• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv
Sykkel  >  Bysykler  >  Bysykler

KRONAN Kronan Herresykkel Rask H1 1-Girs Svart

Kronan Herresykkel Rask H1 1-Girs Svart
Beskrivelse

Raskt & kvikt fartunder med minimalistisk design og smidig manøvrerbarhet

Det første du vil legge merke til er hvor imponerende smidig, rask og enkel å håndtere den elegante Kronan Rask H1 Singlespeed er når du i rask fart uhindret beveger deg gjennom gater, smug og torg. Denne tydelig minimalistiske sykkelen har en bergsikker drivlinje helt uten gir som praktisk talt aldri gir problemer, men som likevel fungerer bra både i oppoverbakker og på lange strekninger. Uansett om du foretrekker å holde til hjemme i byen eller ute på åpne landeveier, vil din daglige sykling forvandles til en ren glede når du uten problemer suser frem på dette smått avhengighetsskapende fartunderet, dessuten i en overraskende høy hastighet og med full kontroll på utstyret. Legg til kvikk manøvrerbarhet, pålitelige bremser samt et urbant design med stilige skandinaviske former, og du har en klar vinner!

Nøkkelen til suksess!

  • Robust men lett aluminiumsramme med rette linjer og en kjørestilling som heller mot det sportslige
  • En elegant olivengrønn fargesetting i kombinasjon med diskret grafikk skaper en edruelig følelse
  • Eksemplarisk ren cockpit med rett styre, ergonomiske håndtak og en hendel for forbremsen
  • Nesten bergsikker drivlinje helt uten gir som både er pålitelig, driftssikker og ekstremt lett å vedlikeholde
  • Robuste hjulsett som er utstyrt med glatte bydekk med lav rullemotstand og pålitelig grep i svingene
  • Letthåndterlig felgbremse foran samt klassisk fotbremse bak som gir pålitelig bremsekraft under alle værforhold
  • Tilpassede festepunkter for alt tilbehøret som gjør livet i salen litt morsommere og mer praktisk
  • Når trettheten sniker seg på, vil den lave vekten bidra til å holde smilene dine oppe
  • En herlig ukomplisert konstruksjon som gjør at vedlikeholdsbehovet ligger på et nesten latterlig lavt nivå

Aluminiumsramme med elegant rette linjer som leverer sporty raske egenskaper

Den karismatiske aluminiumsrammen har elegant rette linjer og er laget av høykvalitetsaluminium, noe som garanterer en lett, robust og pålitelig konstruksjon med nesten unødvendig lang levetid. Men den olivengrønne rammen er ikke bare vakker; den er også elegant arrangert rundt dens høykvalitetskomponenter og utgjør et stabilt fundament for sykkelens fenomenale egenskaper. Rammegeometrien minner om en landeveissykkels sporty kjørestilling, men takket være det rette styret har den en betydelig mer avslappende kjøreposisjon og gir også en tydeligere sikt over omgivelsene. Det kan kanskje høres ut som en bagatell, men det er nettopp den tydelige utsikten som sørger for at du kommer til å rekke den avgjørende unnvikende manøvren i hektisk bytrafikk.

Den perfekte urbane pendleren for deg som søker ukomplisert frihetsfølelse?

Dette kan veldig vel være den perfekte pendleren for kresne urbane syklister, men uansett om du starter dagen fra en avsidesliggende forstad eller fra en travel hovedvei, kan du alltid gi full gass. Og uavhengig av om du vanligvis pløyer over humpete brostein eller flyr frem på åpne sykkelstier, vil strekninger som du tidligere opplevde som slitsomme forvandles til ren nytelse når du nesten uten friksjon ruller frem i respektinngytende hastigheter.

Bergsikker drivlinje som gjør sykkelen både letthåndterlig, pålitelig og driftssikker

En drivlinje uten gir høres kanskje ikke så imponerende ut, men vi tør love at du aldri vil finne noe mer pålitelig, driftssikkert eller lettere å vedlikeholde enn et helt girfritt nav. Ingen reguleringer som kan krangle, men drivlinjen fungerer utmerket for å sørge for at du helt uhindret kan opprettholde en jevn takt uten at det føles for slitsomt når du vil øke farten i bakkene eller akselerere ved røde lys.

Raske hjulsett med lav rullemotstand samt letthåndterlige og pålitelige bremser 

Hele utstyret ruller trygt frem på to 28-tommere med lette aluminiumsfelger og 25 mm brede bydekk som gir sikre egenskaper og imponerende lav rullemotstand. Og siden sykkelen liker når det går unna, er den utstyrt med letthåndterlige bremser som gir konsekvent og pålitelig bremsekraft uavhengig av underlag, værforhold eller årstid. Bak sitter en ekstremt pålitelig fotbremse, mens forhjulet bremser med en letthåndterlig felgbremse, en minst sagt pålitelig kombinasjon som sørger for at du alltid kan føle deg trygg med at pålitelig bremsekraft er tilgjengelig.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0088928-0119
EAN-kode-
VaremerkeKRONAN
FargeSvart
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0088928
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
ProduktserieKronan Herrcyklar
ModellserieKronan Herresykler
KjønnHerre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.kronan.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Felgbremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

Uten gir
GirskifterserieOväxlad
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Ingen forskifter
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Oväxlad
ModellserieKronan Herresykler
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Drivverk
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Håndtak/Styretape-
Sykkelutstyr
Annet-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Kronan Herrcyklar

-29%
Kronan Herresykkel Rask H1 1-Gir Olivengrønn

LIKNENDE PRODUKTER

-29%
Kronan Herresykkel Rask H1 1-Gir Olivengrønn
-29%
Kronan Herresykkel Rask H1 1-Girs Svart
5 999 kr
4 269 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY