• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Racer Orca M30Iltd Pwr Carbon Raw-Shark Grey

Orbea Racer Orca M30Iltd Pwr Carbon Raw-Shark Grey
Beskrivelse

Lettsykkel som gir deg seiersfølelsen uansett motstander 

Den engasjerende underholdningsmaskinen Obea Rise M20 er et imponerende eksempel på balanse og sørger for at både oppover og nedoverbakker kjennes riktige ut. Dette er en eMTB som tilbyr en klar fordel, uavhengig av fysisk form eller kondisjonsnivå... du kan altså konsentrere deg om å distansere både naboen og syklister 25 år yngre, med et bredt smil om munnen. Kjernen er en toppkvalitets karbonfiber ramme og vandring på 140/140mm med progressiv kinematikk, men denne varianten har også fått Orbeas Rider Synergy (RS) - Dynamisk elektrisk drift med programvare fokusert på både kraft og rekkevidde. Resultatet? En raskere, mer leken og utholdende eMTB med imponerende balanse og en herlig naturlig sykkelfølelse som enkelt takler alle typer terreng og stigninger. 

Nøkkelen til suksess!

  • Fullt dempet ramme i høykvalitets karbonfiber (Rise Evo OMR) med et imponerende oppsett
  • Skarpt dempet forgaffel fra FOX (34 Float Performance) med 140 mm vandring og lockout
  • Bakdemper fra FOX (Float DPS Performance) med 140 mm vandring og lockout
  • Shimanos kraftigste elmotor (STePS EP8-RS) med unik dynamikk for en fantastisk naturlig sykkelfølelse
  • Elegant integrert batteri (360Wh) som tilbyr en bemerkelsesverdig rekkevidde
  • Del av RS-serien (Rider Synergy) fra Orbea - Elektrisk drift med programvare som fokuserer på både kraft og rekkevidde
  • Kraftig 1x drivlinje med 12 gir fra Shimano (SLX) med pålitelig funksjonalitet
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6100) som enkelt matcher sykkelens fartspotensiale
  • Hjulsett fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready) med 2.4" brede dekk fra Maxxis (Dissector/Rekon)
  • Alt styres fra en oversiktlig cockpit med styr og styrstamme fra OC (Mountain Control MC)
  • Sete fra Fizik (Taiga S-alloy rail) samt justerbar setepinne fra OC (Mountain Control MC20)

Skulpturelt karbonfiberchassis skapt for intens stisykling

Det skulpturelle chassiset består av en ramme i toppkvalitets karbonfiber (Rise EVO OMR) med en moderne stigeometri og et elegant integrert batteri som vekker lysten hos enhver. Imponerende vridningsstivt og helt nylig utviklet med aggressiv geometri og avansert oppsett som tilbyr smidig demping fokusert på eventyrlige stiturer. Rammen har et ideelt lavt tyngdepunkt som bidrar til sykkelens stabilitet i høye hastigheter. 

Den nøye formgitte rammestrukturen er ikke bare stilig, men også robust konstruert med høy lateral stivhet for et sikkert fundament. Takket være dens avanserte oppsett som tillater opptil 140mm vandring, tilbyr den fleksibilitet til å takle rask kjøring selv på de mest krevende underlag. Du får markkontakt med en behagelig følelse av ettergivenhet kombinert med effektiv kraftoverføring; sykkelen reagerer umiddelbart når du ønsker å øke farten og tillater enkelt håndtering av utfordrende sporvalg.

Rammen har selvfølgelig pent integrert kabelføring og er tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), som betyr en ekstra bred aksel foran og bak. Dette gir større avstand mellom eikefestene på navet, som igjen fører til et stivere hjul og bedre kontroll i sporet. 

Toppkvalitets dempesystem som gir deg full kontroll på stien

Kvalitetssikring fra FOX betyr at du er godt ivaretatt med deres dempesystem. Med en 34 Float Performance i front og en Float DPS Performance 3-Position Evol Custom Tune bak, og takket være en rekke justeringsmuligheter og sjenerøs vandring (140/140 mm), absorberer sykkelen ujevnheter effektivt og holder deg i kontroll uansett terreng og helling. Begge dempere er også låsbare, noe som utvider bruksområdet og lar deg sykle raskt på alt fra glatt asfalt til krevende skogsterreng. En høy-/senkbar setepinne er nesten uunnværlig når terrenget blir røft, så naturligvis er den inkludert fra start med en dropper post fra OC2 (Mountain Control MC20).

Velbalansert elektrisk drivsystem med en dynamisk følelse ved hjelp av en kraftig 1x-drivlinje

Drivsystemet, Shimanos STePS (EP8-RS), representerer det ypperste på markedet med en ekstremt kraftig elmotor i kombinasjon med et kraftfullt og helt integrert batteri, som leverer 360 Wh av miljøvennlig energi. Dette gir deg en imponerende rekkevidde og ekstra kraft i hvert tråkk. Både batteriet og programvaren, unike for Orbea under RS (Rider Synergy) navnet, fokuserer på både kraft og rekkevidde med en dynamikk og sykkelfølelse som er prioritert, mens den umiddelbare kraften nærmest spiller en birolle.

Den dynamiske elmotoren arbeider sammen med 12 effektive gir fra Shimano (SLX), hvor alt fungerer feilfritt med direkte drivning til veivakselen (den eneste riktige måten, hvis du spør oss). Med hele drivpakken strategisk plassert i bunnen av rammen, oppnås et optimalt lavt tyngdepunkt som gir feilfri manøvrerbarhet selv i det mest utfordrende terrenget. Diverse driftsmoduser og en klar display gir deg full oversikt, og viser alt du behøver å vite. 

Høykvalitets 29-tommere med grepvennlige dekk og robuste skivebremser 

Hele sykkelen ruller på lynraske 29-tommere med aluminiumsfelger fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready), utstyrt med 2,4" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Dissector/Rekon) som gir utmerket komfort og solid grep i svingene. Dette er ideelt for deg som setter pris på nøyaktig hastighet, godt grep og smidig fremkommelighet. Med sykkelens fortrinn for fart kommer også effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6100) som leverer pålitelig ytelse gjennom hele året, uavhengig av vær og føre.

Ja, dette er et energisk trailbeist med imponerende driv over både rot og stein. Den trives utvilsomt best ute i det grønne, men fungerer faktisk nesten overalt. En helt perfekt sykkel for de som ønsker en rask og utholdende sykkel full av moro og som samtidig har potensialet til å løfte syklingen din til nye høyder.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101618-M500
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeCARBON RAW-SHARK GREY
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101618
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Rise
ModellserieOrbea Rise
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemShimano
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
ModellserieOrbea Rise
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

140 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon62-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
SensorerPedalposisjon, Fart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Batterikapasitet (Wh)360
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerOrbea 2. generasjon eBike Smart-lader 42V/2-4A
Kan lades på sykkelenJa
Visning
Avtagbar skjermNei
AssistansenivåerBoost, Eco, Trail, Walk
SykkelassistanseJa
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Orbea Rise

-22%
Orbea Racer Orca M30Iltd Pwr Metallic Mulberry-Black
-24%
Orbea Racer Orca M30Iltd Pwr Metallic Mulberry-Black
-10%
Orbea Carpe 40 Carbon Raw-Shark Grey (Matt)
98 900 kr
89 133 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY