• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

WOOM Woom Up 5 Elsykkel

Woom Up 5 Elsykkel
Beskrivelse

Velkommen til en verden full av fart og smidig elsykling!

Den superlette og sporty Woom UP 5 er en høykvalitets e-mountainbike med kraftig motorstøtte og barnevennlige komponenter for syklister fra 7 år – for en naturlig kjøreopplevelse, maksimal kjøreglede og en smidig erfaring. En temperamentfull junior sykkel med høykvalitetsspesifikasjoner som sikrer at barnet ditt kan skinne på alt fra glatte sykkelveier til utfordrende skogsterreng. En kraftig, men lett modell som bygger selvtillit og som aldri backer unna en utfordring, helt perfekt for deg som ønsker å gi barnet ditt ekte kjøreglede. Denne potent sykkelen er ungdomssyklistenes klare favoritt, og setter samtidig fokus på både bærekraft og sikkerhet, noe som gjør at også foreldrene elsker den. Enten det er sykling i fjell eller skog – Woom UP gjør veien til målet!

Nøkkelen til suksess!

  • Ultralight ramme i hydroformet Aluminium (6061 T6)
  • Låsbar forgaffel med 80 mm vandring, justerbar kompresjon og justerbar returdemping
  • Kraftfull 11-girs drivlinje fra SRAM (NX) med sporty karakter og imponerende utvekslingsomfang
  • Effektivt drivsystem fra Fazua som tilbyr en helt naturlig kjøreopplevelse uten pedalresistens
  • Den superkompakte og lette elmotor- og batterienheten er elegant integrert i det nedre røret på rammen
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser som sikrer feilfri bremsing uavhengig av terreng og forhold
  • Letthus i smidd aluminium med lav q-faktor som reduserer bredden mellom barnets føtter
  • Styrstamme med vendbar konstruksjon for justerbar høyde på styret
  • Ergonomiske bremsehåndtak tilpasset også for små hender
  • Slitesterke kvalitetsdekk fra Schwalbe (Rocket Ron - 24") med topp ytelse
  • Ergonomisk utformet sete tilpasset barnas mindre bekken
  • En totalvekt på kun 16 kilo er perfekt når trettheten innhenter
  • Egnet for barn fra 7 til 11 år (130--150 cm)

Funksjonene som gjør Woom UP 5 unik!

Det smidige drivsystemet fra Fazua gir en helt naturlig kjøreopplevelse uten pedalresistens – på alle tre nivåer av motorstøtte. Den superkompakte motor- og batterienheten er praktisk talt usynlig integrert i det nedre rammerøret og kan enkelt tas ut om nødvendig. Det presise og lettgående girsystemet fra SRAM (NX) sikrer smidige girskifter. Bakgiret har elleve gir med et bredt overføringsområde. Trigger-girvelgeren muliggjør sikre og nøyaktige girskift med enkel bruk av tommelen.

Den ultralette aluminiumsrammen med hydroformede rør er designet med en sporty konfigurasjon, lang akselavstand og et styr med lav vinkel. Den dype svingen på det øvre røret gjør det enkelt for barnet å raskt avstige sykkelen.

Den førsteklasses gaflen, som kan justeres etter barnets vekt, sikrer komfort og kontroll selv på de mest utfordrende terrengene. Den justerbare trykk- og returdempingen lar deg presist tilpasse gaflen til det aktuelle underlaget, med lockout-funksjonen kan gaflen om nødvendig låses – for maksimal kjøreglede, enten det er på skogsstien eller på hjemveien fra skolen!

Skivebremsene med høy modulerbarhet i kombinasjon med barnevennlige reguleringsmuligheter for små hender øker sikkerheten og kontrollen, også i krevende terreng og på vått underlag.

Den spesialutviklede styrestammen i aluminium gir høy stabilitet med minimal vekt. Takket være den vendbare konstruksjonen, kan den også monteres motsatt vei for å adjustere styrets høyde.

Setet er et av de viktigste kontaktpunktene mellom barnet og sykkelen. Det spiller en direkte og avgjørende rolle for hvordan sykkelen oppleves og er derfor tilpasset etter bekkenanatomien til barn i denne alderen, optimalisert for en lett strukket sittestilling.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0086400023324
EAN-kode7071681205308
VaremerkeWOOM
FargeBlå
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

24"
PersonaliseringTerrengsykling
KjønnBarn/Ungdom
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeElectric Blue
Årsmodell2024
Vekt (ifølge produsenten)15.8 kg
Produsentens nettstedwoom.com/sv_SE/cyklar/up-5/?variant=electric-blue
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemFazua
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
130-150
Passer Høyde (cm)130-135, 135-140, 140-145, 145-150
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieSRAM NX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM NX
Rammesett
RammestørrelseOne-Size
RammeLättvikts Högkvalitets 6061 T6 aluminium
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelHydraulisk gaffel med luftfjädring och 80mm vandring och lock-out, justerbar compression och rebound
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

80 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
HjulGenomgående axlar för maximal vridningsstyvhet (100x15mm fram, 135x 12mm bak)
ForhjulsnavAluminiumsnav med förseglade industrilager
BaknavAluminiumsnav med förseglade industrilager
Eiker20 G14 eker, dubbelkryssat
FelgerSuperlätta Woom OFF DISCO TEC dubell aluminiumsfälgar
Fordekk24 x 2.35" Schwalbe Rocket Ron med ADDIX SPEED gummiblanding
Bakdekk24 x 2.35" Schwalbe Rocket Ron med ADDIX SPEED gummiblanding
Dekkdimensjon60-507
Drivverk
GirspakerSRAM NX
BakgirSRAM NX
KranklagerCr-Mo axel och förseglade industrilager,Narrow-wide direct-mount Krankdrev 28T
KranksettLätta krankarmar (130mm) i smidd aluminium och smal Q-faktor
KassettKassett med 11-42T utväxling bak
Komponenter
ForbremseHydrauliska skivbromsar från Promax
Bremseskive foran160 mm
BakbremseHydrauliska skivbromsar från Promax
Bremseplate bak140 mm
StyrelagerIntegrerat 1 1/8" – 1" styrlager
StyreErgonomiskt styre i aluminium 680 mm bredd, 20 mm rise
StyrestemSmidd aluminium +/-15° flip-flop design for att justera höjd på styret, 50mm
SetepinneAnodiserad sadelstolpe i aluminium 27.2 x 300 mm
PedalerPlatta pedaler med förstärkt nylon
SeteErgonomisk utformat for att passa barns bäckenet
Håndtak/Styretapesilikon grepp för barnvänlig utformning med smal diameter
Motor
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)250
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringSenter
Sykkelutstyr
Annet4 mm insexnyckel för stem och sadelstolpsklämma, 8 mm insexnyckel för framhjul och pedaler
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2024
  • 24"

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY