• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

RONDO Rondo Gravel Bike Ruut Ti Silver

Rondo Gravel Bike Ruut Ti Silver
Beskrivelse

Rasende eventyrere som kan temme kontinenter helt på egen hånd

Trives du best når du raskt suser av gårde på varierte underlag, vil den aggressive eventyreren RONDO RUUT TI bli din beste venn. Denne lojale følgesvennen er både lettere, mer allsidig, mer holdbar og mer driftssikker enn din nabos velpleide racerbil... og den elsker når grusveien tar slutt og de virkelig utfordrende strekningene starter. Den er skreddersydd for deg som ønsker full fremkommelighet og bevart høy komfort på ALLE underlag, og den leverer samtidig alle forutsetninger for at du skal kunne være den ubestridte kongen på haugen. En galskapen rask allrounder med pålitelige egenskaper som leverer rask sykling takket være en kombinasjon av en kraftfull drivlinje på en lett titaniumsramme med en unikt justerbar geometri. En selvfølgelig kombinasjon for kresne vinnere som er på jakt etter den optimale balansen mellom vekt, hastighet, fremkommelighet, slitestyrke og pålitelighet.

Nøkkelen til suksess!

  • Lettere og aggressivt racefokusert ramme i titanium (TI Custom Frame) med tilpassbar geometri 
  • Forgaffel i karbonfiber (Twintip 2.0 Fly Carbon) med effektiv vibrasjonsdemping og responsiv styrkefølelse 
  • Unik variabel gravelgeometri som dramatisk øker sykkelens bruksområde
  • Rikelig med festeplikter som er tilpasset tilbehøret som gjør livet litt enklere
  • Kraftfull drivlinje med 11 gir fra Shimano (GRX RX600/RX800) med utveksling (42Tx10-42T) for alle tempo
  • Hydrauliske skivebremser med lavt vedlikeholdsbehov som leverer kraftfull bremseevne i alle værforhold
  • Et mesterlig hjulsett med grepvennlige dekk som kan håndtere alt fra glatt asfalt til utfordrende underlag
  • Tilpasset for dekk med bredde opp til 45mm (622/700c) eller 2.2" (650b) 
  • Setepinne i karbonfiber fra RONDO og sal fra Selle San Marco (ShortFit)
  • Slank cockpit (Spank Wing 12) som effektivt absorberer vibrasjoner og støt på ujevne underlag

Titaniumsramme med unikt fleksibel geometri som skaper økt selvtillit 

Rammen består av RONDO´s aggressivt racefokusert ramme helt i titanium (TI Custom Frame) som både er ekstremt slitesterk og som i tillegg veier utrolig lite. Bare de vakre sveiseskjøtene og de klassisk rene linjene kan få enhver frustrert sykkelmekaniker til å mykne opp og bli litt lyrisk!

Modellen har en unikt variabel gravelgeometri som dramatisk øker sykkelens bruksområde (du finner selvfølgelig alle vinklene og målene blant bildene). Den første innstillingen gir brattere vinkler og en lavere kjørestilling, hvilket er helt riktig valg for litt mer dynamisk og sportslig sykling på glattere underlag. Den alternative innstillingen gir sykkelen slakere vinkler og en litt mer avslappet kjørestilling, hvilket passer perfekt for de litt lengre eventyrene eller når du ønsker å kjøre ren utholdenhetstrening. Det gir også økt selvtillit i litt mer utfordrende terreng (offroad), spesielt i raske og bratte nedoverbakker.

Denne versjonen er også utstyrt med en fremgaffel i høykvalitets karbonfiber (Twintip 2.0 Fly Carbon) som bidrar til å dempe vibrasjoner og skaper en stabil kjørefølelse (også når du laster den tungt) samt maksimerer styrpresisjonen. Takket være kombinasjonen av høykvalitetsmaterialer og en unik variabel gravelgeometri, er dette en ekstremt fleksibel eventyrer som sørger for at du kan tilbringe mange lange timer i salen uten å vike unna for utfordrende terreng.

Både rammen og forgaffelen har rikelig med festeplikter som er tilpasset en rekke ulike typer tilbehør (skjermer, flaskeholdere, vesker etc), hvilket bidrar til å skape en mer praktisk helhetsfølelse og gjør livet i salen litt enklere. Og som det meste fra RONDO, har den nav med brede gjennomgående aksler (som gir et robustere og mer stabilt hjul) samt et slankt styre (Spank Wing 12) med en komfortabel flat topp som er fylt med skum (for å effektivt absorbere støt på ujevne underlag), en høykvalitetsoppsett som legger grunnlaget for sykkelens kvalitetsegenskaper.

Kraftfull 11-girs drivlinje som kan håndtere alle former for tempo

På dette toppversjonen finner du en kraftfull 1x-drivlinje med 11 ekstremt pålitelige gir fra Shimano (GRX) med en utveksling som leverer tilstrekkelige fartressurser for at selv de mest ambisiøse eventyrerne skal kunne holde følge i varierte tempoer. Når det går fort så øker kravene til bremsene, og nettopp derfor er RONDO RUUT TI utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (GRX), noe som både senker vedlikeholdsbehovet og sørger for at du har tilgang til kraftfull bremseevne året rundt, uavhengig av om det er regnfullt, slaps eller støvete. Her oppe i Skandinavia så er milslange utforkjøringer riktignok ikke så vanlige, men dårlig vær og ujevne underlag er definitivt vanlig, og der leverer skivebremsen langt mer pålitelig ytelse enn de tradisjonelle felgbremsene.

Mesterlig hjulsett som takler både glatt asfalt og virkelig utfordrende underlag

Hele oppsettet ruller på et høykvalitets hjulsett fra RONDO (X HUNT Gravel) med virkelig fine nav og et par 40 mm brede kvalitetsdekk fra Vittoria (Terreno Dry). Disse ekstremt grepvennlige gummidekkene sørger for at du kan fly frem både på alt fra glatt asfalt til virkelig utfordrende underlag med full tillit og uten at du trenger å bekymre deg for unødige punkteringer. Men sykkelen tillater at du kan montere dekk med bredde helt opp til 45 mm (700c) alternativt 2.2" (hvis du velger å kjøre med 27.5-tommere), hvilket skaper ytterligere fremkommelighet og sørger for at du bekymringsløst kan tråkke videre uten å måtte ta hensyn til hvilket underlag som gjelder for øyeblikket.

Men uansett hvilke dekk du til slutt velger, så kan du øke komforten og oppnå økt beskyttelse mot skarpe gjenstander ved ganske enkelt å kjøre med litt lavere lufttrykk, alt for at du skal få så bekymringsfri sykling som mulig på litt løsere underlag. Velger du derimot å kjøre med virkelig hardt pumpede dekk så får du en fantastisk lettrullende sykkel, noe som vil gjøre deg enda mer fornøyd hver gang du tråkker fra konkurrentene. Du kan selvfølgelig også utstyre sykkelen med piggdekk om vinteren, eller hvorfor ikke legge på et par smale slicks hvis du bare kjører på glatt asfalt... du velger selvfølgelig helt selv!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0076868-0120
EAN-kode-
VaremerkeRONDO
FargeSilver
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0076868
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Personalisering-
ProduktserieRondo RUUT TI
ModellserieRondo RUUT
Kjønn-
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedrondo.cc/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieShimano GRX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
ModellserieRondo RUUT
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-4%
Merida Grus Sykkel Silex 200
15 999 kr
15 284 kr
Innsparing
-8%
Merida Silex 400
20 499 kr
18 928 kr
Innsparing
-9%
Merida Gravel Bike Silex 600
22 499 kr
20 532 kr
Innsparing
-13%
Rondo Gravel Bike Ruut Al 2 Sort/Sort
22 090 kr
19 249 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY