Åpnes ikke PayPal`s innloggingsside?

Klikk her
for å forsøke igjen.

Vennligst vent. Din ordre behandles.


Hybrid-, trekking-, og touringsykler – Allsidige og robuste!

Hybrid-, trekking-, og touringsykler er allsidige og robuste sykler som passer perfekt til både hverdagssykling, lengre helgeturer og på sykkelferien. I denne guiden introduserer vi tre ulike typer av sykler som har allsidighet og komfort som sin fremste kvalitet.

Alle tre er allsidige sykler som klarer det meste – de har en robust ramme som klarer mye last, lange distanser og har slitesterke komponenter. De er dessuten veldig behagelige å sykle på. I denne guiden får du litt tips og råd slik at du kan finne den perfekte sykkelen for deg.

Allsidige sykler med ulike egenskaper

Hybrid-, trekking og touringsykler er ment for flere ulike typer av aktiviteter og er utstyrte deretter. De er alle robuste, behagelige å sykle på og passer både på asfalts- og grusveier men kommer med litt forskjellige egenskaper og styrker.

Hva slags sykkel?

Hybridsykler er kvikke, smidige og sparsomt utstyrt. De passe perfekt til sykkelpendleren eller by-syklisten som vil ha en sporty sykkel til hverdagsbruk men som også passer til herlige sykkelturer eller treningsrunder i helgene.

Trekkingsykler er sporty sykler som kommer ferdigutstyrt med blant annet skjermer, bagasjebrett og ringeklokke. Selv de passer utmerket for hverdagspendling og sykkelturer siden sykkelen kommer ferdigutstyrt med lastemuligheter.

Touringsykler er perfekte pakkesler for lange sykkeleventyr og ferier på to hjul. De er bygget og utstyrt for å håndtere mye tung pakning, de er stabile og har slitesterke komponenter. De er litt seigere enn hybrid- og trekkingsykler men er perfekte kompanjonger for de som skal på langtur.


Rett utstyr – Hva skal man tenkte på?

Prisen for hybrid, trekking- og touringsykler starter på 3000 kr og kan gå opp til 30 000 kr eller mer avhengig av kvalitet, holdbarhet og vekt. I motsetning fra mountainbikes og landeveisykler så er det ofte viktigere at komponentene på trekkingssykler er slitesterke og holdbare enn super lette. Her går vi igjennom det som er viktig å tenkte på for hvilke sykkeldeler og hvorfor.

Ramme og framgaffel:

Sykkelens ramme og framgaffel påvirker alt fra sittestilling til hvor letthåndterlig og behagelig sykkelen blir. Sammenlignet med til eksempel landeveisykler så er den mer oppreist slik at du sitter behageligere og mer stabilt. Rammen er ofte laget av aluminium eller stål som gir deg stabilitet samtidig som den holder nede vekten. Rammen på en trekking- eller touringsykkel er bygget slik at den håndterer tungt last uten av den føles vinglete eller ustadig.

Hybrid- og trekking rammer kommer oftest med en dempet framgaffel for økt komfort. Touringsykler bruker derimot å komme med en stiv framgaffel slik at man kan feste sykkelvesker foran og holde nede reparasjonskostnader.

Drivverk/Gir:

De fleste trekkingsykler er utstyrt med et eksternt bakgir som har opptil 30 stk. gir. Generelt kan man si at jo flere sykler en trekking- eller touringsykkel har, desto flere terreng passer den til. Ofte gir selv prisgunstige gir myke giringer å syklister som ikke bruker sykkelen sin hver dag eller på lange sykkelturer kan man med fordel velge et enklere drivverk. For de som bruker sykkelen sin ofte, i all slags vær og for lange sykkelturer er det verdt å satse på et drivverk av høyere prisklasse for å få slitesterke komponenter som holder lengre.

Siden trekking- og touringsykler er såpass allsidige hadde det vært dumt å begrense kapasiteten med for få gir. Derfor kommer de ofte med eksterne gir og et bredt girspann. Det finnes derimot unntak og et av de mest populære og eksklusive girsystemene Rohloff som er et navgir med 14 gir. Girene er altså integrert i navet og dermed mer lettstelt og beskyttet fra slitasje. Navgiret med 14-gir gir dessuten samme girspann som et vanlig girsystem med 30-gir, noe som touringsyklistene setter stor pris på.

Bremser:

Hybridsykler har ofte skivebremser mens trekkingsykler enten har skivebremser eller robuste V-bremser. Skivebremsene er sterkere og mer pålitelig siden bremsekraften ikke påvirkes av leire og regn. Touringsykler er vanligvis utstyrt med V-bremser eller mekaniske skivebremser siden de er lettere å reparere – noe som er viktig når man er ute på langturer å ikke har samme mulighet til å vente på en tidskrevende sykkelreparasjon.

Hjul og dekk:

Hybrid-, trekking- og touringsykler er oftest utstyrt med 28 tommers hjul med dekk som er mellom 35 mm og 50 mm brede. Dekkene er bredere enn på en vanlig bysykkel siden de skal øke komforten og stabiliteten. Når du skal sykle på ujevn mark, til eksempel grusveier, passer et dekk med litt grovere gummimønster siden de gir et bedre grep. For sykling på vanlige asfaltveier er et dekk med mindre mønster optimalt siden det triller bedre. Akkurat som for rammen, bør hjulene være stive for å øke stabiliteten og kraftoverføringen.

Belysning, skjermer, bagasjebrett m.m.:

Mens hybridsykler kommer uten utstyr, kommer trekking- og touringsykler ferdigutstyrt med alt fra sykkelstøtte og bagasjebrett til ringeklokke og belysning. Noen modeller har til og med en sykkelpumpe. Skal du sykle mye er et tips å investere i en bra sadel, ergonomiske håndtak og pålitelig belysning.


Sittestilling: Oppreist og avslappet eller sporty og komfortabel?

Når man skal sitte lenge på sadelen er sittestillingen A og O – det er viktig at man sitter så behagelig og avslappet som mulig. Det er først og fremst rammens geometri og utførelse som avgjør hvordan man sitter, men selv setemodellen og høyde på styret spiller en stor rolle. Sammenlignet med mountainbikes og landeveissykler så kommer trekkingsykler med en mer oppreist sittestilling. Hybridsykler kommer med en noe mer framoverlutt og sporty sittestilling.

For å finne rett rammestørrelse kan se i vår Størrelseguide som regner ut optimal rammestørrelse på ulike sykkelmodeller ved hjelp av din innerbenslengde.

Det kan virke som at en mer oppreist sittestilling er et behageligere valg, men så trenger det ikke å være. En mer framoverlutt og sporty sittestilling på sykkelen kan være behageligere når man skal sykle langt siden kroppsvekten fordeles jevnere mellom for- og bakhjul. Det er også viktig at man finner en sadel som passer til sitteknutene slik at man kan sitte behagelig og med korrekt positur. For en mer oppreist sittestilling anbefaler vi å velge en bredere sadel mens en smalere sadel passer til en mer framoverlutt positur.

Visse sykler kommer med en styrestem som kan høyes og senkes slik at man enkelt kan finjustere sittestillingen. Man kan dessuten justere styret for en behageligere posisjon og sette på ergonomiske håndtak som avlaster hender og håndledd.


Oversikt: Hybrid-, trekking- og touringsykler


Hybridsykler – Rask og sporty til hverdag og trening

Hybridsykler – Rask og sporty til hverdag og trening

Hybridsykkelen er den letteste av de tre ulike sykkeltypene. Man kan si at den er som en kombinasjon av en racersykkel (smale dekk) og en MTB (dempet framgaffel). Det er en allsidig sykkel som kommer med opptil 30-gir, skivebremser og som regel en dempet framgaffel. Siden den ikke veier så mye og er hurtigrullende – er den perfekt for hverdagssykling og trening. På de aller fleste modellene finns forborede hull for skjermer og bagasjebrett. Vårt tips er at man monterer skjermer og belysning slik at sykkelen er utstyrt for all slags vær og alle sesonger!

Fordeler:

  • Veier lite
  • Sporty
  • Kvikk
  • Enkel montering av belysning, skjermer og bagasjebrett

Trekkingsykler –Allsidige for hverdag og helgeutflukter

Trekkingsykkelen er den mest allsidige av de tre sykkeltypene. Uansett om du skal sykle fram og tilbake fra jobb, ut på en dagstur eller avgårde på en avslappet sykkelrunde med familien så er trekkingsykkelen den perfekte følgesvennen. En veldig praktisk sykkel siden den er ferdigutstyrt med skjermer, bagasjebrett, belysning og sykkelstøtte. Den kommer også vanligvis med en dempet framgaffel som gjør at sykkelen blir behageligere å sykle på og den er dessuten kompatibel med sykkelvesker for de gangene du må ha med deg ekstra pakning. Rammen er sporty og ligner en hybridsykkel sin, men skiller seg da det ofte er mulig å anpasse styre og styrestem for å få en mer oppreist og behagelig sittestilling.

Fordeler:

  • Klarer mye pakning
  • Oppreist og behagelig sittestilling
  • Ferdig utstyrt med skjermer, sykkelstøtte, ringeklokke m.m.
  • Allsidig: Perfekt til både pendling og helgeturer

Touringsykler – Pakkesler for langturer

Touringsykkelen er en mer ekstrem versjon av trekkingsykkelen. Den er laget for klare lange distanser og tyngre last og er utstyrt med slitesterke og holdbare komponenter som holder mil etter mil. Touringsykkelen er et skikkelig pakkesel med både bagasjebrett og holdere for sykkelvesker bak og vanligvis også fram. Sykkelens egenskaper er optimert for tung pakning og lange sykkelturer. For eksempel så er det bra for hender og håndledd å kunne endre grepet rundt styret da og da. Touringsykler kommer derfor enten med bukkestyre, multistyre eller et rett styre – og selvfølgelig ergonomiske håndtak og barends.

Fordeler:

  • Ramme som er optimalisert for tung last og mye pakning
  • Holdbare, lettstelte og slitesterke
  • Behagelig sittestilling for lange sykkeleventyr
  • Kjøreegenskaper optimalisert for tung last

Trenger du hjelp?
Kontakt vår kundeservice! Man-Fre 10:00-17:00 h
21 93 97 96
Nyhetsbrev
Registrer deg nå å få et gavekort på 100 kr.
Eksklusive tilbud og rabattkoder venter på deg.4
Fornøyde kunder
Vi vil gjerne å høre om din opplevelse hos oss,
slik at vi kan bli bedre.