• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea MTB Oiz H30 Moondust Blue-Leo Orange

Orbea MTB Oiz H30 Moondust Blue-Leo Orange
Beskrivelse

Fartsvidunder for deg som vil kjøre fort og samtidig ha full kontroll

Fulldempede Orbea Oiz H30 byr på alt som trengs for at du skal kunne nå toppen av premiepallen. Vi dropper alle kjedelige klisjeer, for doble verdensmesterskap taler sitt tydelige språk - Oiz er uovertruffen når det kommer til stamtavle. Selv om vi avskyr alle typer våpen, om målet ditt er toppen, er dette sykkelen du ønsker i garasjen. Dette tempo­sterke fartsvidunderet har kraftige fartressurser og en fantastisk formidling også ved svært høye hastigheter. Et bråttvoksent fullblod med 120 mm i slaglengde og en pålitelig 1x-drivlinje som sikrer at du kan suse fram ute i det grønne, ideal for kresne fartfantomer som avskyr kjedelige kompromisser. Dette er en aggressiv XC/XM/DC/Trail-rocket med en pålitelig spesifikasjon som sikrer at du kan kjøre raskt og samtidig ha full kontroll på utstyret, uten at du trenger å pantsette svigermors villa for finansieringen. 

Nøkkelen til suksess!

  • Sykkel med doble verdensmesterskap og den samme aggressive geometrien som benyttes av KMC Orbea
  • Fulldempet ramme i hydroformet aluminium med overbevisende kinematikk
  • Korte kjedestag (436mm) og en avansert racegeometri med 67 graders vinkel på styrehodet
  • High-end dempere fra FOX med slaglengder på 120 mm, tilpasset XC/XM/DC/Trail
  • Kraftfull 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (Deore), som sjelden feiler
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT201), som matcher sykkelens hastighetspotensial
  • Robust hjulsett fra Orbea (OC1 25c Tubeless Ready) med 25 mm brede aluminiumsfelger
  • Tempofylte kvalitetsdekk fra Maxxis (Ikon) med solid grep takket være 2.2" bredde

Fulldempet ramme med skarp geometri og et høykvalitets lenkesystem 

Hele skapelsen bygger på en fulldempet ramme av høykvalitets hydroformet Aluminium (Oiz Hydro High Polished) med helintegrert kabelføring og en progressiv kinematikk som imponerer på alle nivå. Denne potente konstruksjonen har en aggressiv geometri og vridningsstivhet som sikrer imponerende kraftoverføring, kombinert med et lavt tyngdepunkt for økt stabilitet i alle hastigheter. Den leverer en finstemt balanse mellom stivhet og styrke, noe som gjør den både smidig, effektiv og aggressiv.

Det unike lenkesystemet gir en opphengning som skaper utmerket kontakt med underlaget og en herlig følgesvenn kombinert med effektiv kraftoverføring. Sykkelen responderer umiddelbart når du vil øke tempoet og lar deg enkelt håndtere krevende spårvalg. Kombinasjonen av velbalanserte slaglengder på 120 mm gir god manøvrerbarhet og effektiv tråkkraft på glatte underlag. Rammen er også tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), noe som gir ekstra bred front- og bakaksel for større avstand mellom eikerfestene ved navet, noe som resulterer i stivere hjul for maksimal kontroll. 

Pålitelige dempere som lar deg kjøre virkelig fort

I fronten finner du en kvalitetssikker dempegaffel fra Fox (32 Float Rhythm) og også på baksiden tar Fox (i-line DPS Performance) seg av dempingen, begge med 120 mm slaglengde og rikelig med justeringsmuligheter, slik at du kan tilpasse sykkelen etter behov. Dempere er låsbare (lockout) og styres via lett tilgjengelige reguleringsmekanismer, noe som gir deg et bredere bruksområde og muligheten til å kjøre like raskt på krevende underlag som på hardpakkede grusveier. En eksemplarisk lett håndterlig konfigurasjon som tilpasses etter underlaget du møter. 

Skogsløyper i dag (gjelder for XC, XM, DM og Trail) stiller høye tekniske krav, og det er ubetinget en fordel å kjøre med en justerbar setepinne. Selvsagt kan også denne sykkelen utstyres med en Dropper Post (ikke inkludert), som praktisk talt gir deg ekstra manøverrom ved at du kan senke setet på fly og holde det ute av veien mens du kontrollert suser nedoverbakker.

Slagkraftig 1x-drivlinje med imponerende bredde som sjelden feiler

Under hjelmen sitter en kraftig 1x-drivlinje fra Shimano (Deore), som i korte trekk består av 12 mekanisk styrte gir som nesten aldri svikter og som er klar for alt fra ditt lokale klubbmesterskap til nasjonale mesterskap. Spansk design av høyeste klasse utelukker middelmådighet, og kjernen i bygget er et kranksett med en 32-tannet enkeltklinge kombinert med en 12-delt kassett (10-51T) som gir en imponerende utvekslingsbredde med fokus på høy effektivitet og pålitelig funksjon. 

Robust hjulsett med tempofylte dekk og kraftfulle skivebremser 

Det robuste hjulsettet fra Orbea (OC1 25c Tubeless Ready) med aluminiumsfelger ruller på tempofylte kvalitetsdekk fra Maxxis (Ikon), disse raske 29-tommerne med 2.25" bredde kjennetegnes av stor fartsglede kombinert med imponerende kurvgrep. Når farten øker, stilles det høyere krav til bremsingen, og derfor er sykkelen utstyrt med kraftfulle hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT201) som matcher fartspotensialet og sørger for topp bremseytelse året rundt, uavhengig av om forholdene er gjørmete, våte eller slapsfylte. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101584-M481
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeMOONDUST BLUE-LEO ORANGE
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101584
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Oiz
ModellserieOrbea Oiz
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
ModellserieOrbea Oiz
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

120 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Bakdemper-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med styrekontroller
Bakdempervandring 

Bakdempervandring

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

120 mm
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon55-622
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

ANDRE PRODUKTER I SERIEN Orbea Oiz

-8%
Orbea MTB Oiz H30 Svart/Isgrønn
29 090 kr
26 755 kr
Innsparing
-28%
Orbea MTB Oiz H10 Moondust Blue-Leo Orange
46 240 kr
33 453 kr
Innsparing
-24%
Orbea MTB Oiz H20 Aprikosoransje-Limestone Beige
-32%
Orbea MTB Oiz M10 Antrasitt/Svart
55 990 kr
37 990 kr
Innsparing
Ikke på lager

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY