• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

NISHIKI Nishiki Cityhybrid Pro Blt Herre Mystisk Rød

Nishiki Cityhybrid Pro Blt Herre Mystisk Rød
Beskrivelse

Håndbygd pendler med 7 navgir og nesten vedlikeholdsfri beltedrift

Allerede ved de første pedaltråkkene vil du oppdage at Nishiki Pro BLT er noe helt spesielt; en rask, problemfri og enkel å håndtere pendlersykkel som rett og slett er en ren glede å sykle på. En lett racehybrid med nesten vedlikeholdsfri beltedrift og et behagelig geometrisk design som gjør sykkelturen til en fornøyelse, enten det er på en rolig søndagsutflukt eller når du nesten lydløst glir frem på sykkelstien. Den blir ofte beskrevet som å sykle med medvind, og selv om det kan høres ut som en klisjé, er det mange som har kjøpt denne sykkelen som er enige. Vi tør påstå at denne robuste sykkelen fra Gøteborg passer utmerket til de fleste anledninger; enten det er til hverdags, trening eller pendling... og den er selvfølgelig forberedt for montering av både bagasjebærer, skjermer og støtte.

Nøkkelen til suksess!

  • Trippelredusert aluminiumsramme (6061-T6) med mytisk geometri og intern kabeltrekking
  • Aluminiumsgaffel (6061 T-6) med integrert gaffelkrone
  • Bergsikker innkapslet drivlinje med 7 pålitelige navgir fra Shimano (Nexus)
  • Beltedriften fra Gates gir en behagelig, myk og lydløs sykling
  • Hydrauliske skivebremser som krever minimalt med vedlikehold og gir kraftig bremseytelse uansett værforhold
  • Hjulsett med (LiTE SL Asymmetric) og kvalitetsdekk fra Kenda med 32 mm bredde
  • Kan utstyres med tilbehør som øker lastekapasiteten for problemfri sykling i all slags vær

En legendarisk ramme med effektiv kjørestilling og klar sikt

Rammen består av en lett, trippelredusert aluminiumsramme med lav vekt og høy torsjonsstivhet, som er nøkkelen til dens imponerende kraftoverføring. Aluminiumsgaffelen, av samme høye kvalitet, er konstruert med hydroformede ben og er hul hele veien opp til styret, noe som gjør den ekstremt lett. Kablene er selvfølgelig trukket inni rammen, noe som gir et rent utseende og effektiv beskyttelse mot smuss, fuktighet og veisalt... noe som er en vanlig utfordring i vårt langstrakte land. I tillegg er bakgaffelen spesielt designet for å minimere risikoen for at føttene treffer når du tråkker.

Med en litt fremoverbøyd sittestilling kan du sykle så effektivt som mulig, og samtidig få en kjørestilling som minner om den du har på en racersykkel, men uten at du sitter for utstrekt og med god sikt over omgivelsene. Det brede, rette styret (med ergonomiske håndtak) gir snar respons og gjør sykkelen lett å manøvrere – en svært verdifull egenskap i travel bytrafikk. Sykkelens relativt korte akselavstand og sportslige geometri oppfordrer til rask kjøring og tilbyr en morsom og engasjerende opplevelse, spesielt når du føler den friske vinden i ansiktet.

Nesten bombsikker 7-girs drivlinje og effektive hydrauliske skivebremser

Den nesten bombsikre drivlinjen har sju innkapslede og nesten vedlikeholdsfrie gir fra kvalitetssikrede Shimano, noe som kombineres med moderne og pålitelig beltedrift fra Gates for en imponerende myk og nesten lydløs sykkelopplevelse. Du slipper skitne kjeder og får i stedet en drivlinje med overlegen levetid, samt et girsystem som fungerer like godt i bratte motbakker som på lange rettstrekker med medvind. I tillegg er den pålitelige Nishiki PRO BLT utrustet med kraftige hydrauliske skivebremser fra Tektro (HD-M285), som sikrer deg pålitelig og jevn bremseytelse gjennom hele året, uansett vær.

Hjulsett med asymmetriske felger og hurtige dekk med punkteringsbeskyttelse

De imponerende hjulene med asymmetriske felger gjør hjulsettet sterkere, og de er utstyrt med et par solide kvalitetsdekk fra Kenda med 32mm bredde, som lett takler ujevne underlag. En syklende zenbuddhist ville muligens kalle dekkdimensjonen for den gyldne middelveien. Ved å kjøre med litt lavere lufttrykk, kan du øke komforten og oppnå bedre beskyttelse mot skarpe objekter og grus, noe som sikrer en minst mulig bekymringsfull sykkelopplevelse, spesielt på løst underlag. Ved å holde dekkene godt pumpet, tåler de det meste, og du får en sykkel som ruller lett (spesielt på harde underlag), som gjør deg lykkelig hver gang du setter i gang fra et rødt lys. For å kunne bruke din racehybrid gjennom hele året, er det smart å bytte til piggdekk når vinteren kommer. Og husk, ha litt lavere dekktrykk hvis det er glatt – da får piggene bedre grep.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101834-M562
EAN-kode-
VaremerkeNISHIKI
FargeMYSTIKRÖD
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101834
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
ProduktserieNishiki Pro BLT
ModellserieNishiki Pro BLT
KjønnHerre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Elektrisk sykkelNei
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

7-girs (navgir)
GirskifterserieShimano Nexus
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Uten gir
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Nexus
ModellserieNishiki Pro BLT
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeAluminium
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon32-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Nishiki Pro BLT

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY