• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Barnesykkel Laufey 27 H20 Blå/Rød

Orbea Barnesykkel Laufey 27 H20 Blå/Rød
Beskrivelse

Temperamentsfull modell som elsker når det byr seg nye stier ute i skogen

Underholdende Orbea Laufey 27 H20 er optimal for yngre syklister som søker en kjøreglad hardtail for å kunne skinne på alt fra småkupert skogsterreng til de utfordrende dobbelthoppene i parken. En temperamentsfull sykkel som alltid stiller opp og som støtter seg på en moderne trailgeometri, høykvalitetsspesifikasjoner og en dempet forgaffel som øker fremkommeligheten. Modellen er utstyrt med komponenter som tåler virkelig tøffe tak og den trippelreduserte aluminiumsrammen har samme høye klasse som vesentlig dyrere modeller. En kvikk og imponerende lettstyrt skogsmaskin som leverer pålitelig ytelse, imponerende driftssikkerhet og som dessuten kan utstyres med ulike typer tilbehør om så ønskes.

Nøkkelen til suksess!

  • Trippelredusert aluminiumsramme med former tilpasset moderne skogssykling
  • Sporty, men samtidig komfortabel kjørestilling som gir god oversikt over omgivelsene
  • Driftssikker skogsmaskin som trives på alt fra humpete grusveier til virkelig utfordrende skogsløyper
  • Demper forgaffel fra SR Suntour (XCR32 LO R Air) med lockout og 120 mm slaglengde
  • Slagkraftig 1x-drivlinje med 10 deilig smurte gir fra kvalitetssikre Shimano (Deore)
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200) som gir upåklagelig bremseevne uansett terreng
  • Robuste 27,5-tommere med grepssikre gummidekk fra Schwalbe (Nobby Nic) med 2,35" bredde
  • Senkbart setepinne med 100 mm slaglengde som sørger for at du er klar for en humpete fremtid
  • En lav totalvekt vil gjøre underverker når trettheten begynner å melde seg
  • Utrustet med en fremre skjerm som fanger opp mesteparten av gjørma og smuss

Trippelredusert aluminiumsramme med former som maksimerer kjøregleden

Chassis består av en slitesterk ramme i trippelredusert aluminium (6061) som leverer pålitelighet og rask respons når du legger press på pedalene. Takket være høykvalitets produksjonsmetoder oppnås en høy torsjonsstivhet, som i praksis sørger for at kraften dine muskler genererer går direkte ned til bakhjulet. Rammen er tilstrekkelig stiv for å være rask og responsiv, men den er samtidig tilstrekkelig ettergivende for å levere full komfort. En moderne trailgeometri som maksimerer både effektivitet, stabilitet og kontroll, helt perfekt for alle som vil lære seg å elske eventyrlig sykling i utfordrende terreng. Legg til dette en praktisk intern kabelføring og en kjørestilling som gir god oversikt over hva som skjer i din omgivelse, som i praksis gir deg full kontroll selv i tett trafikk.

Demper forgaffel som både øker fremkommeligheten og komforten

Dempingen håndteres av en luftgaffel med en slaglengde på 120 mm fra SR Suntour (XCR32 LO R Air) som gir både økt komfort og mer kontroll, noe som kan være helt avgjørende når underlaget raskt skifter karakter. Den har dessuten lockout (du kan enkelt låse gaffelen via et lett tilgjengelig reglage), helt perfekt for deg som ønsker muligheten til å kunne sykle nesten like fort på glatte grusveier som på betydelig mer utfordrende underlag. Dagens mer teknisk utfordrende skogsløyper krever nesten at man sykler med en høyde-justerbar setepinne. Og selvsagt er sykkelen utrustet med en Dropper Post med 100 mm justeringsmargin, noe som i praksis gir deg massevis av ekstra manøvrerom ved at du kan senke setet i fart og holde det unna når du kontrollert flyer fram i utforkjøringer.

Slagkraftig 1x-drivlinje for variert tempo fra kvalitetssikre Shimano

Litt svimlende hastigheter oppnås med hjelp av en slagkraftig 10-giret drivlinje med singelklinge fra kvalitetssikre Shimano (Deore) som er utstyrt med en moderne utveksling (32Tx11-42T), noe som i praksis sørger for at selv veldig ambisiøse syklister uten problemer kan henge med både i variert tempo og i ulike typer forhold. Girskiftene håndteres dessuten gjennom et lett tilgjengelig og funksjonelt reglage, noe som sørger for at du bare har ett reglage å holde øye med... og enkelt kan skifte mellom girene uten at det virker det minste anstrengende.

Robust hjulsett i riktig størrelse og kraftige hydrauliske skivebremser

Alt ruller på et robust hjulsett med slitesterke aluminiumsfelger fra Mach1 (Klixx 23c Tubeless Ready) som er utstyrt med grepsvillige dekk fra Schwalbe (Nobby Nic) som sørger for at du har pålitelig grep i svingene og samtidig gir deg bra rulle på de fleste typer underlag. Denne versjonen ruller på et par kraftige 27,5-tommere. En populær hjulstørrelse gir deg det beste av to verdener, den kombinerer 29-tommernes overlegne rull og suverene fremkommelighet med 26-tommernes raske manøvreringsdyktighet og fantastiske stabilitet. Og når det går unna så øker kravene til bremseevnen og derfor er Orbea Laufey 27 H20 utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200) med lettmøvrerte reglage, noe som sørger for at du kan være helt sikker på at maksimal bremseevne alltid er til stede, uansett underlag, værforhold eller årstid.

En lav totalvekt vil gjøre underverker når trettheten vel melder seg

Når trettheten til slutt sniker seg på og runden begynner å føles i lengste laget så vil sykkelens lave vekt være en helt avgjørende faktor, noe som sammen med de høykvalitetskomponentene sørger for at sykkelen lever opp til de høye forventningene. Helheten handler om en kombinasjon av en moderne geometri, en pålitelig 1x-drivlinje og en design hvor den kommende fartfantomet egne forutsetninger er i fullt fokus. Som i praksis kan oversettes til økt kontroll, bedre balanse og en høyere sikkerhet. Denne driftssikre sykkelen har et chassis i lett aluminium men er samtidig konstruert for å tåle både slit og sleng, dessuten over flere år fremover. Et faktum som sørger for at sykkelen kan gå i arv til neste generasjon eller oppnå riktig pris på bruktmarkedet... ytterligere en grunn til hvorfor du bør velge akkurat denne modellen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072218955527
EAN-kode8434446908064
VaremerkeORBEA
FargeBlå/Röd
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0072218
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

27,5"
PersonaliseringTerrengsykling
ProduktserieOrbea Laufey
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
140-165cm
Passer Høyde (cm)140-145, 145-150, 150-155, 155-160, 160-165
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Rammesett
RammestørrelseOne-Size
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

110 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon57-584
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Sykkelutstyr
Skjermer-
SSF-Godkjent lås 

SSF-Godkjent lås

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en SSF-godkjent lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2022
  • 27,5"

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY