• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

RONDO Rondo Gravel Bike Bogan St 2 Sølv/Grå

Rondo Gravel Bike Bogan St 2 Sølv/Grå
Beskrivelse

Slitesterk arbeidshest og dyktig eventyrer som alltid er klar for episke eventyr

Om du trives best når du komfortabelt brøyter deg vei over ulike typer underlag, vil den slitesterke eventyreren RONDO BOGAN ST 2 blive din beste venn. Denne lojale eventyreren er mer allsidig, slitesterk, utholdende og pålitelig enn det meste du kan finne, og den elsker virkelig når grusveien ender og de virkelig røffe stiene begynner. Den er designet spesielt for deg som ønsker maksimal fremkommelighet og førsteklasses komfort på bokstavelig talt ALLE typer underlag, og den gir samtidig de rette forutsetningene for at du skal kunne mestre kontinenter med full pålitelighet. En komfortabel globetrotter med solide egenskaper som leverer pålitelig sykling, takket være kombinasjonen av et testet 1x11 drivverk på en ekstremt slitesterk ramme i høykvalitets stål med en unikt justerbar geometri.

Nøkkelen til suksess!

  • En ekstremt kapabel slitesterk eventyrer som vil gi deg uforglemmelige minner fra alle dine episke eventyr
  • Dobbeltredusert stålkam (Tange Champion) med justerbar geometri og høykvalitets komfort
  • Forgaffel i karbonfiber (Twintip Carbon) med effektiv vibrasjonsdemping og responsiv styringsfølelse 
  • Unik variabel geometri som dramatisk utvider sykkelens bruksområde
  • Et vell av festepunkter tilpasset for et bredt utvalg av tilbehør (skjermer, bagasjebærere, flaskeholdere, osv)
  • Testet 1x11 drivverk fra SRAM (APEX 1) med girutveksling (38Tx11-42T) tilpasset de fleste hastigheter
  • Pålitelige skivebremser med lavt vedlikeholdsbehov som gir kraftig bremsekapasitet under all slags vær
  • Komplette hjulsett (29x2.1") med grepssikre kvalitetsdekk som takler alle typer underlag

Høykvalitets stålramme med variabel geometri som bygger selvtillit 

Rammen er RONDO’s ultra-komfortable stålramme (Tange Champion), som er både dobbeltredusert (lettvekt), ekstremt slitesterk og arver mange flotte egenskaper fra betydelig dyrere sykler. De jevne sveisene og de klassisk rette linjene kan gjøre enhver irritert sykkelmekaniker litt mykere og en smule lyrisk!

Modellen har en unik justerbar geometri som dramatisk øker dens anvendelighet (alle vinkler og mål finner du selvfølgelig blant bildene). Den første innstillingen gir brattere vinkler og en lavere kjørestilling, som er ideelt for litt mer sporty sykling på glattere underlag. Den alternative innstillingen tilbyr flattere vinkler og en mer avslappet kjørestilling, som er perfekt for lengre eventyr eller når du skal på rene utholdenhetsturer. Dette gir også økt selvtillit i utfordrende terreng (offroad), spesielt i raske og bratte nedoverbakker. Det er usannsynlig at du noensinne vil trenge å reparere rammen, men hvis du mot formodning skulle oppdage en sprekk på rammen midt på steppene i Mongolia eller på kanten av Kalahari-ørkenen, så er det sannsynligvis lettere å finne noen som kan sveise stål enn å reparere en ramme i karbonfiber, titan eller aluminium.

Denne ekstra robuste versjonen er også utstyrt med en karbonforgaffel (Twintip 2.0 Carbon) som demper vibrasjoner og skaper en stabil kjørefølelse (selv under tung belastning) og maksimerer styringspresisjonen. Takket være kombinasjonen av ekstremt slitesterke materialer og en unik justerbar geometri, er dette en komfortabel utforsker som sørger for at du kan tilbringe mange lange timer i sadelen uten å vike unna for utfordrende terreng.

Både rammen og forgaffelen har rikelig med festepunkter tilpasset for et bredt spekter av tilbehør (skjermer, lasteholdere, vesker, flaskeholdere, osv), som bidrar til å skape en mer praktisk helhet og gjøre livet i sadelen litt enklere. Og som med det meste fra RONDO, kommer den med brede nav med gjennomgående aksler (som gir enda sterkere hjul) og en lett håndterlig cockpit med et moderne bukkestyre, en kombinasjon som står for de slitesterke og allsidige egenskapene.

Testet 11-girs drivlinje i kombinasjon med et par effektive skivebremser

På denne utgaven finner du en testet 1x-drivlinje med enkeltklinge fra RONDO (Direct) og 11 pålitelige gir fra SRAM (APEX1) med en girutveksling som gir tilstrekkelig hastighet for selv ambisiøse syklister å holde følge i forskjellige hastigheter. Når det går fort, øker kravene til bremsekapasitet, og derfor er RONDO BOGAN ST 2 utstyrt med skivebremser fra Rever (MCX), noe som både reduserer vedlikeholdsbehovet og gir pålitelig bremsekraft året rundt, uavhengig av værforhold, enten det er regn, slaps eller støv. I Skandinavia er ikke milslange nedoverbakker så vanlige, men dårlig vær og ujevne underlag er det definitivt, og der gir skivebremsene langt mer pålitelig ytelse enn de tradisjonelle felgbremsene.

Robuste 29-tommere som takler alt fra glatt asfalt til virkelig krevende underlag

Hele sykkelen ruller på et par fullstørrelses 29-tommere med 2.1" brede dekk fra Vittoria (Terreno), som kan betraktes som et par ekstremt grepssikre kvalitetsdekk som lar deg suse gjennom alt fra glatt asfalt til virkelig utfordrende underlag uten bekymringer for irriterende punkteringer. De tilbyr fremkommelighet som lar deg tråkke videre uten å måtte bekymre deg for underlaget som venter. Ved å kjøre med litt lavere lufttrykk, kan du dessuten øke komforten og oppnå bedre beskyttelse mot skarpe objekter på løsere underlag. Velger du derimot å kjøre med høyt pumpede dekk, får du en sykkel som ruller eksepsjonelt lett, noe som garantert vil gjøre deg enda gladere hver gang du akselererer fra konkurrentene. Du kan selvsagt også utstyre sykkelen med piggdekk om vinteren, eller hvorfor ikke legge på et par smale slicks hvis du foretrekker å sykle på glatt asfalt... valget er helt opp til deg!

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0077861-I514
EAN-kode-
VaremerkeRONDO
FargeSilver/Gray
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0077861
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieRondo BOGAN ST 2
ModellserieRondo BOGAN
KjønnUnisex, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedrondo.cc/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Mekanisk skivebremse
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

11-delt (1 x 11)
GirskifterserieSRAM APEX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM APEX
ModellserieRondo BOGAN
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Baknav-
Felger-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon53-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-11%
Merida Grus Sykkel Silex 200
15 999 kr
14 250 kr
Innsparing
-14%
Merida Silex 400
20 499 kr
17 690 kr
Innsparing
-15%
Merida Gravel Bike Silex 600
22 499 kr
19 189 kr
Innsparing
-17%
Merida Grus-sykkel Silex 400
20 499 kr
16 990 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY