• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior Racer Allround X-road Team Issue_23 Blank Sort Rainbow

Superior Racer Allround X-road Team Issue_23 Blank Sort Rainbow
Beskrivelse

Superlett allroundsykkel med fokus på både hastighet, fremkommelighet og komfort

Leter du etter en superlett karbonsykkel som kombinerer rask racerfølelse med behagelig komfort, og som trives like godt på ujevne grusveier som på glatt asfalt, da er bestselgeren Superior X-Road Team Issue et virkelig smart valg. Dette er en skarp allroundsykkel med lav vekt for alle typer transport og trening, som mestrer aggressiv svinging med bevart kontroll og leverer mye rask sykkelglede på varierte underlag. Den er perfekt for de av oss som ønsker å kjøre noe som er betydelig raskere enn den tradisjonelle hybrid og ønsker å kunne sykle smertefritt også i de kjøligere månedene (bare ved å montere dekk med riktige egenskaper). En ekstremt kompetent racependler med hydrauliske skivebremser som fokuserer på fremkommelighet, effektivitet, utholdenhet og krevende sykling. Kanskje det ideelle verktøyet for kresne pendlere, eventyrlystne, landeveissyklister og terrengsyklister som ikke vil overlater noe til tilfeldighetene.

Nøkkelen til suksess!

  • Imponerende karbonramme med konkurranseklar geometri og intern kabelføring
  • Karbonforgaffel med førsteklasses vibrasjonsdemping og stabil styrkefølelse
  • Kraftig 2x-drivlinje med 22 ekstremt pålitelige gir fra kvalitetssikrede Shimano (Ultegra/GRX) 
  • Høykvalitets hjulsett i aluminium fra DT Swiss (ER 1600 SPLINE) med slank profil
  • Kvalitetsdekk fra Schwalbe (Pro One Evo) med 30mm bredde (støtter opp til 40mm bredde)
  • Effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (Ultegra) som fungerer i all slags vær
  • Slank aerodynamisk cockpit (Carbon Integrated Cockpit ICR) med tydelig minimalistisk design
  • Setepinne i karbon fra ONE (Aero Carbon) og sete fra Fizik (Vento Argo R5)
  • Skjulte festepunkter for dem som ønsker å montere skjermer i dårlig vær

Fullt konkurranseklar ramme som hjelper deg å kutte dyrebare sekunder

En fullstendig konkurranseklar design i høykvalitets karbon (Carbon X-Road Race Mid Modulus) som, på tross av sin lave vekt, leverer topp kraftoverføring og vibrasjonsdemping. Dette er en imponerende lettvekter med høy kapasitet, designet for deg som er fokusert på å kutte dyrebare sekunder og som sikter mot ledertrøyen. Den høykvalitetsrammen er ekstremt vridningsstiv og har moderne geometri som sikrer at du holder ut også på virkelig lange runder med høy komfort, og sammen med en relativt kort hjulbase leverer en sykkel som er rask til å reagere og villig følger dine kommandoer.

For å maksimere styringspresisjonen har sykkelen en lett karbonforgaffel (X-road Carbon Fork) som sikrer full kontroll, høy komfort og rask respons. Rammen er kompatibel med Shimano´s elektroniske drivlinjer og er naturligvis designet for gjennomgående aksler med bred standard (12x142mm), noe som muliggjør et stivere hjul og dermed økt kontroll.

En stor fordel med intern kabelføring er spesielt merkbar på landevei- og grussykler. Å raskt kunne kaste sykkelen på skulderen er et absolutt krav, og å gripe en ramme uten en masse kabler er utvilsomt enklere og sikrere. Kabler og vaierer er selvfølgelig bedre beskyttet mot mekanisk påvirkning innenfor rammen og en helt glatt ramme gir også mindre luftmotstand og er enklere å holde ren. Og sist, men ikke minst, sykler med intern kabelføring ser betydelig penere ut.

Kraftig 2x-drivlinje med 22 mekaniske gir og hjulsett fra DT Swiss

Komponentmessig er det snakk om en ekstremt pålitelig 2x-drivlinje med 22 mekanisk kontrollerte gir fra Shimano (Ultegra/GRX) som gir smidig ytelse og sikrer at du alltid har det riktige giret. Når forholdene blir tøffere gir den moderne girutvekslingen (et kranksett med doble klinger 50/34T kombinert med en kassett på 11-34T) sammen med sykkelens lave vekt, sikkerheten om at sykkelen møter de høye forventingene.

Originalt kommer sykkelen med et høykvalitets hjulsett med aluminiumsfelger fra DT Swiss (ER 1600 SPLINE) med 30mm brede kvalitetsdekk fra Schwalbe (Pro One Evo), men sykkelen støtter montering av dekk opptil 40mm bredde, noe som tilbyr klasseledende fremkommelighet og sikrer at du kan fortsette å tråkke uavhengig av underlaget du står overfor.

Høykvalitets komponenter med høy presisjon og hydrauliske skivebremser

Denne sykkelen er laget for fart, og er derfor utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (Ultegra) som leverer pålitelig og konstant ytelse året rundt - uansett om det er gjørmete, støvete eller slaps. Dessuten består den av gjennomgående slitesterke kvalitetskomponenter med høy presisjon, noe som er helt ideelt under de strenge skandinaviske forholdene. En skarp allroundsykkel med topp drivlinje og lav vekt som egner seg for alle typer transport og trening, og den takler aggressiv svinging med full kontroll og leverer rikelig med rask kjøreglede. Disiplinene er utholdenhet, fremkommelighet, hastighet og allsidighet... nesten uansett hvilket underlag du møter.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106935-O439
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeGLOSS BLACK RAINBOW
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0106935
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringLandeveissykling
KjønnUnisex, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se-en
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano Ultegra
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Ultegra
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Hjul-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon30-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kranksett-
Kjede-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bremseskive foran-
Bakbremse-
Bremseplate bak-
Styrelager-
Styre-
Setepinne-
Sete-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2023
  • 28"

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY