• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior Barnesykkel Team Issue 27_23 Matte Black

Superior Barnesykkel Team Issue 27_23 Matte Black
Beskrivelse

Raske flaggskip for kresne juniorer som elsker når det går virkelig fort i løypene

Det temperamentfulle flaggskipet Superior Team 27 Issue er perfekt for kresne unge som sikter mot topplasseringer og som vil utvikle seg, men som nekter å la materialet sette grenser. En skarp hardtail med gripevennlige 27.5-tommere, kraftige skivebremser og en fin dempet luftgaffel som elsker høye hastigheter og aldri viker unna nye utfordringer. En helt konkurransedyktig hardtail med spesifikasjoner av høy kvalitet som gjør at du kan skinne i alt fra utfordrende terreng til de vanskelige dobbelthoppene i parken. En vanvittig rask og imponerende lettstyrt sykkel som leverer prestasjon i toppklassen, pålitelig driftssikkerhet og som selvsagt kan utstyres med forskjellige typer tilbehør om ønskelig.

Nøkkelen til suksess!

  • En helt konkurransedyktig modell for kresne juniorer som alltid sikter etter topplasseringer
  • Aluminiumsramme (Alu X6 Ultralite) med samme lave vekt som på Superiors skarpe racersykler for voksne
  • Avanserte Race Junior Geometry - Moderne vinkler som gir en overbevisende racefølelse
  • En moderne 1x-drivlinje med 12 pålitelige gir fra Shimano (Deore/SLX) med bredt spenn (32Tx10-51T)
  • Skarpe luftgafler fra RockShox (Judy Silver TK R) med 100 mm vandring og remote lockout
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT410) som gir pålitelig bremsekraft under alle forhold
  • Et hjulsett av høy kvalitet med skarpe dekk fra Schwalbe (Racing Ralph/Racing Ray) med 2.25" bredde
  • En lav totalvekt som vil være avgjørende når utmattelsen til slutt setter inn

Konkurransedyktig aluminiumsramme og demper til deg som sikter mot pallen

Rammen består av en fullt konkurransedyktig aluminiumsramme med rikelig med racefølelse og samme høye kvalitet (Alu X6 Ultralite) og lave vikt som Superiors sykler for voksne. Materialet er hele 35% sterkere og samtidig 10% lettere enn tradisjonell 6061-aluminium. Advanced Race Junior Geometry innebærer i praksis moderne vinkler som skaper en overbevisende racefølelse og sikrer at topplasseringer alltid er innen rekkevidde. Dempingen leveres av en fin luftgaffel fra kvalitetssikre RockShox (Judy Silver TK R) med remote lockout (som styres via en lett å håndtere spak på styret) og har en vandring på 100 mm. En skarp kombinasjon som sørger for at du kan kjøre like raskt på glatte som på utfordrende underlag.

Potent 1x-drivlinje med 12 gir og imponerende bredt spenn

Svindlende hastigheter oppnås med hjelp av en slagkraftig 12-girs 1x-drivlinje fra pålitelige Shimano (SLX/Deore) som leverer pålitelig ytelse, smidige girskifter og et register for alle slags tempoer. Når klatringene blir litt tøffere, blir sykkelens lave vekt sammen med det imponerende brede spennet (32Tx10-51T) og et lett-å-håndtere reglage nøkkelen som sikrer at sykkelen innfrir de høye forventningene, også i de bratteste oppoverbakkene.

Kraftfulle hydrauliske skivebremser tilpasset høye hastigheter

Når farten øker i løypene, øker også kravene til bremsekraft. Derfor er Superior Team 27 Issue utstyrt med kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT410) med reglage som er tilpasset for litt mindre hender, noe som sikrer at du alltid har maksimal bremsekraft tilgjengelig, uansett underlag, værforhold eller årstid.

Lav totalvekt blir avgjørende når utmattelsen endelig melder seg

Når utmattelsen til slutt melder seg, og skogsturen begynner å føles lang, blir sykkelens lave vekt en helt avgjørende faktor. Dette, i kombinasjon med pålitelige komponenter, sørger for at sykkelen oppfyller de skyhøye forventningene. Dette gjelder særlig i de mest gjørmete partiene av løypa og de bratteste oppoverbakkene på favorittstien, men også på glattere underlag vil vekten være en helt sentral faktor. Det hele handler om en kombinasjon av en lett ramme, solide kvalitetskompomenter og et moderne design der syklistens unike forutsetninger står i sentrum.

Rask hardtail med ramme og komponenter av absolutt toppklasse

Kombinasjonen av en konkurransedyktig aluminiumsramme, kraftige girkomponenter, en skarp luftgaffel med remote lockout, robuste 27.5-tommere med raske kvalitetsdekk og kraftfulle hydrauliske skivebremser gir høy sikkerhet, fantastisk kontroll, riktig grep og meget god respons. En skarp toppmodell som passer perfekt for ambisiøse juniorer som elsker når det går virkelig fort i løypene... og vi er helt sikre på at du må legge ned en betydelig innsats for å finne en bedre sykkel i denne prisklassen!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106954-0333
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeMatt Svart
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0106954
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

27,5"
PersonaliseringTerrengsykling
KjønnBarn/Ungdom
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeMATTE BLACK
Årsmodell2023
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se-en
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano SLX
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlu X6 Ultralite, Race Geometry, Integrated Cable Routing, BB92, SR dropout, Boost Thru axle 148x12mm, Inner cable routing.
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRockShox Judy Silver TK R, Tapered, SoloAir, 15x110mm axle, 100mm travel
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
ForhjulsnavSHIMANO HB-MT410-B/ 28H/ CL/ 15x110mm/ THRU Type AXLE
BaknavSHIMANO FH-MT410-B/ 28H/ CL/ 12x148mm/ THRU Type AXLE
EikerSAPIM Laser/Race/ Stainless Black
FelgerSTARS J20S/ Disc/ 28H
Fordekk"Schwalbe Racing Ray Performance/ TwinSkin/ TL-Ready/ 27.5x2.25""/ ADDIX"
Bakdekk"Schwalbe Racing Ralph Performance/ TwinSkin/ TL-Ready/ 27.5x2.25""/ ADDIX"
Dekkdimensjon57-584
Drivverk
GirspakerSHIMANO DEORE SL-M6100-IR/ RAPIDFIRE Plus/ 12-speed
BakgirSHIMANO SLX RD-M7100, Shadow Plus Design
KranklagerSHIMANO BB-MT500PA/ PressFit/ shell 41x92mm
Kranksett-
KjedeSHIMANO DEORE CN-M6100
KassettSHIMANO DEORE CS-M6100/ 12-speed/ 10-51T
Komponenter
ForbremseSHIMANO MT410- hydraulic disc brake
Bremseskive foranSHIMANO SM-RT30- 160mm
BakbremseSHIMANO MT410- hydraulic disc brake
Bremseplate bakSHIMANO SM-RT30- 160mm
StyrelagerACROS AZX-212 R5/ ZS44/28.6 - ZS56/40
StyreONE Alloy Integrated Cockpit/ 660mm
SetepinneONE Race/ Carbon/ 27.2mm
SeteSelle Royal Mini Vivo
Håndtak/StyretapeONE Sport/ Lock-On
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2023
  • 27,5"

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY