• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

RONDO Rondo Gravel Bike Ruut Al 1 Raw/Gray

Rondo Gravel Bike Ruut Al 1 Raw/Gray
Beskrivelse

Mangesidig eventyrer som lar deg beherske hele kontinenter

Hvis du trives best når du raskt beveger deg over forskjellige typer underlag, vil den allsidige eventyreren RONDO RUUT AL 1 raskt bli din beste venn. Denne lojale partneren er mer allsidig, utholdende og driftssikker enn naboens velpolerte racerbil... og den elsker øyeblikkene når grusveien slutter og de virkelig røffe etappene starter. Den er spesiallaget for deg som ønsker full fremkommelighet og konstant høy komfort på ALLE typer underlag, og sørger samtidig for at du lett blir kongen av veien. En kvikk allrounder med pålitelige egenskaper som sørger for rask sykling takket være en skarp drivlinje på en solid aluminiumsramme med unikt justerbar geometri. En ideell kombinasjon for strategiske vinnertyper på jakt etter den perfekte balansen mellom hastighet, fremkommelighet, pålitelighet og holdbarhet.

Nøkkelen til suksess!

  • Letthåndterlig aluminiumsramme (6061-T6) med tilpasningsdyktig geometri og smarte detaljer
  • Forgaffel i karbonfiber (Twintip 2.0 Fly Carbon) som tilbyr effektiv vibrasjonsdemping og sensitiv styrerespons
  • Unik justerbar gravelgeometri som dramatisk utvider sykkelens bruksområder
  • Rikelig med festealternativer tilpasset ulike typer tilbehør som gjør sykkellivet enklere
  • Utprøvd 1x-drivlinje med 11 gir fra Sram (APEX 1) med girutveksling (42Tx11-42T) som dekker ulike fartsnivåer
  • Hydrauliske skivebremser med lite vedlikeholdsbehov som gir kraftig bremseeffekt i all slags vær
  • Robust hjulsett med dekk som gir godt grep og tåler alt fra glatt asfalt til utfordrende terreng
  • Tilpasset for dekk opp til 45mm (622/700c) eller 2.2" (650b) avhengig av rammestørrelsen

Aluminiumsramme med unikt fleksibel geometri som bygger selvtillit

Rammen består av RONDO´s lette aluminiumsramme (6061-T6) som er stiv og slitesterk, og som arver mange av de beste egenskapene fra langt dyrere sykler. Bare den elegante kabelføringen alene kan få enhver gretten sykkelmekaniker til å le og bli litt begeistret!

Modellen har en unik variabel gravelgeometri som dramatisk øker sykkelens anvendelsesområde (du finner selvfølgelig alle vinkler og mål blant bildene). Den første innstillingen gir brattere vinkler og en lavere kjørestilling, noe som er perfekt for litt mer dynamisk og sportslig sykling på jevnere underlag. Den andre innstillingen gir sykkelen slakere vinkler og en mer avslappet kjørestilling, noe som er ideelt for lengre eventyr eller når du ønsker å fokusere på utholdenhetstrening. Det gir også økt selvtillit i mer utfordrende terreng (offroad), spesielt i raske og bratte nedkjøringer.

Denne versjonen er i tillegg utstyrt med en førsteklasses forgaffel i karbonfiber (Twintip 2.0 Fly Carbon) som bidrar til å dempe vibrasjoner og skaper en stabil kjørefølelse (selv med tung last), samt forbedrer styrpresisjonen. Takket være kombinasjonen av toppkvalitets materialer og den unike justerbare gravelgeometrien, er dette en ekstremt fleksibel eventyrer som sikrer at du kan tilbringe lange timer i sadelen og som aldri trekker seg fra utfordrende terreng.

Både rammen og forgaffelen har mange festealternativer som er designet for et bredt spekter av tilbehør (skjermer, bagasjebærere, vesker, flaskeholdere, osv), noe som bidrar til en mer praktisk totalopplevelse og gjør turene i sadelen enklere. Og som det meste fra RONDO, har den nav med gjennomgående aksler (for mer robuste hjul), en strømlinjeformet cockpit med et allsidig styre, en kombinasjon som skaper en allsidig og holdbar sykkel.

Utprøvd 11-girs drivlinje som takler ethvert tempo

På denne modellen finner du en utprøvd 1x-drivlinje med enkeltring fra RONDO (Direct) og 11 pålitelige gir fra SRAM (APEX 1) med en girutveksling som gir nok hastighet for at selv de mest ambisiøse eventyrerne kan holde følge i ulike tempi. Når farten øker, øker også behovet for bremsekraft og derfor kommer RONDO RUUT 1 med effektive hydrauliske skivebremser fra SRAM (APEX 1), noe som reduserer vedlikeholdsbehovet og forsikrer at du har tilgang til kraftfulle bremser året rundt, uavhengig av om det er vått, slaps eller støvete. I Skandinavia er kanskje ikke milslange utforkjøringer så vanlige, men dårlig vær og ujevne underlag er definitivt en del av opplevelsen, og der leverer skivebremsene pålitelig ytelse som er langt over hva tradisjonelle felgbremser kan tilby.

Robust hjulsett som mestrer både glatt asfalt og hardt terreng

Hele sykkelen ruller på et robust hjulsett med et par 40 mm brede kvalitetsdekk fra Vittoria/Schwalbe (Terreno Dry/G-ONE Bite), som kan beskrives som ekstremt grepssikre dekk som lar deg sykle raskt både på glatt asfalt og utfordrende underlag uten å bekymre deg for punkteringer. Sykkelen gir deg muligheten til å montere dekk opp til 45 mm (700c) eller 2.2" (hvis du velger å kjøre på 27.5-tommers hjul), noe som øker fremkommeligheten og lar deg problemfritt fortsette turen uten å måtte tenke på underlaget. Uavhengig av hvilke dekk du ender opp med å velge, kan du øke komforten og få bedre beskyttelse mot skarpe objekter ved å kjøre med litt lavere lufttrykk, alt for å gi deg en så problemfri sykkeltur som mulig over løst underlag. Velger du i stedet å kjøre med høyt pumpede dekk, vil du få en sykkel som ruller lett, noe som vil glede deg hver gang du akselererer forbi konkurrentene. Du kan selvfølgelig også utstyre sykkelen med piggdekk om vinteren, eller hvorfor ikke montere et par smale slicks hvis du stort sett sykler på glatt asfalt... valget er ditt!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0075694-I507
EAN-kode-
VaremerkeRONDO
FargeRaw/Gray
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0075694
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Personalisering-
ProduktserieRondo RUUT AL 1
ModellserieRondo RUUT
Kjønn-
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettsted-
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieSRAM APEX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM APEX
ModellserieRondo RUUT
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-4%
Merida Grus Sykkel Silex 200
15 999 kr
15 284 kr
Innsparing
-8%
Merida Silex 400
20 499 kr
18 928 kr
Innsparing
-9%
Merida Gravel Bike Silex 600
22 499 kr
20 532 kr
Innsparing
-11%
Merida Grus-sykkel Silex 400
20 499 kr
18 179 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY