh El Mtb Ilynx Race 7.7 Sølv-Sølv-Sølv

CYBER WEEK DEAL
Bh El Mtb Ilynx Race 7.7 Sølv-Sølv-Sølv
Beskrivelse

Underholdende fartsvidunder som gir deg seier hver gang

Det underholdende fartsvidunderet BH iLynx Race 7.7 er tilpasset XC/XM/DC og hjelper deg med å finne balansen mellom stabilitet og aggressivitet. Denne kraftfulle sykkelen vil gi deg et klart overtak, og verken din mentale tilstand eller fysiske kondisjon vil spille noen rolle... du kan helt fokusere på å tråkke ifra 20 år yngre syklister med et avslappet smil om munnen. Grunnlaget utgjøres av dempere med vandring på 120/120mm og overbevisende kinematikk. I tillegg har den fått en elmotor med et dreiemoment på 65Nm, som kan tredoble din egen pedalassistanse og setter fokus på både vekt, kraft og rekkevidde. Sluttresultatet? En rask, livlig og utholdende eMTB som uten problemer tar seg fram på ujevnt underlag og lar deg dra nytte av den kunnskapen som spanske BH har samlet gjennom sin mer enn 110-årige historie. 

Nøkkelen til suksess!

  • Underholdende fartsvidunder med geometri som finner balansen mellom stabilitet og aggressivitet 
  • Fullfjæret ramme i høykvalitets karbonfiber med minst sagt overbevisende kinematikk 
  • Vribar konstruksjon med HCIM (Hollow Core Internal Molding) og lav vekt (2.065 gram)
  • Korte kjedestag (453mm) og 68,5 graders styrehodevinkel som gir en trailfokusert geometri
  • Høykvalitets luftdempere fra FOX med vandring på 120 mm, tilpasset for XC/XM/DC
  • Lett og kraftfull elektrisk motor fra BH (2EXMAG) med dreiemoment på 65 Nm og opptil 300 % assistanse
  • Batteri fra BH integrert i underrøret med 540 Wh som gir en rekkevidde på opptil 130 km
  • Kraftig 1x-drivverk med 12 gir fra Shimano (Deore/XT), som svært sjelden feiler
  • Hydrauliske skivebremser med 4-stemplet kaliper fra SRAM (DB8) som matcher fartsressursene
  • Høykvalitets hjulsett fra Race Face (AR 30 TR) med robuste felger i aluminium
  • Tempo-stærke dekk fra Maxxis (Ardent/Ikon) med 2,2" bredde
  • BlockLock System som minimerer risikoen for skader på både ramme og gaffel
  • Dropper Post fra Race Face (DP Aeffect) som lar deg senke setet i farten 
  • Du styrer hele oppsettet via en slank cockpit fra BH med pent integrert kabelføring
  • Kompatibel med FIT-systemet - skjult i styrefremspringet kan du plassere de viktigste verktøyene 

Fullfjæret ramme med trailfokusert geometri og split pivot-linkage 

Hele konstruksjonen er basert på en fullfjæret ramme i høykvalitets karbonfiber, og som på alle BH's konkurranseklare rammer, bruker de HCIM (Hollow Core Internal Molding) som tillater en high-end konstruksjon hvor de har lyktes med å holde vekten på et minimum (totalt 2.065 gram inkludert dempere). Denne potente konstruksjonen har geometri som finner balansen mellom stabilitet og aggressivitet, samt vribar stivhet som sikrer imponerende kraftoverføring. Dette, kombinert med et eksemplarisk lavt tyngdepunkt, gir imponerende stabilitet selv ved virkelig høye hastigheter... kanskje ikke så rart at sykkelen konkurrerer i XC World Cup.

Det smått magiske linkage-systemet, Split Pivot System, gir en demperopphengning som leverer en progressiv kinematikk og imponerer på alle plan. Resultatet er en helt fantastisk jordkontakt med ekstremt responsiv følelse, kombinert med effektiv kraftoverføring. Sykkelen reagerer raskt når du vil øke tempoet, og den sikrer samtidig at du med full kontroll kan håndtere vanskelige sporvalg på en forbløffende enkel måte. Kombinasjonen med godt balanserte dempere (du kan kjøre med både 120 eller 100 mm) skaper smidig manøvreringsevne og gjør deg trampeffektiv selv i mindre utfordrende terreng. Den fullfjærede rammen er uten tvil funksjonell og leverer en finjustert balanse mellom stivhet og styrke, noe som gjør at den oppleves som både smidig, effektiv og aggressiv.

Rammen har elegant integrert kabelføring hvor alle kabler er godt beskyttet mot fysisk påvirkning inne i rammen, noe som gir betydelig lavere luftmotstand og gjør vedlikeholdet (hovedsakelig rengjøringen) mye enklere. Den er selvfølgelig tilpasset for aksler (BOOST), altså ekstra bred fram- og bakaksel som tillater større avstand mellom eikefestene ved navet, noe som igjen gir et stivere hjul for maksimal kontroll. Sist, men absolutt ikke minst, så er en sykkel med intern kabelføring betydelig mye penere.

Atletisk elektromotor med dynamisk kjørefølelse og et kraftfullt dreiemoment

Kraften kommer fra en atletisk elektromotor fra BH (2EXMAG - Gen.2) som leverer et dreiemoment på 65 Nm og maksimal kadens på 110 rpm. Motoren drives av et kraftfullt (540 Wh) og fullt integrert batteri med en godt beskyttet plassering i underrøret. Det leverer masse miljøvennlig kraft, noe som gir deg imponerende mengder ekstra krutt i opptil hastigheter på maksimalt 25 km/t. Du kan selvfølgelig sykle mye raskere enn det, men resten av jobben må du da gjøre ved hjelp av tyngdekraften eller gammel god muskelkraft. Hele drivpakken (både motor og batteri) er dessuten sentralt plassert i nedre del av rammen. Dette skaper et eksemplarisk lavt tyngdepunkt som gir en fantastisk balanse, stabilitet og rask manøvrerbarhet.

Det potente elsystemet er ikke bare utrolig lett (2.1 kg), men har også virkelig god respons. Minst like imponerende er elektromotorens responsive følelse som skaper en dynamisk sykkelfølelse i hvert tråkk. Dette skyldes i stor grad de tre høykvalitets kraftsensorene. I praksis betyr det at når du tråkker rolig og forsiktig, får du en myk og rolig assistanse. Tråkker du raskere, og spesielt hardere, får du en betydelig kraftigere assistanse. Hele pakken har et imponerende lavt støynivå og leverer en solid følelse i kraftoverføringen. Det beste av alt er at det skjer med sømløs harmoni og høy effektivitet.

Legg til en smidig iRemote som via tydelige LED-indikatorer i farger viser hvilken av de fire driftsmodusene du har valgt for øyeblikket. Du kan velge mellom Eco (+75 %), Eco+ (+150 %), Sport (+250 %) eller Boost (+300 %). Du styrer alt via iRemote, en smidig og brukervennlig liten fjernkontroll med lett tilgjengelig plassering på styret og med en design som beskytter dersom uhellet skulle være ute. Via iRemote kan du også koble til via ANT+ og Bluetooth til din Garmin-enhet og benytte programmer som baseres på for eksempel dreiemoment eller hjertefrekvens. Med BH's iConnect-app kan du koble til smarttelefonen din og styre en rekke forskjellige funksjoner, like enkelt som det er genialt!

Slagkraftig 1x-drivverk som sjelden feiler og styres via en slank cockpit 

Under panseret sitter et slagkraftig 1x-drivverk fra Shimano (Deore/XT), kort sagt 12 mekanisk styrte gir som sjelden feiler. Spansk design på høyt nivå utelukker selvfølgelig middelmådige komponenter, og hjertet i konstruksjonen er et vevparti med en 34-tannet singelkrans fra FSA. Dette kombineres med en 12-delt kassett (10-51T), noe som gir en utveksling med imponerende bredde, hvor fokuset er på høy effektivitet og pålitelig funksjon. Du styrer hele oppsettet via en slank cockpit fra BH, og den har også fullt integrert kabelføring. Cockpiten er også kompatibel med det smarte FIT-systemet – skjult i styrefremspringet kan du plassere de viktigste verktøyene, noe som kan utgjøre forskjellen på om du skal krysse mållinjen eller ikke.

Høykvalitets dempere som lar deg sykle veldig raskt

Foran finner du en pålitelig gaffel fra FOX (34 FLOAT Performance), og bak håndteres demping av kvalitetsikre FOX (FLOAT DPS Performance). Dempene har 120 mm vandring og mange innstillingsmuligheter, slik at du enkelt kan tilpasse sykkelen etter dine behov for øyeblikket. De har selvfølgelig lockout som styres via brukervennlige kontroller. Dette gir deg enkelt forklart et bredere bruksområde og muligheten til å sykle like raskt på ujevne nedoverbakker som på hardpakket grusvei. En enkelt håndterbar og smidig oppsett som gjør sykkelen tilpassingsbar etter forholdene som gjelder for øyeblikket. 

Dagens tekniske utfordrende baner (og det gjelder både for XC, Marathon og Down Country) krever nesten at sykkelen er utstyrt med en hev/senk-setepinne. Og selvfølgelig er denne sykkelen utstyrt med en Dropper Post fra Race Face (DP Aeffect), noe som i praksis gir deg masse ekstra manøvreringsrom ved at du kan senke setet i farten og holde det unna når du kontrollerer flyr gjennom nedoverbakkene.

Robust hjulsett med tempostærke dekk og kraftfulle skivebremser 

Det robuste hjulsettet kommer fra Race Face (AR 30 TR) med felger i aluminium og ruller på raske kvalitetdekk fra Maxxis (Ardent MaxxSpeed EXO TR/Ikon MaxxSpeed EXO TR). Disse gripevennlige 29-tommerne med 2,2" bredde kjennetegnes av en utrolig fartsfølelse kombinert med imponerende kurvegrep.

Når det går fort øker kravene til bremsefunksjonen. Derfor er sykkelen utstyrt med kraftfulle hydrauliske skivebremser med 4-stemplet kaliper fra SRAM (DB8) med 200 mm bremseskiver som matcher fartsressursene og sikrer at du har en førsteklasses bremseevne året rundt, uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slapsete i sporene for dagen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106502-O375
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeSilver-Silver-Silver
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieBH iLYNX RACE
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten)19,1
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/en_GB
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeSILVER-SILVER-SILVER
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme120 MM FS CARBON 29,EC LAYUP, INTERNAL CABLE ROUTING
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelFOX 34 FLOAT Performance 120mm 15QR
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperFOX FLOAT DPS Performance
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Vandring bak 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

120 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2023
Hjul
HjulRace Face Ar 30 TR
ForhjulsnavBH
BaknavBH
FordekkMaxxis Ardent TPI120 MaxxSpeed EXO TR 29X2,2
BakdekkMaxxis Ikon TPI120 MaxxSpeed EXO TR 29X2,2
Dekkdimensjon56-622
Drivverk
GirspakerShimano Deore
BakgirShimano XT 12sp
KranksettFSA 34T-165mm
KjedeShimano CNM6100
KassettSHIMANO CSM6100 12SP (10-51T)
Komponenter
ForbremseSram DB8 4 Piston 200mm
BakbremseSram DB8 4 Piston 200mm
StyrelagerAcros AIF-560 ICR BL.
StyreBH MTB Lite Alloy Riser 780mm
StyrestemBH Evo 31 Fit
SetepinneRace Face DP Aeffect 31,6
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Motor
MotorBH 2EXMAG
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
65 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Maksimal rekkevidde 

Maksimal rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under ideelle forhold (varmt vær, få bakker, få start og stopp samt flatt underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er hovedsakelig hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel osv.)

130 km
Elektrisk systemBH
Batteri
BatteriNR System
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Batterikapasitet (Wh)540
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
Batteriladerja
Kan lades på sykkelenJa
Lader inkludert?-
Visning
VisningBH i-Remote
AssistansenivåerBoost, Eco, Eco+, Sport
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeErgon GE10
SetePrologo Proxim W350 Stn
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

 

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY