• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BH Bh Racer Allround Sl1 2.9 Hvit-Rød-Rød

Bh Racer Allround Sl1 2.9 Hvit-Rød-Rød
Beskrivelse

Prisgunstig landeveissykkel for fartsglade med høye ambisjoner

Setter du pris på både effektiv kraftoverføring og lav vekt? Og har du i tillegg høye ambisjoner? Ønsker du topp kvalitet uten å måtte pantsette svigermors designertegnede sommerhus på høykysten? Da kan den minimalistiske BH SL1 2.9 være det perfekte valget! Dette er en prisgunstig racersykkel som lar deg distansere utrente lagkamerater enkelt. En holdbar spansk landeveissykkel med kompakte dimensjoner, lav vekt og effektiv kraftoverføring som tilbyr valuta for pengene, enten det er en avslappende nytelsestur med vennene eller en intens søndagstur som står på programmet. Den gir deg verktøyene for å takle hard konkurranse, uansett om målet er klubbmesterskap eller norske mesterskap.

Nøkkelen til suksess!

  • Minimalistisk racersykkel med ramme av toppkvalitets karbonfiber (Toray) som veier bare 1,050 gram
  • Rammen er bygget med BHs toppmoderne Hollow Core Internal Moulding (HCIM)-teknologi
  • Kranksett med ekstra stor diameter og bakstivere som sikrer førsteklasses lateral stivhet
  • ICR-systemet - Integrert kabeltrekking for et stilrent utseende og mindre luftmotstand
  • Forstykke i karbonfiber (SL1 Disc) som garanterer at styringen alltid er responsiv, smidig og stabil
  • Kraftig 2x-drivlinje med 24 elektronisk styrede gir fra Shimano (105 Di2) med bredt utvalg
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (105 Hydralic) som leverer solid bremsekraft under alle forhold
  • Hjulsett fra Vision (Team TC30) utstyrt med et par 28 mm brede dekk fra BH
  • Konstruksjonen (både rammen og forstykket) sikrer kompatibilitet med dekkbredde på opptil 30 mm
  • Styreenhet fra BH (Lite Compact) med både styre og stem i kompakte dimensjoner
  • Sete fra Prologo (Nago RS) og setepinne fra BH (Lite) med helt integrert seteklemme

Minimalistisk ramme med moderne geometri for økt utholdenhet

Kjernen i denne velkonstruerte sykkelen er en høykvalitetsramme helt i karbonfiber (SL1 Disc ICR Monocoque) med en velbalansert endurance-geometri som ikke bare fokuserer på hastighet og effektivitet, men også lar deg opprettholde høy fart over lange distanser uten ubehag i ryggen. Rammen kompletteres av en lett forgaffel, også i karbonfiber (SL1 Disc), som effektivt reduserer vibrasjoner og bidrar til en stabil kjørefølelse og eksepsjonell styringspresisjon.

Hastighet, lav vekt, effektiv kraftoverføring og høy styringsstabilitet er egenskaper som er prioritert. Dette er oppnådd med en moderne geometri med korte kjedestag, kombinert med BHs avanserte Hollow Core Carbon Technology (HCIM). Dette avanserte designet oppnås ved at man under produksjonen tilfører høyt trykk inne i formene for å komprimere materialene, noe som eliminerer ujevnheter, luftlommer og andre mangler.

Takket være ICR-systemet oppnås også en glattere ramme med velbeskyttede kabler på innsiden, noe som reduserer luftmotstanden betydelig og forenkler vedlikeholdet (spesielt rengjøringen). Ikke minst ser en sykkel med integrert kabeltrekking mye penere ut.

Elektronisk styrt 2x-drivlinje med smidig ytelse og effektive skivebremser

Under "hetten" finner du en pålitelig 2x-drivlinje fra Shimano (105 Di2), bestående av 24 elektronisk styrte gir som betjenes via svært letthåndterlige skiftere. Hjerte og lunger i systemet er kranksettet med to framdrev (50/34T) kombinert med en 12-delt kassett (11-34T), noe som gir en girutveksling som lar ambisiøse syklister skinne i alle faser av rittet og takle bratte bakker uten problemer. Den japanske drivlinjens prestasjoner er utvilsomt pålitelige, og dens smidige elektronisk styrte funksjon er nesten helt problemfri. Kassetten er dessuten tett trinnvis, noe som sørger for at du enkelt kan beholde den optimale kadensen uten problem.

Når farten øker, økes også kravene til bremseevnen, og derfor kommer den med effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (105) som reduserer vedlikeholdsbehovet og sikrer pålitelig bremsekraft hele året, uavhengig av om det er tørt, vått eller slapsfylt underlag.

Kompakt cockpit og grepssikkert hjulsett med lav rullemodstand

Hele oppsettet styres via en strømlinjeformet cockpit fra BH der både styre og stem utgjør en enhet med sine ideelle kompakte dimensjoner. Alt ruller på et raskt hjulsett fra Vision (Team TC30) med gjennomgående aksler utstyrt med dekk fra BH som sikrer godt grep takket være en bredde på 28 mm. Dette øker allsidigheten og forbedrer komforten ytterligere. Til tross for et sterkt fokus på lav luftmotstand, tillater den smarte utformingen (av både rammen og forgaflen) faktisk bruk av dekk med bredde på opptil 30 mm.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0106590-O401
EAN-kode-
VaremerkeBH
FargeWHITE-RED-RED
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0106590
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieBH SL1
ModellserieBH SL1
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.bhbikes.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano 105 Di2
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano 105 Di2
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano 105 Di2
ModellserieBH SL1
Rammesett
Rammestørrelse-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon28-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Sykkelutstyr
Lås-
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY