Styrer og Barends

(485 Produkter)

  Merker

Valgt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Pris (kr)

  • kr - kr
    Velg

  Kundeanmeldelser

Valgt:
SORTER ETTER
Side1av
9
 
SORTER ETTER
Side1av
9

Sørger for god sykkelkomfort

Utformingen av sykkelstyret kan ha mye å si for sittestillingen og grepet når du sykler. For å få variasjon, kan du også gjerne montere barends på styret. Her på Bikester har vi flere typer sykkelstyrer og en mengde forskjellige barends å velge mellom, enten du kjører mountainbike eller er langdistansrytter. For barne- og juniorsykler finnes det også sykkelstyrer og barends i tilpasset størrelse.
XLC barend

Sittestilling og kjørekomfort – øvelse gjør mester

Til syvende og sist er det du selv som vet best hvilken sittestilling du foretrekker når du sykler – og hvilken stilling som gir deg best fart eller kontroll. Med mange profesjonelle sykkelryttere på laget, har imidlertid produsentene av sykkelkomponenter kunnet lytte til deres erfaringer og råd når det gjelder hva som fungerer for dem. Derfor er det stor sannsynlighet for at du skal kunne finne et sykkelstyre som gir deg den optimale kjørekomforten, og barends – eller «håndtak-ender» – er et ekstra hjelpemiddel som kan øke komforten ytterligere.
Likevel er det ingen tvil om at første bud for å få mest mulig ut av syklingen, er variert trening, enten du er mosjonssyklist, amatørrytter eller profesjonell langdistansesyklist. Med variert trening bygger du opp fysisk styrke til å takle utfordringene du møter på sykkelveien, uavhengig av om du er aktiv innen terrengsykling, roadracing eller andre grener innen sykkelsporten. Over lengre distanser vil du møte utfordringer som ubehagelig trykk mot håndflatene, opphopning av melkesyre i musklene eller vonde armer. Med bevissthet og trening vil du kunne merke at bare små justeringer i sittestilling og håndgrep kan gjøre store forskjeller når det gjelder belastningen på ulike deler av kroppen. Ofte er det lite som skal til, men selvsagt vil du ha nytte av et sykkelstyre som er tilpasset din egen kjørestil og som muliggjør variasjon. Hvis utgangspunktet er bra, vil du kunne opprettholde innsats og hastighet med små justeringer. I tillegg vil du kunne unngå belastningsskader.

Vær bevisst på kroppsstillingen når du sykler

Selv om du er eksperten når det gjelder din egen sykkelstil, er det mange tips som kan være nyttige dersom du opplever ubehag eller plager over lengre distanser eller i tunge terrengritt. For langdistansesyklister vil en aerodynamisk sittestilling være av stor betydning, men dersom du er på treningsstadiet, vil en dyp sittestilling belaste både ryggen, nakken og skuldrene. Hvis styret er senket for lavt, vil det påvirke kroppsstillingen din, og du vil kunne merke plager som kommer snikende over tid. Kanskje må du erfare disse plagene før du får gjort noe med dem, men det kan likevel være lurt å sørge for at de fysiske innretningene, som du har mulighet til å påvirke umiddelbart, er på plass.
I tillegg til at sykkelen må ha riktig størrelse, og at setet og sykkelbuksen må være komfortable, er sykkelstyret et av de viktigste komponentene på sykkelen. Det er også minst like viktig at styret innbyr til varierte håndgrep og mulighet for å variere sittestillingen. Dette er spesielt viktig når du sykler mye eller over lange distanser, eller hvis du trenger ekstra kraft i motbakker og utforbakker i et utfordrende terrengritt. I sistnevnte tilfelle er barends et vanlig og godt hjelpemiddel.

Unngå numne hender

Mange syklister plages av numne hender fordi presset mot hånden blir for stort. Et ergonomisk riktig styre og en god sittestilling vil selvsagt kunne redusere disse plagene. Det viktigste du kan gjøre, er imidlertid å variere håndgrepet på styret – og å variere ofte! Her vil barends virkelig kunne komme til sin rett.
Med barends kan du flytte hendene bort fra selve styrehåndtakene, og trykket mot håndflaten vil reduseres umiddelbart. Hvis du står og trår i oppoverbakker, kan det være en god avlastning å holde rundt barends-ene, eller flytte hendene over på bremsehåndtakene for å avlaste flatene som vanligvis tar imot presset. Det vil også være til hjelp å variere mellom en fremoverlent og en mer oppreist sittestilling. En god kombinasjon av et styre som passer din kjørestil sammen med barends som hjelper til å avlaste håndflatene, vil være en god investering for deg som sykler mye.


Trenger du hjelp?
Kontakt vår kundeservice! Man-Fre 10:00-14:00 h
21 93 97 96
Nyhetsbrev
Registrer deg nå å få et gavekort på 100 kr.
Eksklusive tilbud og rabattkoder venter på deg.4
Fornøyde kunder
Vi vil gjerne å høre om din opplevelse hos oss,
slik at vi kan bli bedre.
Send oss en melding nå