• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

MERIDA Merida El MTB Eone-Sixty 500 Matt Titan/Sort

Merida El MTB Eone-Sixty 500 Matt Titan/Sort
Beskrivelse

Spennende endurosykkel med kraftig eldrift og en appetitt for tøft terreng

Den dyktige Merida eONE-SIXTY 500 byr på mye moro, suveren fremkommelighet og inspirerende turer i alle slags terreng. Når utforkjøringene blir krevende, viser den virkelig hva den kan. Dette er en elektrisk assistert fullstendig dempet endurosykkel som, takket være sitt design, lar deg møte de tøffeste utfordringene med en ekstremt generøs demping på 160/150mm. Fra det øyeblikket du tar tak i styret og slår på den elektriske driften, vil du nyte hele veien opp til toppen, og deretter ivrig kaste deg utfor igjen og igjen. Samme kvalitetsramme i aluminium, samme geometri, samme kraftige Shimano EP8-motor og kombinasjon av 29" og 27.5" hjul som de dyrere modellene i serien. Den likner naturligvis på sine ikke-elektriske søsken, men med en vesentlig forskjell – du får hele 85Nm ekstra kraft i pedalene, noe som virkelig gir en ny dimensjon til syklingen. Det er en underholdende og behjelpelig sykkel som er utmerket for lange turer, takket være en kraftig 1x-drivlinje, skarpe kvalitetsdempere og et stort batteri.

Nøkkelen til suksess!

  • Ramme med aluminiumsramme (eONE-SIXTY LITE III) som har en aggressiv, endurospesifikk geometri
  • Kraftig elektrisk assistanse via Shimano’s toppmodell STePS EP8 med hele 85Nm i dreiemoment
  • Elegant integrert batteri (630Wh*) som gir imponerende rekkevidde
  • Formidabel demperkonfigurasjon fra RockShox med 160/150mm slaglengde
  • Kraftig 1x-drivlinje med 11 tilnærmet sikre gir fra Shimano (Deore)
  • Effektive skivebremser med fire stempler fra Shimano (M4100) med solide bremsskiver
  • Hjulsett med 29x2.5" foran og 27.5x2.5" bak - Gir presisjon, moro, og riktig grep
  • Grepssikre dekk fra Kenda (Regolith) med 2,4/2,6" bredde, klare for utfordringer
  • Internal Block - Forhindrer at gaffelkronene slår mot rammen ved en krasj
  • Stilfullt integrert og hendig belysning samt små skjermer er inkludert fra starten

Imponerende aluminiumsramme med en aggressiv endurospesifikk geometri

Kjernen består av en dobbeltredusert aluminiumsramme (Racelite 61) med ekstremt ryddig integrasjon av hele det elektriske systemet. En aggressiv, endurospesifikk geometri med svært korte kjedestag, lav og slakk profil gir smidige, kvikke og lekne egenskaper... å kalle den velbalansert er nok årets underdrivelse. Den hydroformede rammen har selvsagt innvendig kabelføring og gir maksimal smidighet og rask respons takket være et optimalt lavt tyngdepunkt. Det gjennomtenkte linkage-systemet gir en følelse av nesten bunnløs demping, som sikrer at du enkelt kan håndtere alle typer utfordringer på stien. Men kanskje mest imponerende av alt, den beholder full tråeffektivitet og reagerer alltid villig når du ønsker å øke farten.

Klasseledende elmotor med dynamisk følelse og pålitelig 1x-drivlinje

Hjertet i sykkelen er Shimano’s kraftigste elektriske system (EP8) fra Shimano, et fullt integrert system som består av en eksepsjonelt effektiv midtmotor med lavt støynivå og overbevisende kraftoverføring. Med direkte drift på veivakselen får du fantastiske forutsetninger for mange herlige kilometer med solid trykk i pedalene. Den potente motoren med hele 85Nm dreiemoment drives av et elegant integrert batteri (630 Wh*) som tilbyr en imponerende rekkevidde og en dynamisk kjøreopplevelse ulikt noe annet.

I tillegg til den fremragende elmotoren, får du en kraftig 1x-drivlinje med 11 gir fra Shimano (Deore) som leverer ypperlig ytelse gjennom en brukervennlig utveksling (34Tx11-51T) og sømløs funksjon. En klar display viser ikke bare hvilket assistansenivå du bruker, men også fart, rekkevidde, og gjenværende batterikapasitet. Motor og girarbeid samhandler i perfekt harmoni, alt skjer effektivt, nesten lydløst og byr på en imponerende rekkevidde.

Formidabel demperkonfigurasjon for overlegen kontroll

Demping ivaretas av RockShox, så du er i gode hender, med en 35 Gold RL Air foran og en Deluxe Select+ bak. Takket være deres generøse slaglengder (160/150mm) absorberer de effektivt alle ujevnheter og sikrer at du kan kjøre med full kontroll, selv når løypene blir ekstremt krevende. Demperne kan selvfølgelig justeres etter din vekt og kjørestil, noe som øker tråeffektiviteten og sikrer at du kan kjøre hardt uansett underlag eller helning. En dropper post er nesten et must i utfordrende terreng, og selvfølgelig kommer eONE-SIXTY 500 med en høydejusterbar setepinne fra Merida (Comp TR) allerede integrert.

Dynamisk hjulkombinasjon og kraftige skivebremser med firestemplers kaliper

Det robuste hjulsettet består av en dynamisk blanding av et 29-tommers hjul foran og et 27.5-tommers hjul bak. Deres stabile aluminiumsfelger (Tubeless Ready) har fått påmontert kvalitetsdekk fra Kenda (Regolith) med 2,4/2,6" bredde (men passer også for bredere dekk opp til 2.8"), klare for utfordring. Dekkene gir sikker kontakt med underlaget på nesten alle typer terrenge, noe som betyr at du kan kjøre ekstremt raskt selv under utfordrende forhold. Og siden sykkelen trives med høy hastighet, er den utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser med firestemplers kaliper fra Shimano (M4100) med store 203mm bremsskiver, som gir eksepsjonell kontroll og sikrer maksimal bremsekraft uansett forhold.

*I ramstørrelse XS, kommer med et noe mindre batteri (504Wh) som påvirker rekkevidden.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101536M461AE
EAN-kode4710949836511
VaremerkeMERIDA
FargeMATT TITAN/BLACK
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101536
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

27,5"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieMerida eONE-SIXTY
ModellserieMerida eONE-SIXTY
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.merida-bikes.com/en
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemShimano
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
177-190cm
Passer Høyde (cm)175-180, 180-185, 185-190
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano Deore
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Deore
ModellserieMerida eONE-SIXTY
Rammesett
Rammestørrelsel
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

160 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon66-584
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)630
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerShimano EC-E6002
Visning
VisningShimano SC-E5003A
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringVenstre
LadestasjonNei
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Merida eONE-SIXTY

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY