• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Wild FS H20

Orbea Wild FS H20
Beskrivelse

High-end enduro som gir deg et tydelig overtak uansett hvem du utfordrer

Den underholdende Obea Wild FS H20 er virkelig imponerende balansert og sørger for at både oppover og nedover er den riktige retningen. Denne høykvalitets eMTB'en gir deg et tydelig overtak, uten at verken din fysiske status eller din kondisjon spiller noen større rolle... du kan med andre ord fokusere på å kjøre fra både naboen og betydelig yngre syklister med det der nesten tåpelig brede smilet du kommer til å ha på leppene. Hjørnesteinen består av en høykvalitetsspesifikasjon med kraftig elektrisk drivkraft fra Bosch og sjenerøse slaglengder på 160/160mm med progressiv kinematikk... sluttresultatet? En kvikk, livlig og ekstremt utholdende enduro med imponerende balanse og naturlig følelse i syklingen som problemfritt tar seg frem på alle former for underlag, og dessuten i alle typer av helling.

Nøkkelen til suksess!

  • Fullt dempet ramme i kvalitetsaluminium (WILD Full Suspension) som er utstyrt med en høykvalitets lenkemekanisme
  • Dempergaffel fra RockShox (35 Silver TK) med 160 mm slaglengde og lockout
  • Bakdemper fra FOX (Float DPS Performance) med 160 mm slaglengde
  • Bosch’s kraftfulle elmotor (Performance CX Cruise) som gir en herlig naturlig følelse i syklingen
  • Elegant integrert batteri på hele 625Wh som knapt synes men som likevel leverer imponerende rekkevidde
  • Slagkraftig 1x-girsystem med 12-gir og fjellsikker funksjon fra Shimano (Deore/XT) og bred utveksling
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) som uten problemer matcher fartsressursene
  • Hjulsett fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) som ruller på dekk fra Maxxis (Minion DHF/Minion DHR II)
  • Block Lock - Styrelager som beskytter rammen ved å hindre styret fra å snurre rundt hvis du krasjer
  • Slank og lett oversiktlig cockpit med både styre og styrestamme fra OC1 i Aluminium
  • Sete fra Selle Royal (Vivo) samt høy-/senkbar setepinne fra OC2 (Dropper) med sjenerøs slaglengde

Skulpturelt aluminiumchassis med kapasitet for virkelig intensiv stisykling

Det skulpturelle chassiset består av en ramme i hydroformet aluminium med en moderne endurogeometri og et stilig integrert batteri som vekker grådige følelser av rent begjær. En imponerende vridningsstiv konstruksjon med avansert lenkemekanikk som leverer ettergivende demping kombineres med en aggressiv geometri som fokuserer på eventyrlig sykling i bratt terreng. Den tydelig utformede rammeformen er ikke bare elegant, men har en robust konstruksjon med høy lateral stivhet, noe som skaper et trygt fundament, og takket være dens moderne lenkemekanikk som tillater hele 160 mm slaglengde, så besitter du tilstrekkelig med fleksibilitet for å kunne garantere raske turer også på virkelig røffe underlag. Sluttresultatet blir markkontakt med en herlig ettergivende følelse kombinert med effektiv kraftoverføring, sykkelen reagerer lynraskt når du ønsker å øke tempoet og den sørger samtidig for at du kan håndtere vanskelige sporvalg på en imponerende enkel måte. Rammen har selvfølgelig pent integrert kabelføring og den er tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST) dvs. en ekstra bred for- og bakaksel som tillater en større avstand mellom eikefester ved navet, noe som igjen gir et stivere hjul og bedre kontroll i sporene.

Høykvalitets demperkonfigurasjon som gir deg maksimal kontroll ute i bratt terreng

I front sitter en RockShox 35 Silver TK og i bak en FOX Float DPS Performance Trunnion 3-Position Evol LV, og takket være kombinasjonen av massevis av innstillinger og sjenerøse slaglengder (160/160mm) så absorberer sykkelen effektivt alle ujevnheter og sørger for at du alltid kan kjøre med full kontroll uansett terreng og helning. Begge demperne er dessuten låsbare, noe som øker bruksområdet og sikrer at du kan kjøre fort på alt fra jevn asfalt til mer utfordrende skogsterreng. Når det blir røft i sporene så er en dropper post nå nesten obligatorisk, så selvfølgelig er den allerede fra start utstyrt med en høy-/senkbar setepinne fra OC2 (Dropper).

Høykvalitets tysk elektrisk drift via en slagkraftig japansk 1x-drivlinje

Motoren leveres av tyske Bosch, den kraftfulle Performance CX Cruise Gen. 4 leverer imponerende ytelse som kombinert med et elegant integrert batteri på 625 Wh leverer mange timers ekstra hjelp på traven (og kjøper du en Range Booster så kan du nå opp til 1125 Wh). Siden både batteriet, elmotoren og hele drivlinjen er plassert i rammen nederst oppnås et forbilledlig lavt tyngdepunkt, noe som i praksis gir deg upåklagelig manøvreringsdyktighet selv i virkelig utfordrende terreng.

Systemet leverer virkelig bra trøkk, men minst like imponerende er motorens beundringsverdig ettergivende følelse som skaper en dynamisk følelse i hvert tråkk. Det skyldes i stor grad de høykvalitets kraftsensorene og i praksis betyr det at når du trår rolig og forsiktig så får du en myk og rolig assistanse. Men trår du isteden raskere, og fremfor alt hardere, så får du en betraktelig mer kraftfull assistanse. Motoren tar deg effektivt og raskt dit du ønsker uten at du må gjøre hele jobben selv, men du velger selvfølgelig helt selv hvilket assistansenivå du ønsker for øyeblikket.

Den imponerende elmotoren samarbeider med 12 ekstremt slagkraftige gir fra Shimano (Deore/XT) med en bred utveksling (32Tx10-51T) og alt skjer effektivt og selvfølgelig med drift direkte på krankakselen. Motor og gir samarbeider i en nesten sømløs harmoni og alt skjer effektivt, vidunderlig stille og gir deg dessuten en imponerende rekkevidde. Legg til flere ulike driftsmoduser og en tydelig display (Purion) som gir deg full kontroll og som viser i prinsippet alt du trenger å vite - kan det bli bedre?

Høykvalitets 29-tommere med grepssikre dekk og kraftige skivebremser

Hele oppbyggingen ruller på et par raske 29-tommere med aluminiumsfelger fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) som er utstyrt med hele 2,6" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Minion DHF/Minion DHR II) som leverer høy komfort og virkelig godt grep i svingene, noe som er perfekt for deg som prioriterer riktig hastighet, godt grep og høy fremkommelighet. Og siden sykkelen elsker når det går fort i sporene så har den effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) som gir kraftfull og konsekvent ytelse året rundt - uansett om det regner, snør eller er støvete ute i sporene.

Jepp, dette er et livlig enduromonster med heftig trykk i pedalene som problemfritt flyr frem både oppover og nedover. Den trives selvsagt ute blant stubber og steiner men fungerer faktisk nesten overalt, helt perfekt eMTB for oss som ønsker en kvikk og utholdende moromaskin med masse moro-potensial og som samtidig har fullt potensial til å ta syklingen din til helt nye nivåer.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072339
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
Farge-
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieOrbea Wild
KjønnUnisex, Dame, Herre
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemBosch
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
ModellserieOrbea Wild
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

160 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

160 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Ladetid5.4
Batterikapasitet (Wh)625
Batterikapasitet (Ah)16.7
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Batteriladerja
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningBosch Performance Purion
AssistansenivåerAuto, Eco mode, eMTB, Off, Sport, Tour, Tour+, Turbo
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-26%
Active Fatbike El Arctic Black Metallic
42 090 kr
30 990 kr
Innsparing
-16%
Orbea El Mtb Rise M10 Karbon Raw-Shark Grey (Matt)
-30%
Superior EXR 6030 Touring
34 390 kr
23 990 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY