• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Racer Orca M31Eltd Bluish Grey - Bright Red (Gloss)

Orbea Racer Orca M31Eltd Bluish Grey - Bright Red (Gloss)
Beskrivelse

Temperamentsfylt flaggskip som utmerker seg på teknisk krevende skogsstier

Den temperamentsfulle Orbea Laufey 27 H10 er det optimale valget for yngre syklister som søker en underholdende hardtail for å skinne på alt fra småkupert skogsterreng til de utfordrende dobbelthoppene i parken. En sykkel full av kjøreglede som alltid stiller opp, støttet av moderne trailgeometri, førsteklasses spesifikasjoner og en skarp dempet forgaffel som forbedrer fremkommeligheten. Modellen kommer med komponenter som tåler virkelig tøffe tak, og den lette aluminiumsrammen holder samme høye standard som vesentlig dyrere modeller. En imponerende lettkjørt skogsmaskin som leverer ekstremt pålitelig ytelse, imponerende driftssikkerhet og som også kan utstyres med ulike typer tilbehør om ønskelig.

Nøkkelen til suksess!

  • Driftssikker skogsmaskin som trives på alt fra gropete grusveier til virkelig utfordrende skogsløyper
  • Høykvalitets aluminiumsramme (6061) med former som er tilpasset den moderne stilen av skogssykling
  • Skarp dempet forgaffel fra Marzocchi (Bomber Z2) med lockout og 120 mm slaglengde
  • Slagkraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra kvalitetsbevisste Shimano (Deore/XT) med feilfri funksjon
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT410) som gir feilfri bremsing uansett terreng
  • Robuste 27,5-tommere med grepssikre dekk fra Schwalbe (Nobby Nic) med 2,35" bredde
  • Justérbar setepinne med 100mm slaglengde som forbereder deg for en utfordrende fremtid
  • Utrustet med en frontskjerm som fanger det meste av gjørme og smuss

Høykvalitets aluminiumsramme som virkelig maksimerer kjøregleden

Rammen er laget av aluminium og leverer rask respons når du trår ned pedalene. Den er stiv nok til å være rask og responsiv, samtidig som den er smidig nok til å tilby full komfort. Moderne trailgeometri maksimerer effektivitet, stabilitet og kontroll, og er perfekt for alle som ønsker å fordype seg i sykling på utfordrende terreng. Internt kabelføring og en kjørestilling som gir godt overblikk over omgivelsene sikrer full kontroll selv i tett trafikk.

Forgaffel med demping som forbedrer fremkommeligheten

En kvalitets luftgaffel sørger for både økt komfort og bedre kontroll, noe som kan være avgjørende når underlaget endres raskt. Med lockout kan du kjøre nesten like raskt på glatte grusveier som på mer utfordrende terreng. Aktuelle teknisk utfordrende skogsløyper krever nesten at man har en høy/senkbar setepinne. Selvfølgelig er sykkelen utrustet med en Dropper Post, som praktisk talt gir deg ekstra rom for manøvrering ved at du kan senke setet i fart og holde det unna når du kontrollert navigerer nedoverbakkene.

Slagkraftig 1x-drivlinje for varierte takter fra kvalitetssikrede Shimano

Med en ekstremt effektiv 12-girs drivlinje oppnår du svimlende hastigheter, tuftet på en moderne utveksling. Dette sikrer at selv de mest ambisiøse syklistene lett kan henge med på varierte tempi og under ulike forhold. Girskiftene kontrolleres også gjennom en hendig spake, slik at du kun trenger å fokusere på én ting når du farer frem gjennom utforsket terreng.

Robust hjulsett i den helt riktige størrelsen samt kraftfulle hydrauliske skivebremser

Alt ruller på et solid 27,5-tommers hjulsett med slitesterke aluminiumsfelger, utstyrt med grepssikre dekk som sikrer pålitelig grep i svingene og god rullemotstand på de fleste underlag. Sykkelen er også utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser, noe som sikrer at maksimal bremseeffekt alltid er tilgjengelig, uansett underlag, værforhold, eller årstid.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101926M61327
EAN-kode8434446327759
VaremerkeORBEA
FargeBLUISH GREY - BRIGHT RED (GLOSS)
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101926
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

27,5"
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieOrbea Laufey
KjønnBarn/Ungdom
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
140-165cm
Passer Høyde (cm)140-145, 145-150, 150-155, 155-160, 160-165
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Rammesett
RammestørrelseOne-Size
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon60-584
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Sykkelutstyr
Skjermer-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY