• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

RONDO Rondo Ruut Cf2

Rondo Ruut Cf2
Beskrivelse

Underholdende eventyrere som lar deg erobre hele kontinenter

Hvis du er på ditt beste når du raskt suser frem over ulike overflater, vil den komfortable eventyreren RONDO RUUT CF2 blive din beste venn. Denne pålitelige følgesvenn er raskere, mer allsidig, mer komfortabel og har lengre utholdenhet enn naboens polerte muskelbil... og den elsker når grusveien slutter og de virkelige utfordrende stiene begynner. Den er skreddersydd for deg som ønsker maksimal kjørbarhet og vedvarende høy komfort på ALLE slags underlag, og den gir samtidig alle betingelser for at du kan stå som den ubestridte mesteren. En intensivt rask allrounder med pålitelige egenskaper som leverer effektiv sykling takket være kombinasjonen av en skarp 1x-girgruppe på en førsteklasses karbonramme med unik justerbar geometri. En opplagt kombinasjon for krevende konkurransemennesker som ser etter den optimale balansen mellom hastighet, kjørbarhet, allsidighet og komfort.

Nøkkelen til suksess!

  • Ekstremt komfortabel karbonramme (RUUT Flex Design EPS Carbon) med smart justerbar geometri
  • RONDO’s Flex Design - En dempende ramme som tilfører ekstra fleksibilitet under setet
  • Karbonforstilling (Twintip 2.0 Fly Carbon) med effektiv vibrasjonsdemping og responsiv styrefølelse 
  • Unik variabel gravelgeometri som drastisk utvider sykkelens imponerende bruksområde
  • Mange festepunkter designet for et bredt spekter av tilbehør som gjør livet enklere
  • 1x-girgruppe med 11 gir fra SRAM (RIVAL 1) med girforhold (42Tx10-42T) for et bredt spekter av tempi
  • Hydrauliske skivebremser med lavt vedlikeholdsbehov som tilbyr kraftig bremseevne under alle værforhold
  • Robust hjulsett med gripevennlige dekk som takler alt fra glatt asfalt til utfordrende terreng
  • Utformet for dekk med bredde opptil 45mm (622/700c) eller 2.2" (650b) 

Ekstremt komfortabel karbonramme med unik justerbar gravelgeometri

Rammen består av RONDO’s høykvalitets karbonramme (RUUT Flex Design EPS Carbon), som er ekstremt komfortabel, imponerende torsjonsstiv, og som dessuten veier svært lite. Den er også utrustet med RONDO’s unike Flex Design, som betyr at tre seksjoner av rammen er designet for ekstra fleksibilitet under setet. Tro oss – det gjør en enorm forskjell. Sykkelen er ekstremt komfortabel å sykle på. Legg til en justerbar geometri og en elegant kabeltilrettelegging, og selv din mest gretne mekaniker vil lette på øyenbrynene og bli litt imponert!

Modellen har en smart justerbar gravelgeometri som betraktelig øker sykkelens allsidighet (du finner selvfølgelig alle vinkler og målinger blant bildene). Den første innstillingen gir steilere vinkler og en lavere kjørestilling, perfekt for mer dynamisk og sportslig sykling på glattere underlag. Den alternative innstillingen byr på slakere vinkler og en mer avslappet kjørestilling, ideell for lengre eventyr eller når du ønsker å legge vekt på utholdenhetstrening. Dette gir også økt tillit i mer utfordrende terreng (offroad), spesielt i raske og bratte nedkjøringer.

Denne versjonen kommer med en karbonforstilling (Twintip 2.0 Carbon) som hjelper med å dempe vibrasjoner og gir en stabil kjørefølelse (også med tung last) samt forbedrer styrepresisjonen. Takket være en kombinasjon av høykvalitetsmaterialer, effektiv demping og en unikt justerbar geometri, er dette en utrolig fleksibel eventyrer som sikrer mange lange timer i setet uten å vike unna for røft terreng.

Både rammen og forstillingen har mange festepunkter tilpasset et bredt utvalg av tilbehør (skjermer, bagasjebærere, vesker, flaskeholdere, etc.) som bidrar til en mer praktisk helhet og gjør livet på setet litt enklere. Som mye annet fra RONDO, har den nav med gjennomgående aksler (som gir styrkere hjul) en strømlinjeformet cockpit med et allsidig bukkehornstyre, en kombinasjon som er grunnlaget for dens allsidige og robuste egenskaper.

Slagkraftig 1x-girgruppe som dekker et bredt spekter av tempoer

På denne versjonen finner du en robust 1x-girgruppe med 11 kraftfulle gir fra SRAM (RIVAL 1) med et girforhold som tilbyr mer enn nok hastighet for ambisiøse eventyrere som vil holde følge over et bredt spekter av tempoer. Når farten øker, øker også kravene til bremsekraft, og derfor er RONDO RUUT CF2 utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser fra SRAM (RIVAL), som reduserer vedlikeholdsbehovet og sikrer tilgang på kraftig bremsekraft året rundt, uansett om det er regnfullt, slapsfylt eller støvete. Her i Skandinavia er ikke milslange nedoverbakker vanlig, men dårlig vær og ujevne underlag, det er det sikkert, og der leverer skivebremsene mye mer pålitelig ytelse enn tradisjonelle felgbremser.

Robust hjulsett som takler både glatte og tøffe underlag

Konstruksjonen er basert på et robust hjulsett med et par 40 mm brede høykvalitets dekk fra WTB (Nano), som summeres opp som et par gripevennlige dekk, sikrer at du kan storme frem over både glatte og tøffe underlag med full tillit og uten bekymringer for punkteringer. Sykkelen gir også muligheten til å montere dekk med bredde opp til 45 mm (700c) eller 2.2" (om du går for 27.5-tommere), som ytterligere forbedrer kjørbarheten og lar deg uanfektet fortsette din vei, uavhengig av underlaget du møter.

Uavhengig av hvilke dekk du endelig velger, kan du øke komforten og oppnå bedre beskyttelse mot skarpe gjenstander ved ganske enkelt å kjøre med litt lavere lufttrykk, alt for å sikre så behagelig sykling som mulig på mer løst underlag. Hvis du derimot velger å pumpe dekkene veldig hardt, får du en eksepsjonelt lettrullende sykkel, som vil gjøre deg enda lykkeligere hver gang du sykler fra konkurrentene. Selvfølgelig kan du også utstyre sykkelen med piggdekk om vinteren, eller kanskje til og med legge på et par smale slicks for asfaltkjøring... valget er helt opp til deg!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0077841
EAN-kode-
VaremerkeRONDO
FargeGrå/Svart
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
ProduktserieRondo RUUT CF
ModellserieRondo RUUT
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieSRAM RIVAL
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM RIVAL
ModellserieRondo RUUT
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Rondo RUUT CF

-13%
Rondo Grus Sykkel Ruut Cf2 2X Svart/Svart
36 690 kr
32 089 kr
Innsparing
Ikke på lager

LIKNENDE PRODUKTER

-4%
Merida Grus Sykkel Silex 200
15 999 kr
15 284 kr
Innsparing
-8%
Merida Silex 400
20 499 kr
18 928 kr
Innsparing
-9%
Merida Gravel Bike Silex 600
22 499 kr
20 532 kr
Innsparing
-13%
Rondo Gravel Bike Ruut Al 2 Sort/Sort
22 090 kr
19 249 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY