• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SKEPPSHULT Skeppshult Cityhybrid Z - 11-gir Spegelsvart

Skeppshult Cityhybrid Z - 11-gir Spegelsvart
Beskrivelse

Formsønn ikon med funksjonelle egenskaper og førsteklasses detaljer

Trenger vi å forklare, eller holder det kanskje å se på bildene? Skeppshult Z er på den ene siden en eventyrlig formsønn ikon, på den andre siden en "ekte sykkel" med praktiske og funksjonelle egenskaper. Med andre ord: langt fra bare en stilstudie. Men se på alle detaljene; skivebremsene, de kraftfulle girsystemene, den elegante salen og håndtakene fra Brooks England. Det prisbelønte designet er laget av Björn Dahlström, og Skeppshult Z er den eneste sykkelen som til dags dato har blitt tildelt UTMERKET SVENSK FORM.

Nøkkelen til suksess!

  • Førsteklasses smålandsk kvalitetsfølelse i både sjel og hjerte
  • Unikt design signert Björn Dahlström med en ramme av en stålleggering fra svenske SSAB
  • Den eneste sykkelen som er tildelt UTMERKET SVENSK FORM
  • Rustbeskyttelse tilpasset for å takle våre værforhold og en UV-bestandig pulverlakk
  • Kraftfulle drivlinjer med 11 veloljede gir fra kvalitetssikrede Shimano (Alfine)
  • Hydrauliske skivebremser som gir kraftig bremseevne uavhengig av sesong
  • Sporty sal fra Britiske Brooks (Cambium C17)

Robust ramme i høyfast legering med solid kvalitetsfølelse

Som alltid, når det gjelder sykler fra smålandske Skeppshult, så er det solid håndverk ned til minste detalj - Hjertet består av en ramme i en høykvalitets legering fra svenske SSAB som gir en balansert følelse av lettvekt, samtidig som det tilbyr stålets imponerende fleksibilitet, fantastisk kjørekomfort og enorm slitestyrke.

Rustbeskyttelsen er tilpasset for å takle våre nordiske værforhold samt har en UV-bestandig pulverlakk som påføres hjemme i egen fabrikk. Svensk Stål AB er en verdensledende produsent med fokus på både kvalitet og miljø (inkludert verdens laveste utslipp i sin produksjon). Det kreves syv ganger mer energi for å produsere aluminium sammenlignet med stål, og dermed er stål betydelig bedre for miljøet. Og du, i motsetning til den vanlige oppfatningen, så er Skeppshults stålrammer faktisk ikke mye tyngre enn konkurrentenes tilsvarende i aluminium.

Innkapslet drivlinje med 11 pålitelige navgir av eksepsjonelt høy kvalitet

Den pålitelige drivlinjen består av en brukervennlig navgir som gir smidige og nøyaktige girskifter. Dens 11 innkapslede og nesten helt sikkerhetsgaranterte gir tilbyr nesten feilfri funksjonalitet, et bredt girutvalg og krever minimalt med vedlikehold. Girskiftene styres via et enkelt vekselgrep som gjør det mulig å skifte mellom girene uten noen anstrengelse. Dette intuitive girsystemet tillater også giring selv når du ikke tråkker, noe som er ideelt for hektisk bytrafikk med konstante stopp og akselerasjoner. Det er et forbilledlig smidig system som også bidrar til å beskytte sykkelens drivlinje mot skitt, fysisk påvirkning og værets makter.

Hjulsett med aluminiumsfelger utstyrt med grepssikre kvalitetsgummier

Hjulsettet består av robuste aluminiumsfelger fra Schurmann utstyrt med grepssikre kvalitetsgummier fra Schwalbe som enkelt håndterer alt fra glatt asfalt og brostein til mer ujevne underlag. Disse 30 mm brede dekkene tilbyr en perfekt kombinasjon av lav rullemotstand, høy komfort og pålitelig punkteringsskydd, noe som i praksis øker tryggheten og komforten ved sykling på de underlagene du vanligvis finner i byen og dens nærområder.

Førsteklasses håndverk som er resultatet av solid svensk yrkesdyktighet

Skeppshult Z er resultatet av svensk yrkesdyktighet, og dette er virkelig førsteklasses håndverk med et helt unikt design. Vil du se stilig ut uansett hvor du er, og samtidig ha en sykkel som presterer høy fart og samtidig leverer mye sykkelglede? Velg i så fall å investere i svensk industriell design når den er på sitt beste - Skeppshult Z!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0111798043958
EAN-kode7350006735073
VaremerkeSKEPPSHULT
FargeSpegelsvart
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0111798
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
KjønnUnisex
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens fargeSpegelsvart
Årsmodell2024
Vekt (ifølge produsenten)14,3 kg
Produsentens nettstedwww.skeppshult.se/sv/
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
180-192
Passer Høyde (cm)180-185, 185-190, 190-195
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
ModellserieSkeppshult Z
Rammesett
Rammestørrelse58
RammeRamen är pulverlackerad i Skeppshult, med rostskydd (för att klara våra väderförhållanden) och UV-beständig pulverlack. Vår lackering har ett slutet system.
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Stål
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeStål
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
ForhjulsnavShimano® för skivbroms.
BaknavShimano® 11 växlar för skivbroms.
EikerDT Swiss extra förstärkta.
FelgerSchurmann Aluminium dubbelvägg.
FordekkSchwalbe 28" (30-622) med punkteringsskydd.
BakdekkSchwalbe 28" (30-622) med punkteringsskydd.
Dekkdimensjon30-622
Drivverk
GirspakerShimano® 11 växlar, klickreglage
KranksettShimano®
KjedeShimano® HG-type.
Komponenter
ForbremseShimano® hydraulisk skivbroms fram och bak.
StyreHumpert Styre pulverlackerat i Skeppshult / aluminium fast styrstam.
SetepinneHumpert Aluminium 27.2 x 300 mm.
PedalerMarwi Shimano® kombinationspedal med SPD.
SeteBrooks Cambium C17
Håndtak/StyretapeHerrmans Cambium
Sykkelutstyr
Belysning-
SkjermerSkärmar av plåt, pulverlackerade i Skeppshult.
StøtteAtranVelo™ aluminium.
Bagasjebrett-
Lås-
AnnetWidek Ringklocka aluminium.
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2024
  • 28"

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY