• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Racer Orca M30Iltd Pwr Metallic Night Black

Orbea Racer Orca M30Iltd Pwr Metallic Night Black
Beskrivelse

Velutrustet stjerneskudd for kresne fartsentusiaster med hodet på rett plass

Har du noen gang ønsket at veien hjem fra jobben gikk litt raskere, eller at de siste tre bakkene på kveldsturen kunne forseres mer effektivt? Hvis så er tilfelle, foreslår vi det velutstyrte spanske stjerneskuddet Orbea Carpe 15, et opplagt valg for fornuftige fartsentusiaster som pendler, men også ønsker å imponere på turene med familien. Dette er en allsidig hybrid utrustet med en pålitelig japansk 1x-drivlinje, som også leverer en rekke funksjoner som gjør hverdagen din både mer praktisk og langt mer underholdende. Og det spiller faktisk ingen rolle om du foretrekker nyasfalterte veier, ujevn brostein eller kronglete grusveier, for denne mestrer nesten alle typer av litt glatte underlag med bravur.

Nøkkelen til suksess!

  • Slank spansk hybrid som passer for alt fra daglig pendling til avslappende familieturer
  • Elegant aluminiumsramme (6000) med en sporty, komfortabel geometri og praktisk intern kabeltrekking
  • Forgaffel i aluminium som gir rask respons og en fantastisk velbalansert styrefølelse
  • Pålitelig 1x-drivlinje med 9 gir fra kvalitetssikre Shimano (Altus), som dekker et bredt spekter av behov
  • Hydrauliske skivebremser som krever minimalt med vedlikehold og tilbyr kraftig bremseevne under alle værforhold
  • Hjulsett med aluminiumsfelger utrustet med raskrullende dekk fra Kenda (K1067) med refleksstripe og en bredde på 38 mm
  • Utstyrt med alle tilbehørene som gjør livet litt lettere (skjermer av høy kvalitet, bagasjebrett og til og med belysning)

Skulpturell aluminiumsramme med de riktige vinklene og gjennomtenkte detaljer

Den skulpturelle rammen i kvalitetsaluminium (6000) er ikke bare estetisk tiltalende, men har også intern kabling og rikelig med festepunkter for tilbehør. Dens moderne design deler mye med tradisjonelle racersykler, men den har et rett styre og en noe kortere styrestamme, som resulterer i en mer oppreist og komfortabel kjørestilling. Vinklene er sporty komfortable, og kjørestillingen tilbyr utmerket oversikt over omgivelsene, samtidig som sykkelen opprettholder imponerende retningstabilitet også ved høyere hastigheter. Den robuste forgaffelen i aluminium gir rask respons og en balansert styrefølelse, egenskaper som sammen kan beskrives som pålitelig god for bysyklisten.

Sportslig 1x-drivlinje med gode fartsegenskaper samt hydrauliske skivebremser

Under skallet finner du en pålitelig japansk 1x-drivlinje med 9 smidig skiftende gir fra kvalitetssikre Shimano (Altus), som med sitt brede område (42Tx11/36T) sikrer gode fartsegenskaper på strekninger og lar deg enkelt håndtere selv de bratteste bakkene. Når du behøver å bremse, er det med kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200), noe som reduserer vedlikeholdsbehov og sikrer effektiv bremsekraft året rundt, uansett værforhold.

Robust hjulsett med pålitelige fartsegenskaper og utmerket grep i svingene

Alt ruller på et solid hjulsett med aluminiumsfelger utstyrt med glatte dekk fra Kenda (K1067) med refleksstripe, som leverer utmerket fart og sikkert grep i svingene. De noe større hjulene er 38 mm brede (men sykkelen håndterer også dekk opp til 40 mm i bredde), noe som gir framragende komfort, effektiv rulling og rask akselerasjon, spesielt merkbart når du skyter fart fra rødt lys eller suser fram på rette strekninger. Du kan også utruste den med piggdekk om vinteren, eller kanskje velge et par smalere slicks for rasende fart på glatt asfalt. Valget er ditt!

Generøst utstyrt hybrid som løfter din travle hverdag

Dette er en rask, smidig og lett styrt maskin som alltid vil bringe deg dit du ønsker, i komfortabel og kontrollert stil, og det helt uten ubehag og mye raskere enn du kanskje forventet. En imponerende allsidig hybrid med en sporty og funksjonell drivlinje som gir hverdagen din det lille ekstra, og som er utrustet med blant annet skjermer, bagasjebrett og kvalitetsbelysning drevet av en navdynamo helt fra starten.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101622-M474
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeMETALLIC NIGHT BLACK
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101622
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringPendling
ProduktserieOrbea Carpe
ModellserieOrbea Carpe
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

9-delt (1 x 9)
GirskifterserieShimano Altus
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Altus
ModellserieOrbea Carpe
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeAluminium
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon38-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Pedaler-
Sykkelutstyr
Belysning-
Skjermer-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY