• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Racer Orca M20Iteam Basalt Grey-Dark Teal

Orbea Racer Orca M20Iteam Basalt Grey-Dark Teal
Beskrivelse

Underholdende enduro som gir deg fordelen uansett hvem du utfordrer

Den underholdende Obea Wild H30 er imponerende velbalansert og sørger for at både oppover- og nedoverbakker er den rette veien å gå. Denne førsteklasses eMTB gir deg en tydelig fordel, uavhengig av din fysiske form eller kondisjon... Med andre ord, du kan fokusere på å kjøre fra både naboen og betydelig yngre syklister med det der brede smilet du ikke kan skjule. Kjernen består av en topp spesifikasjon med kraftig elektrisk drift fra Bosch og generøse slaglengder på 160/160mm med progressiv kinematikk... resultatet? En kvikk, responsiv og utholdende enduro med imponerende balanse og naturlig sykkelfølelse som uten problemer håndterer alle slags underlag, og i alle typer av hellinger.

Nøkkelen til suksess!

  • Fulldempet ramme i kvalitetsaluminium (WILD Full Suspension) som er utstyrt med et toppklasselinkesystem
  • Dempergaffel fra RockShox (35 Silver TK) med 160 mm slaglengde og lockout
  • Bakdemper fra FOX (Float DPS Performance) med 160 mm slaglengde
  • Boschs kraftfulle elmotor (Performance Line CX) som gir en herlig naturlig sykkelfølelse
  • Elegant integrert batteri på hele 625Wh som er knapt synlig, men leverer imponerende rekkevidde
  • Kraftfull 1x-drivlinje med 12 gir og sikker funksjon fra Shimano (Deore/XT) og vid utveksling
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT410) som enkelt matcher farten
  • Hjulsett fra Race Face (AR 30c) rullende på dekk fra Maxxis (Minion DHF/Minion DHR II) med bredde på 2,6
  • Slank og oversiktlig cockpit med både styre og styrstamme fra OC1 i aluminium
  • Høy-/senkbar setepinne fra OC (Mountain Control MC20) med rikelig slaglengde

Skulpturelt aluminiumschassis klar for intens stisykling

Det skulpturelle chassiset består av en ramme i hydroformet aluminium med moderne endurogeometri og et pent integrert batteri som vekker begjær. En imponerende vridningsstiv konstruksjon med avansert lenkesystem gir ettergivende demping, kombinert med en aggressiv geometri beregnet på eventyrlig sykling i bratte omgivelser. Den tydelig definerte rammen er ikke bare stilig, men robust bygget med høy lateral stivhet for et solid fundament, og med sitt moderne lenkesystem som tillater hele 160 mm slaglengde, tilbyr den tilstrekkelig fleksibilitet for å sikre raske ritt selv på de mest ujevne underlag. Resultatet er bakkekontakt med en fantastisk ettergivende følelse og effektiv kraftoverføring, hvor sykkelen svarer umiddelbart når du øker takten, og lar deg enkelt håndtere utfordrende sporvalg. Rammen har selvsagt pent integrert kabelføring og er tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST) - det vil si en ekstra bred aksling foran og bak som gir større avstand mellom eikefestene ved navet, noe som igjen resulterer i et stivere hjul og bedre kontroll i sporet.

Topp demperkonfigurasjon for maksimal kontroll i bratte partier

I fronten sitter en RockShox 35 Silver TK og bak en FOX Float DPS Performance Trunnion 3-Position Evol LV, og takket være kombinasjonen av mange justeringsmuligheter og generøse slaglengder (160/160mm), klarer sykkelen effektivt å absorbere alle ujevnheter og sikrer at du alltid har full kontroll, uavhengig av terreng og helling. Begge demperne er også låsbare, noe som utvider bruksområdet og sørger for at du kan sykle raskt på alt fra jevn asfalt til krevende skogsterreng. Når terrenget blir røft, er en dropper post nærmest et must, så det er klart den også er inkludert fra start med en høy-/senkbar setepinne.

Premium tysk elektrisk drift med en kraftig japansk 1x-drivlinje

Motoren fra tyske Bosch, den kraftige Performance Line CX, gir imponerende ytelse som, kombinert med et elegant integrert batteri på hele 625Wh, gir timevis med sykkelglede. Plasseringen av både batteriet og elmotoren i den nedre delen av rammen sikrer et lavt tyngdepunkt som praktisk talt gir feilfri manøvrerbarhet, selv i de mest utfordrende terreng. Systemet leverer ikke bare kraft, men også en bemerkelsesverdig smidig følelse i hvert tråkk, takket være topp kraftsensorer. Dette betyr at når du tråkker rolig, får du mild assistanse, men ved raskere og kraftigere tråkk økes assistansen betydelig. Motoren tar deg effektivt og raskt dit du vil, men du velger selv ønsket assistansenivå.

Den bemerkelsesverdige elmotoren samarbeider med 12 kraftfulle gir fra Shimano (Deore/XT) med et bredt utvalg, alt skjer effektivt med direkte drift på veivakselen. Motor og gir arbeider i harmoni, stille og gir deg i tillegg en imponerende rekkevidde. Med flere driftsmoduser og en klar display som gir full oversikt og viser alt du trenger å vite - hva mer kan man ønske seg?

Premium 29-tommere med godt grep og kraftige skivebremser

Hele konstruksjonen er på raske 29-tommere med aluminiumsfelger fra Race Face (AR 30c) utstyrt med 2,6 tommer brede kvalitetsdekk som tilbyr høy komfort og utmerket grep i svingene, noe som er ideelt for deg som setter pris på fart, godt feste og evnen til å komme frem. Og siden sykkelen trives best når det går fort, er den utrustet med effektive hydrauliske skivebremser som gir kraftig og konsekvent ytelse hele året - uavhengig av værforhold. Ja, dette er en fjellgeit av et endurouhyre med fantastisk trøkk i pedalene som uanstrengt tar seg fram både oppover og nedover. Den trives utmerket ute blant stein og stubber, men fungerer faktisk nesten overalt - en perfekt eMTB for de som søker en rask og utholdende sykkel med høy morofaktor, som samtidig har potensialet til å heve sykkelopplevelsen din til nye høyder.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101611-M497
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeBASALT GREY-DARK TEAL
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101611
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Wild
ModellserieOrbea Wild
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemBosch
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
ModellserieOrbea Wild
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

160 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

160 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon66-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Batterikapasitet (Wh)625
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerBosch-lader 4A (230V) BPC3400
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBOSCH System Controller BCR3100
Avtagbar skjermNei
AssistansenivåerAuto, Eco mode, eMTB, Off, Sport, Tour, Tour+, Turbo
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Orbea Wild

-14%
Orbea Racer Orca M20Iteam Basalt Grey-Dark Teal
87 490 kr
74 889 kr
Innsparing
Ikke på lager
-9%
Orbea Racer Orca M20Iteam Cosmic Carbon View
104 990 kr
95 643 kr
Innsparing
Ikke på lager

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY