• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

VI SOM SYKLER PÅ VINTEREN

More and more people use the bike to get to work all year round - even in winter. Cycling is a good way to be out in the clear, fresh winter air and to keep your fitness level high. In addition, you are environmentally friendly and you can save the overcrowded buses and trains in the cold period. Cycling in winter is far less demanding than many think if you follow a few tips on the right equipment. In the following guide we will introduce you to the most important clothing and equipment tips that will get you through the winter safely and with fun on your bike.

KLE DEG FOR KULDEGRADER

Det kreves litt mer planlegging når man skal sykle på vinteren enn på sommeren. Det er ofte kaldt, bløtt og snø ute på sykkelveiene og man jo vil holde seg varm uten å svette for mye (blir man svett blir man fortere kald) Det beste er å kle seg lag-for-lag. På denne måten kan du enkelt ta av eller på et lag når været varierer. Slik kan du dessuten bruke samme sykkelbekledning året rundt.

HVORDAN KLER JEG MEG LAG-FOR-LAG?

1.Fukttransporterende funksjonelle undertøy som frakter svett og fukt bort fra kroppen.

2.Et fukttransporterende basislag som frakter bort svett och fukt bort fra kroppen.

3.Et varmende mellomlag som er fukttransporterende og varmende.

4.En beskyttende vind- eller vanntett jakke eller softshelljakke som beskytter mot vind og regn.


FUNKSJONELLE UNDERTØY OG BASISLAG

Varme undertøy og basislag som er ventilerende, fukttransporterende og hurtigtørkende er et must når man sykler på vinteren. Du kan ha ett, to, tre eller flere lag på deg avhengig på hvor kaldt det er – man lærer seg fort hvor mange man trenger for å beholde en behagelig gjennomsnittstemperatur. Dessuten kan man bruke samme basislag året rundt – du tar bare på deg færre lag når det er varmt ute. Vi har undertøy og basislag i ulike tykkelser laget av både ull og syntetiske material.

Syntetisk

+/- Svalere
+ Hurtigtørkende
+ Slitesterk
+ Prisgunstig
+ Enkel å vaske

- Tar til seg mer lukt
- Varmer ikke like godt
- Må vaskes oftere

Ull

+/- Varmere
+ Gode varmeegenskaper selv om det er bløtt
+ Naturlig antibakteriell, lukter ikke
+ Myk og behagelig mot huden
+ Må sjelden vaskes – kan med fordel luftes

- Bør vaskes med ullprogram
- Transporterer ikke fukt like bra
- Dyrere

JAKKER OG BUKSER

Det viktigeste som syklist er å motstå vind. Derfor er sykkejakker og bukser ofte vindtett på framsiden men med et ventilerende material på baksiden slik at du holder deg både varm og tørr når du er på sykkeltur. Det finnes mange ulike jakke og buksemodeller. En vindjakke er praktisk om du vil bruke samme jakke hele året. Den er tynn, beskytter mot vind og har god ventilasjon. Om du er ute etter noe varmere kan du velge en softshelljakke. Den beskytter deg mot både vind og lettere skurer, varmer samtidig som den har gode ventilerende egenskaper og er perfekt for høst- og vintersykling. Når regnet øser ned er det greit å ha en regnjakke som er 100% vanntett. Den holder deg helt tørr i regnet, men puster ikke like bra som de andre jakkene noe som betyr at du kan fort føle deg svett og fuktig på innsiden av jakken om du sykler intensivt eller langt.


HANSKER OG LUER

Med lue og hansker som er vindtette blir sykkelturen mye behageligere. Det finnes luer og hansker som bare beskytter mot vind og så finnes det andre som beskytter mot vind men som samtidig har varmende egenskaper. Fryser du ofte på hodet eller på fingrene kan det være verdt å investere de som er både vindtett og varmer.

 

SKOTREKK

Sist men ikke minst, føttene! Skotrekk er enkle plagg, men akk så praktiske. De beskytter mot vind, regn og leire ute på stien, landeveien eller på tur til jobb. Det finnes vindtette skotrekk og skotrekk med varmende egenskaper. Modellene er ulike for landeveisko, mountainbikesko og vanlige hverdagssko. Når du vel har kjøpt et par kommer du å lure på hvordan du kunne leve uten de.


FORBERED SYKKELEN FOR VINTEREVENTYR

Det er ikke bare bekledningen som må anpasses til vintersyklingen, men sykkelen din må også forberedes. Med noen små knep så kommer du kunne sykle tryggere og behageligere gjennom vinteren.

PIGGDEKK OG VINTERDEKK

Det er ikke bare biler som må bytte mellom sommer- og vinterdekk, selv sykler kan dra nytte av det. Å sykle på vinteren betyr ofte mye snø, is og regn avhengig av hvor du bor og det finnes ulike dekk for ulike veiforhold – piggdekk for is og snø, dekk med en spesiell gummiblanding for glatte veier og vanlige dekk med grovere mønster for bedre grep.

Piggdekk er et must om det ofte er is og snø på veiene, i skogen eller på sykkelbanen. Sykler du med piggdekk blir sykkelturen din betydelig mer trygg og stabil. Piggdekk passer best til hardpakket snø eller is, dessverre ikke like bra på løssnø, siden det lett blir sporete og vinglete. Det er også smart å tenke på å ha så brede dekk som mulig siden det gir deg bedre grep på snøen.

Ulike piggdekk har ulike antall pigger. Som regel kan man si at et dekk med 120 pigger ruller fortere men gir mindre grep og at et dekk med 240 pigger gir bedre grep men ruller ikke like effektivt. En fin kompromiss er for eksempel å ha 240 pigger på forhjulet og 120 pigger på bakhjulet, slik at du får et godt grep fram og bra rull bak. Det anbefales å sykle inn piggene på ca. 40 km asfalt slik at piggene får satt seg skikkelig før du begir deg ut på glattisen.

Dekk som har en gummiblanding spesielt designet for vinterværet passer til snøfrie veier som er ploget med som fortsatt er bløte fra regn, salt, sand eller mildvær. Vintergummi er hardere, har bedre grep og er veldig slitesterkt. Den kommer dessuten med ekstra punkteringsbeskyttelse som beskytter mot alt ekstra skrap som ofte havner på vinterveiene. Velg gjerne et dekk med dypt mønster for ekstra grep.

Hvis det vanligvis ikke snør så mye der du bor så kan du du fortsette å sykle med Sommerdekk, såfremt at de fortsatt har et godt grep og ikke er for slitte. Om du sykler på en racer- eller bysykkel med 28 tommers hjul så er cyclocrossdekk et perfekt alternativ om du vil ha litt ekstra grep og stabilitet på bløte veier. Om du sykler en mountainbike kan det være smart å fra hurtigrullende Semislick-dekk til dekk med grovere mønster, for ekstra grep på veien og i skogen.

SKJERMER

Standard- og trekkingsykler kommer ofte ferdigutstyrt med skjermer mens mer sporty sykler som hybrid-, MTB- och racersykler kommer uten. Om du har planlagt å sykle hele året er det smart å montere skjermer slik at du slipper å bli nedskitnet av regn og dårlig vær. Avhengig av hva slags sykkel du har, kan du velge å montere faste skjermer, eller løse skjermer som du enkelt kan ta av når sola skinner igjen.


SYKKELBELYSNING OG REFLEKSER

Når dagene blir kortere og mørkere er det ekstra viktig at du er synlig i trafikken. Det er viktig å ha en fra fram- og baklykt samt reflekser både på sykkelen og kroppen. Ifølge norsk lov må man ha både belysning på sykkelen – en hvit lykt og refleks fram, en rød lykt og refleks bak og en vit eller oransje refleks på sykkelens side.

I vårt sortiment finner du sykkelbelysning med ulike lysstyrker og med ulike monteringsmuligheter. Det finnes faste lys, lys med verktøysløs montering, lys som monteres på styret og de som kan festes på hjelmen. Om du vanligvis sykler på opplyste veier er det nokk med et lys som har opptil 50 lumen. Om du derimot sykler mye på veier med dårlig belysning anbefaler vi at lyset har mellom 50 og 100 lumen, slik at du blir synligere og ser veien bedre.

Skal du ut i skogen eller på grusveier er det best å ha et lys som har over 100 lumen for å få ut så mye som mulig av syklingen. Husk at lysstyrken og rekkevidden mellom ulike merker.

Om du ofte lar sykkelen din ligge ute i kulda, tenk på å ta av lysene så sparer du batteritid. Batteriet holder lengre inne i varmen.

Vill du montere fast belysning som til eksempel en dynamo så anbefaler vi et navdynamo istedenfor de eldre dynamomodellene som festes på siden av hjulet.


RENGJØRING OG PLEIE OM VINTEREN

Bløte, leirete og snødekte veier fulle av glatte blar og salt skitner ikke bare til sykkelen din, men fremkaller også rust på alle slags steder. Vann, leire og salt slingrer seg inn i lager og deler og skaper rust som sykkelen ikke liker. For å forlenge levetiden til sykkelen slik at man slipper å kjøpe masse nytt og bytte ut deler hele tiden, er det veldig viktig å ta vare på sykkelen sin.

Om det er mulig bør du lagre sykkelen din innendørs, i en garasje, eller i en kjeller. Kulde og regn påvirker for eksempel både bremser og gir.

Det er viktig å vaske og tørke sykkelen med jevne mellomrom og smøre kjeden. Sjekk dekkene slik at du ikke har glass eller fliser som kan skape punkteringer kilt fast i gummien. Pass på at bremsebeleggene ikke er for nedslitte, generelt sett er skivebremser bedre for vintersykling siden de funker bedre i regn og kulde enn felgbremser.

Vintersykling sliter mye mer på sykkelen en sommersykling og etter en lang vinter anbefaler vi at du gir sykkelen din en skikkelig gjennomgang og service – enten på verksted eller hjemme.

Bikesterredaktionen 14.03.2024 10:27

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY