• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Wild FS M10

Orbea Wild FS M10
Beskrivelse

Høykvalitets enduro som gir deg et tydelig overtak uansett hvem du utfordrer

Den underholdende Obea Wild FS M10 er virkelig imponerende velbalansert og sørger for at både oppover- og nedoverbakker takles med bravour. Denne høykvalitets eMTB'en gir deg et tydelig overtak, uavhengig av din fysiske form eller kondisjon... du kan med andre ord fokusere på å kjøre fra både naboen og langt yngre syklister med det der brede smilet du kommer til å ha på leppene. Kjernen i dette er en heldempet ramme i karbon som er utstyrt med kraftig elektrisk drift fra Bosch og sjenerøse slaglengder på 160/160mm med progressiv kinematikk... sluttresultatet? En rask, livlig og ekstremt utholdende enduro med overlegen balanse og en naturlig sykkelfølelse, som mestrer alle typer underlag og stigninger uten problemer.

Nøkkelen til suksess!

  • Heldempet ramme i toppkvalitets karbon (Wild Full Suspension) utrustet med et toppkvalitets koblingssystem
  • Skarp forgaffel fra FOX (38 Float Performance) med 160 mm slaglengde og lockout-mulighet
  • Bakdemper fra FOX (Float DPS Performance) som tilbyr hele 160 mm slaglengde
  • Boschs kraftfulle elmotor (Performance CX Cruise) som gir en fantastisk naturlig sykkelfølelse
  • Stilig integrert batteri på hele 625Wh som er nesten usynlig, men likevel tilbyr imponerende rekkevidde
  • Effektiv 1x-drivlinje med 12 gir og pålitelig funksjon fra Shimano (Deore/XT) med bred gearing
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT) som enkelt håndterer sykkelens hastighetspotensial
  • Hjulsett fra DT Swiss (H-1900 Spline 30c TLR) ruller på dekk fra Maxxis (Minion DHF/Minion DHR II)
  • Block Lock-styrelager som beskytter rammen ved å forhindre at styret roterer helt rundt ved et fall
  • Slank og oversiktlig cockpit med både styre og styrstamme fra Race Face i aluminium
  • Sete fra Fizik (Aidon) og en høy-/senkbar setepinne fra OC2 (Dropper) med sjenerøs slaglengde

Skulpturelt karbonchassis med kapasitet for intenst stisykling

Det skulpturelle chassiset består av en høykvalitetsramme (Orbea Wild Full Suspension) med moderne endurogeometri og et elegant integrert batteri som vekker grådig begjær. En imponerende stiv konstruksjon med avansert koblingssystem som gir smidig demping, kombineres med en aggressiv geometri rettet mot eventyrlig sykling i bratte partier.

Rammens gjennomtenkte design er ikke bare estetisk tiltalende, men også robust konstruert med høy lateral stivhet, som legger grunnlaget for sikkerhet, og med det moderne koblingssystemet som tillater hele 160 mm slaglengde, har du all den fleksibiliteten som kreves for raske turer også på de mest utfordrende underlagene. Resultatet er optimal markkontakt med en følelse av forsiktighet kombinert med effektiv kraftoverføring, sykkelen responderer umiddelbart når du ønsker å akselerere og tillater deg å navigere kompliserte stier på et imponerende lett vis.

Rammen har selvfølgelig pent integrert kabling og er tilpasset gjennomgående aksler (BOOST), altså en ekstra bred front- og bakaksel som gir større avstand mellom navets eikefestepunkter, som igjen fører til stivere hjul og bedre kontroll i spor.

Høykvalitets dempersystem som gir deg maksimal kontroll i bratte nedkjøringer

Det høykvalitets dempingssystemet håndteres av kvalitetssikrede FOX. Med en 38 Float Performance 160 Grip 3-Position foran og en Float DPS Performance Trunnion 3-Position Evol LV bak, begge med låsemulighet og sjenerøse slaglengder (160/160 mm), svelger sykkelen effektivt alle ujevnheter og sikrer at du beholder kontrollen uansett type terreng og helning.

Høykvalitets elektrisk drift kombinert med et effektivt 1x-drivverk

Den kraftfulle motoren fra tyske Bosch (Performance CX Cruise Gen. 4) leverer imponerende ytelse kombinert med et elegant integrert batteri på 625 Wh, som gir mange timer med ekstra støtte på veien, og med mulighet for å utvide med en Range Booster, kan du oppnå opptil 1125 Wh. Plasseringen av batteriet, motoren og hele drivlinjen i den nedre delen av rammen sikrer et optimalt lavt tyngdepunkt som gir feilfri håndterbarhet, selv på de mest utfordrende stiene.

Systemet tilbyr fantastisk respons, men det som virkelig imponerer er motorens smidige assistanse, som skaper en dynamisk følelse ved hvert tråkk. Dette skyldes høykvalitets kraftsensorer, som gir en myk assistanse ved rolig sykling, men gir kraftfull assistanse ved raskere og hardere tråkk, slik at motoren effektivt hjelper deg dit du vil uten at du må gjøre hele jobben selv. Du har selvfølgelig full kontroll over hvilket assistansenivå du foretrekker til enhver tid.

Kombinasjonen av den imponerende motoren og et drivverk med 12 ekstremt effektive gir fra Shimano (Deore/XT), opererer i en nesten sømløs harmoni, stille og effektivt, og gir dessuten en imponerende rekkevidde. Med 5 forskjellige driftsmodus (Off, Eco, Tour, Sport, og Turbo) og en tydelig display (Kiox) som holder deg informert om alt du trenger å vite, er dette rett og slett syklingen på sitt beste.

Høykvalitets 29-tommere med sikkert grep og kraftige skivebremser

Hele oppsettet ruller på et par raske 29-tommere med aluminiumsfelger fra DT Swiss (H-1900 Spline 30c TLR) utrustet med hele 2,6" brede dekk fra Maxxis (Minion DHF/Minion DHR II) som leverer topp komfort og utmerket grep i svingene, noe som er avgjørende for deg som setter pris på riktig hastighet, godt grep og effektiv fremkommelighet. Og siden sykkelen elsker rask kjøring i terrenget, er den utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (XT M8120), som gir pålitelig ytelse året rundt uansett værforhold.

Ja, dette er en spenstig enduro-monster med kraftig trøkk i pedalene som uten problemer tar seg fram både oppover og nedover. Den trives utmerket i naturlig terreng, men er faktisk nesten overalt hjemme, og er den perfekte eMTB for de av oss som ønsker en rask og utholdende moromaskin med høyt potensial for lek, samtidig som den har full kapasitet til å ta syklingen din til helt nye høyder.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072342
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
Farge-
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieOrbea Wild
KjønnUnisex, Dame, Herre
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemBosch
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
ModellserieOrbea Wild
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

160 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

160 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Ladetid5.4
Batterikapasitet (Wh)625
Batterikapasitet (Ah)16.7
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Batteriladerja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBOSCH Display unit KIOX Black BUI330
AssistansenivåerAuto, Eco mode, eMTB, Off, Sport, Tour, Tour+, Turbo
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-26%
Active Fatbike El Arctic Black Metallic
42 090 kr
30 990 kr
Innsparing
-16%
Orbea El Mtb Rise M10 Karbon Raw-Shark Grey (Matt)
-30%
Superior EXR 6030 Touring
34 390 kr
23 990 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY